Utrent intervall og restitusjon

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Monsen1
Innlegg: 4
Registrert: 15 okt 2020 18:23

Utrent intervall og restitusjon

Legg innav Monsen1 » 17 okt 2020 16:39

Er rimelig utrent og har nå hørt at intervaller krever lang restitusjonstid.
Nå er det sånn at det er pusten som stopper meg, uten å bli veldig sliten i bena eller mye melkesyre.
Føler jeg kan trene 4 dager på rad. Annenhver langkjøring og dag med forskjellige intervall økter med lenge 40 min pr gang.
Langkjøring ligger jeg på 70 75% av makspuls.
Føler det går greit og er sikkert stor inviduell forskjell hvor mye trening folk tåler.
Men blir dette for hardt??

Johnny Puma
Innlegg: 343
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Utrent intervall og restitusjon

Legg innav Johnny Puma » 19 okt 2020 10:21

Monsen1 skrev:Er rimelig utrent og har nå hørt at intervaller krever lang restitusjonstid.
Nå er det sånn at det er pusten som stopper meg, uten å bli veldig sliten i bena eller mye melkesyre.
Føler jeg kan trene 4 dager på rad. Annenhver langkjøring og dag med forskjellige intervall økter med lenge 40 min pr gang.
Langkjøring ligger jeg på 70 75% av makspuls.
Føler det går greit og er sikkert stor inviduell forskjell hvor mye trening folk tåler.
Men blir dette for hardt??


Hei,

Som "rimelig utrent" krever all form for løping en del restitusjonstid. Største utfordringen er nok å få ledd og muskulatur til å tåle den økte belastningen. Mange som bli for ivrige og får belastningsskader.

For å senke belastningen på spesielt ledd, kan du legge intervalløktene i bratt motbakke. Da går farten betydelig ned samtidig som du kan få pulsen høyere. Treningen blir da langt mer skånsom for beina. Intervaller på flatmark bør ikke være kortere enn 1000 meter inntil du har fått et bra treningsgrunnlag.

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 114
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Utrent intervall og restitusjon

Legg innav Runnur » 22 okt 2020 19:21

Et annet elemenet med restitusjonstid er blant annet puls vs. beina. Jeg kan ha ei tøff økt og kjenne det voldsomt i kroppen dagen deretter. Garmin-klokka mi kan si jeg har restitusjonstid på 3 dager. Dagen derpå er tøff på alle måter.

En annen gang kan jeg ha ei lang, tøff økt som ikke er like hard. Garmin-klokka kan si at restitusjonstida er 17 timer, men dagen derpå er beina sement.

For nybegynnere vil nok beina i stor grad føles som sement i begynnelsen dagen derpå hver gang, selv om kroppen vil være restituert i følge Garmin-klokka. Men, den er jo ikke det på en måte hvis du er støl som fy.


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester