Løpe halvmaraton i november etter skade i hele sommer.

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
asyv
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 08 Sep 2017 08:21

Løpe halvmaraton i november etter skade i hele sommer.

Innlegg asyv » 08 Sep 2017 10:02

Hei,

Gikk på en smell i sommer(juni), og fikk skadet kneet mitt. Fant ikke ut av det før i juli hva det var og har vært under opptrening siden det. Gikk til Idrettsklinikken, og fikk diagnosen betent fettpute/hoffa syndrom. Så har siden det trent øvelser som styrker kneet og beinet hjemme i stua hver dag, løpt 2 turer i uka, der jeg har kun har fokusert på rolig og stoppe opp så fort det har begynt å gjøre vondt, og jeg teiper kneet for å avlaste disse putene når jeg beveger meg. En typisk løpe økt har vært 1 min løping, 1 min gåing, ca 3 km.

De siste 3 ukene så har det begynt å bli bedre, og jeg har nå startet med å løpe intervaller igjen. Kneet føles veldig bra og jeg har ikke hatt vondt på en stund. Løper 2-3 ganger i uken på ca 5km og trener styrkeøvelser for bein på Elixa to. Øvelser som jeg har fått av fysio.

Før jeg fikk denne skaden så var planen å delta på ulike løp i sommer, noe som jeg måtte avlyse. Ettersom jeg nå begynner å bli bedre, og kan begynne å trene vanlig igjen, så lurte jeg på om det var noen her inne som har noen gode tips til hvordan jeg kan komme meg i form til et halvmaraton som er i november.

Før skaden oppstod så løpte jeg 3-4 ganger i uken, der jeg hadde 2 intervalløkter, 1 langtur i rolig tempo og en tur på 1 mil i passe kjapt tempo. Ligger på rundt 4:40/4:50 per km når jeg løper intervaller og tror jeg klarer 1 mil på rundt 47 minutter. Mulig jeg er kjappere, men fikk aldri testet formen ordentlig på 1 mil før jeg ble skadet.

Målet mitt har vært å løpe halvmaraton på under 1:45. Er dette realistisk å få til på 2 måneder? Og hvordan burde jeg legge opp treninga nå fremover?

Setter pris på alle svar.

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 527
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 19:38

Re: Løpe halvmaraton i november etter skade i hele sommer.

Innlegg kollis » 08 Sep 2017 18:58

Nå tar jeg utgangspunkt i skaden og hva den forteller meg om din situasjon.
Regner med at det kanskje blir vanskelig å kutte ned på carbo min 2av de 3 siste ukene før løp siste uka kan du normalisere forbruket av carbo og prøve å gå min 20000 steg pr dag eller noen rolige sykkelturer som tilsvarer over 30000tråkk. Siste dagen før løp,hvile.Om du føler for det liten intervall dagen før..Ukene før dette(4uker før løp...evt 5 eller 6 uker før løp) kan du prøve å" ta deg ut "komme opp i mot din max grense,ca 2-3 eller4 g pr uke.Jeg mener personer som deg fungere best med hard \tøff perioder enn andre typer.
Er skaden forsatt ikke 100% ,mao stopper deg før max grensen .Bør du fokusere mere på å senke carbo inntaket enda mer..Ps håper du forstår at når du senker carbo nivået tilsvarer samme effekt på kroppen som max trening.
Da har jeg tenkt på (mener jeg ) din situasjon og jeg tipper du ikke er syltynn men har "litt " gå på...Er du ofte skadet må du senke antall max trening til max en i uka...alder ukjent


Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 4 og 0 gjester