Spiser du nok jamfør din trening?

Du er det du spiser
gnagblemme

Re: Spiser du nok jamfør din trening?

Legg innav gnagblemme » 07 apr 2020 12:01

Treningsklokker gir neppe et presist bilde på kaloribruk.

Personlig så hater jeg å tenke på kaloritelling. De periodene treningen har gått best så har jeg spist nok til at jeg orker å løpe, men ikke så mye at jeg blir dorsk og stappmett.
Opplever ellers at jeg holder meg friskere når jeg spiser litt sparsomt, men det er kanskje fordi jeg spiser for mye til vanlig :lol:
Blog: https://gnagblemme.wordpress.com/
Instagram: @gnagblemme

Veteran

Legg innav Veteran » 08 apr 2020 10:01

Runnur skrev:

Jo raskere en loeper jo mer kcal forbrenner en pr. time, det er ubestridt alle eksperter enige om.
Naar mine treningsturer paa 30 km. gikk paa 15-16 km/t. i underkant av 4/km. saa brente jeg dobbelt saa mange kcal/time
som det du gjorde med din fart. Ettersom du i likhet med de fleste her tidligere har vist at du har lest 10X saa mye om trening
som det jeg har gjort, saa burde du faatt med deg dette.
[/quote]

Nei, det stemmer ikke. Du forbrenner ikke mer kalorier enn meg hvis kroppen din og min jobber like hardt, selv om du kommer lengre enn meg på samme tid. Hvor mange kalorier som forbrennes avhenger av innsats, ikke hvor raskt det løpes.[/quote]

Du virker jo ellers vaere en mer grei kar enn mange andre her, men her bommer du totalt. Hvor har du laert/lest/hoert at du brenner
like mange kcal. i rusletempo som en som kjoerer maks? Det er umulig saa dette maa du sjekke, jeg har venligvis ikke saa stor tro
paa alle forskere, men her har de nok sitt paa det toerre. Avhenger av innsats ja helt riktig, men det er ikke snakk om lengre tid men
om kvalitet og da forbrenner en med hoey innsats/tempo mye mye mer paa langt kortere tid.
Du maa google litt saa finner du ogsaa ut det.
Jeg har tidligere nevnt hvor raskt jeg kan ta av 1 kg. kun med trening, og jeg bruker ikke en uke men noen timers hardkjoer, noe jeg
har gjoert 3-4X. Fordelen med harkjoer som jeg praktiserte er ogsaa at jeg aldri blir sulten og behoever aldri spise etterpaa.
Der er de fleste totalt paa baertur. Trening er verdens beste og enkleste maate aa bli kvitt flesket paa, ingen lister seg ut paa
noen treningsturer og behoever ikke paafyll av kalorier. Det aa spise om kvelden som nesten alle nordmenn gjoer, og det med mye
junkfoof bygger ikke opp men bryter ned kroppen. Min erfaring etter flere hundre harde lange loep kan ikke bortforklares, og naar
jeg i tillegg loep med v.ben 2 cm. kortere enn h. og med hjertefeil (Brudagas syndrom) - saahar jeg trolig mer erfaring enn de fleste
s.k. eksperter og forskere. M en vaer snill sjekk dette med forbrenning, naa lurer du bare deg sjoel, ingen andre. Lykke til!

Veteran

Legg innav Veteran » 08 apr 2020 10:23

" I form ". Lav intensitet = lav forbrenning;
jo hardere du trener jo flere kalorier forbrenner du, Naturligvis !

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 08 apr 2020 15:16

Guri går sin vanlige rute. For øyeblikket er hun i den tøffeste kneika og presser seg maksimalt for å komme opp bakken. Asle småjogger forbi henne og Guri skjønner ikke hvordan det har seg at Asle knapt er anpusten.

Guri bruker mye lengre tid opp bakken enn Asle, men likevel forbrenner hun flere kalorier opp fordi kroppen hennes jobber hardest.

Tempo er subjektivt avhengig av hvor godt trent man er og er ingen generell indikator for hvor mange kalorier som forbrennes.

gnagblemme

Legg innav gnagblemme » 08 apr 2020 16:17

Det må da være en lektor i fysikk der ute som kan oppklare dette?

