Pris på sko

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
Runnur

Pris på sko

Legg innav Runnur » 23 feb 2018 08:56

I går kom jeg over noen Adidas Supernova M på XXL til 599 kr. Jeg prøvde dem og de satt bra på foten. Jeg har brukt Asics Gel/Nimbus de siste 10 årene (har en ganske bred fot, så passer ikke Nike f. eks). Asicsene jeg er vant med er jo relativt dyre i forhold til f. eks Supernova, og dette fikk meg til å tenke over om prisen på løpesko er så viktig, eller ikke. Hva tenker dere om å kjøpe inn billigere løpesko i forhold til sikkerhet med tanke på skaderisiko etc? Jeg er for øyeblikket en ganske tung løper (85-90 kg), men har historisk sett hatt ingen til svært få belastningsskader. Løper 40-50 km i uka på asfalt.

Brukeravatar
kollis

Re: Pris på sko

Legg innav kollis » 23 feb 2018 20:07

Dette er et spø som også jeg har stilt meg ...Jeg har valgt å kjøpe billige sko når jeg har kjøpt et par over1200kr(MAO ET IMPULSKJØP ...i året.)
Jeg anser at grunntreninga gir meg en større gevinst enn det sko gir meg i forhold til skade problematikken,(det var moro å høre at bestefar Klæbo, sier de trener veldig lite max.Om han snakket sannheten? Ut i fra reaksjonen til Johannes må jeg vurdere om han lurte oss der.Men jeg velger at det var sant) MAO MYE GRUNNTRENING...fører til at kroppen ikke får for mye muskler i forhold til løpinga.
TENKER DU BARE FØLSER må du nok kjøpe det du faller for der og da,uansett pris.Men logisk sett er jeg enig med DEG.Dette kommer av at nå er prisen blitt for høy at jeg anser at jeg må forandre mine innkjøp.Særlig når du vet at sko koster max 20% av summen du betaler...
,,Jeg bruker prisjakt på sko jeg håper faller mye i pris ,men de er ikke ofte i min størrelse.

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 24 feb 2018 09:48

Så du sier at du varierer mellom å løpe på et par dyre- og et par billige sko? Hvor ofte bytter du ut skoparet, og merker du forskjell på de dyre og billige mtp. skader og belastning?

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 24 feb 2018 16:53

På trenig bruker jeg billigere sko og bruker de beste skoene på løp...avogtil er billigere sko rangert som konkurranse sko hos meg.Jeg har mange sko så trening sko kan jeg variere på forskjellige vær gang .Pga mange års hamstring av sko ,har jeg et større antall sko å velge i enn deg.Men fra i fjor begynte jeg å kutte ned da jeg syntes prisen var blitt for høy...mao jeg har lagt om kjøpemønstret mitt noe du også tenker på å gjøre...

Skader merker jeg som sagt lite til når du passer på grunntreninga.Men tut å kjør trening max og vile krever mye bedre sko også for de mennesker som er nybegynnere .Men lytter du på kroppen og stopper når du merker noe unormalt trenger du ikke fokusere mye på at sko hindre skader da dette igjen blir minimalt problem...
De største skadene kommer av at personer trener mye med skjeve hofter mao den ene er høyere enn den andre ..da får problemet alvorlig art.Når du har hoftene i orden merker du dette når du går alt skal være mykt og bevegelig ,særlig når du overdriver bevegelsene.Du kan forebygge dette problemet ved å bruke en treningsball i golf og stå på ballen .Den skal myke opp område der hælen begynner....eller bruk penger på
en kiropraktor om du er usikker.Dette problemet oppstår lett om du har for lite grunntrenig eller løper mye og bruker mest den ene foten til fraspark.

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 24 feb 2018 17:41

Takk for gode råd. Heldigvis er jeg fra naturens side utstyrt med en lite skadeutsatt kropp. Til tross for å være en relativt tung løper har jeg aldri hatt belastningsskader.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»