Min erindring fra ungdomsskolen er at arbeid er kraft ganger avstand. Så hvis de to personene i eksempelet veide like mye gjorde de samme arbeid ved å ta seg opp bakken, En som er godt trent vil kunne løpe fort i lang tid, altså tilbakelegge stor avstand, og derfor gjøre et stort arbeid.

Gode utholdenhetsutøvere vil derfor kunne ha veldig stort energibehov fordi de utfører et stort arbeid. En dårlig trent utøver vil ikke klare å utføre et like stort arbeid, uansett hvor sliten vedkommende er, eller hvor høy pulsen er.

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 08 apr 2020 19:50

Ok. Jeg har tenkt meg litt om. Det gir mening at kalorier kommer an på fart og vekt jamfør motstand. Det vil si si at to personer som løper samme distanse med samme vekt i samme fart forbruker like mange kalorier uavhengig av puls. Men bakker gir mer motstand enn flat - motstanden økes for kroppen å forflytte. Altså vil det forbrenne flere kalorier å løpe en løype med bakker enn en som er flat. Dette er vi enige om? Fordi jeg står fortsatt på at 1500 kcal ikke er urimelig å forbrenne for mosjonisten i løpet av 2 timer.

gnagblemme

Legg innav gnagblemme » 09 apr 2020 09:48

https://tidsskriftet.no/2013/01/leder/t ... nk-en-myte

I denne artikkelen fins noen regneeksempel. Ifølge forfatteren skulle ihvertfall de av oss som trenger tre siffer for å oppgi vekten komme opp i 700-800 kcal i timen. Så spørs det jo bare hvor lenge man orker å opprettholde aktiviteten.

Veteran

Legg innav Veteran » 09 apr 2020 12:18

Veteran skrev:" I form ". Lav intensitet = lav forbrenning;
jo hardere du trener jo flere kalorier forbrenner du, Naturligvis !

Runnur: naar du ikke tror paa dette som vitenskapen etter aarevis med tester, diskusjoner/ maalinger paa
alle mulige maater osv. forteller, da beklager jeg for din egen del. Det er bare dumt.

Maks. maalte caloriforbruk som nevnt ved testen av Miguel Indurain var 1700 kcal./time.
Alle vitenskapsmann/forskere etc. er enige om det er ikke er mulig aa forbrenne mer/time.
Saa at du i joggetempo kan forbrenne saa mye/time som du oppgir, det forteller at du
tilhoerer en helt annen verden enn oss jordiske kryp. Saa enkelt er det.
Jeg hadde kanskje klart 800/t. med max.innsats paa mitt beste, dvs. 17km/t.- 3.30/km.

Hvis jeg brukte like mye kal. som deg/time paa alle mine 30 km. paa max.4.oo/km.-15km.t.
da ville jeg sett ut som et godt skrapt sjelett. Du maa for din egen del forstaa at pulsklokker etc. aldri
kan vaere i naerheten av aa fortelle deg hvor mange kal. du forbruker. Da er det mye sikrere aa tro paa
Julenissen, han skuffer aldri. For min del gjoer det ikke noe, men jeg synes bare synd om alle dere som
hengir dere til tekniske dingser som ikke hoerer hjemme hos en loeper.
Med hjertefeil og uten noengang aa teste max. puls, lyttet jeg bare til min egen kropp og ikke til hjertespes.
paa Rikshospitalet Derfor satte jeg norsk debutantrekord k.40+ i mitt foerste loep tiltross for at jeg mistet
3-4 min. og jogget lett i maal fordi jeg ikke saa noen hverken foran eller bak og tok det rolig, bare 39 timer
etter at jeg hadde loept 30km. kupert loeype paa 1.58. Det eneste som irriterte meg ved loepet var at jeg
ikke fikk lov av min mentor, en erfaren kar, til aa kjoere hardere men holde hans tempo. Han var jo redd for
at debutanten ville sprekke, haha, noe jeg aldri var i naerheten av i noe loep. Fikk lister etterpaa som viste
at ved 30 km. laa jeg 6 min.etter teten, i maal bare 3 min. etter, det var surt aa faa vire det for jeg hadde
klart aa foelge teten uten problemer. Slik er det aa vare godt trent og kjenne sin egen kropp.

Greit Runnur, jeg oensker deg bare lykke til hele veien, det beste du kan gjoere er aa knuse mine tider, det
skal bare litt trening til. HUsk jeg trente mindre enn de fleste andre, men deltok i flest loep og var derfor aldri
spesielt laddet foren at loep. Loepsgleden overgikk tanken paa tid, saa det ble ekstra moro naar det likevel gikk
saa rasende bra som det gjorde for gamlingen som debuterte saa sent. Lykke til du og alle andre!

Toffin

Legg innav Toffin » 14 apr 2020 23:19

Runnur skrev:Ok. Jeg har tenkt meg litt om. Det gir mening at kalorier kommer an på fart og vekt jamfør motstand. Det vil si si at to personer som løper samme distanse med samme vekt i samme fart forbruker like mange kalorier uavhengig av puls. Men bakker gir mer motstand enn flat - motstanden økes for kroppen å forflytte. Altså vil det forbrenne flere kalorier å løpe en løype med bakker enn en som er flat. Dette er vi enige om? Fordi jeg står fortsatt på at 1500 kcal ikke er urimelig å forbrenne for mosjonisten i løpet av 2 timer.

Selvfølgelig. Mye av det Veteran har kommet med i denne tråden er bare piss og derfor burde han kanskje skifte nick til Nybegynner? (til tross for påståtte gode resultater)

Selvfølgelig er det fullt mulig for oss dødelige (som ikke har konkurranseerfaring :lol: :lol: ) å forbrenne over 1000 kcal på en rolig langkjøring selv om verdensrekorden for en time er på 1700kcal. Man skal selvfølgelig ikke stole blindt på pulsklokker (og det er det ingen i tråden som har gjort), men de gir en bra pekepinn.

Og Veteran, du er alt for opptatt av resultater. Det er faktisk mulig å trene mye, trene hardt selv om resultatene i dine øyne uteblir. Og en mosjonist kan også bli overtrent..

Jeg er enig når du sier at det er vanskelig å beregne antall forbrente kcal under styrketrening, men samtidig påstår du at man ikke forbrenner 1000kcal etter 10km intervall OG en rolig langkjøring på 10km?! - det er faktisk helt bak mål. Her er du fullstendig ute og kjører. Det er helt hinsides, for å bruke dine ord.

---------------------

Og selvfølgelig kan man trene seg ned i vekt, men så lenge man går i et kalorioverskudd så går man ikke ned i vekt.. derfor er det kostholdet som teller. Du sier jo selv at du spiste mindre på dager hvor du trente hardt. Du har løpt utallige langturer og forbrent en haug med kalorier og aldri klart å spise mer enn det du har forbrent og dermed har du gått ned i vekt.

Vet du forresten sånn ca hva hvileforbrenningen din var på i dine glansdager?

Naar mine treningsturer paa 30 km. gikk paa 15-16 km/t. i underkant av 4/km. saa brente jeg dobbelt saa mange kcal/time
som det du gjorde med din fart.

:roll: Mener du dette seriøst? I så fall bør du ta en telefon til Guinness..

Brukeravatar
KrampeGammeln
Sted: Vormsund
Kontakt:

Legg innav KrampeGammeln » 17 apr 2020 12:06

Toffin, du skriver:
Mye av det Veteran har kommet med i denne tråden er bare piss

Jeg ser jo at dere er mildt sagt uenige, men det er fint om du modererer uttrykkene litt. At man er uenige - og kanskje alltid vil være det, er vel slik det blir på en del tråder i et diskusjonsforum.

For ordens skyld; Jeg kjenner Fredrik godt fra "gamle dager", og han var faktisk leder for "Den Norske Maratonklubben" den gangen jeg meldte meg inn sent på 70-tallet en gang (Det som senere ble til "Kondis"). Som veteran var han en av Norges sterkeste langdistanseløpere i aldersklassen den gangen, men vi som løp mest før internettets tidsalder har ikke samme mulighet til å dokumenter våre resultater som dagens løpere.

Nå bor den spreke 80-åringen i Kina, og selv fungerer jeg som nettredaktør for kondis.no (og er altså moderator for dette forumet).

Lykke til med denne og andre tråder, og aller mest med treninga.

Olav Engen (KrampeGammeln)

Gå tilbake til «Kosthold»