Hva var ditt siste LØP og hva ble tiden?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
SAUCONY
Sted: Øvre Årdal

Re: Hva var ditt siste LØP og hva ble tiden?

Legg innav SAUCONY » 27 sep 2010 23:02

perheske skrev:
SAUCONY skrev:Oslo Maraton :

Tid : 2.56.24
Plass : nr. 4 i klasse m45-49

Og jeg ble 4. i 55-59. Kanskje surt å være bare noen sekunder fra medalje - men jeg er VELDIG fornøyd av ulike årsaker:
Ny pers igjen (Har løpt 5x i Oslo og perset 4x), fin form hele løpet, jeg "slo" løpere jeg ALDRI har vært på høyde med før, andre - mye bedre enn meg er jeg nærmere enn tidligere - og - dette er mitt første maraton med alle kilometere under 5 minutter. Jeg er FORNØYD!!!

Er nok litt surere når det er snakk om sekunder fra medalje, enn som for meg med eit mega sprang på 14 minutter. Du får berre glede deg over solid pers:) Me får heller gå for medalje neste år ;)
Bjørn F.

perheske

Legg innav perheske » 28 sep 2010 08:30

Grattis med sub 3. Medalje neste år hadde vært supert. Da er vi enige om det. Er sted for NM bestemt? Mitt mål i år var 3.10, noe optimistisk kanskje med tanke på at pers var 3.16 - og at jeg har hatt kanskje i overkant med konkurranser i det siste?? Jeg var igrunnen ganske pigg på slutten - men tror likevel det hadde vært minimalt å hente på mer pes underveis.

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 28 sep 2010 08:36

tommer skrev:Debutering i maraton på 3:08 her. Passerte halv på 01:28 og fy f... som jeg fikk det fra 30km og inn. Vurderte seriøst å gå baklengs opp siste bakken. Har aldri vært så gåen noensinne...

Synes jeg har trent bra (60-70km per uke), men hvordan i all verden kan man forberede seg til noe så brutalt som de siste 10 km når man har åpnet for hardt?? Flere km???

Tom

Oj da løp vi sikkert sammen en del. Jeg også passerte halvmaraton på 1:28 men "fikk" det på vei tilbake fra sjursøya på 26km eller no.
Justerte tempo kraftig ned (30sek) og kvikna til igjen ved 32km og kom inn på 3:03 ..

For å svare på ditt spørsmål. Ja, det blir bedre etterhvert.
Jeg var ikke engang stiv når jeg våknet i går og hadde null problemer med beina under maraton heller.
Når jeg løp mitt første maraton sleit jeg sykt med beina de siste 7-8km slik som du gjor på søndag. Jeg har løpt to maraton i år - Stockholm i juni og oslo nå.
Mellom disse to løpene har jeg hatt omtrent ti turer på 30km+ på asfalt og mange flere på 20km++

Selvsagt ikke nødvendig men jeg ser på det som innskudd på smertekvoten. At maraton blir mindre smertefult :)

Mengdetrening for å ikke slite i beina er viktig

august

Legg innav august » 28 sep 2010 08:39

Berlin Marathon for andre gang - og mitt andre maraton i det hele tatt. Minstemålet var å løpe fortere enn sist (3.23.40), helst under 3.20, og jeg drømte litt om 3.15. Været var temmelig surt, men fint for løping.

Planen var å følge Marco-kalkulatorens 3.15-plan med negativ splitt. Åpningen gikk fint, pulsen var lav, men farten ikke helt som den skulle - til det var trengselen for stor, selv i startgruppe D. Etter andre drikkestasjon, rett før 10 km, begynte det imidlertid å åpne seg muligheter, og jeg la meg jevnt og trutt på rundetider på 4.30-tallet. Pulsen var lavere enn planlagt, og alt så ut til å gå fint, bortsett fra en stadig tiltagende trang til å finne en busk eller noe langs veien. Ved 13,5 var det umulig å fortsette uten en liten pause, og der forsvant det et halvminutt med å leke Fido opp etter et tre. Men formen var strålende, pulsen langt under terskel, og farten fin. Eneste skår i gleden var at GPSen min var en god del for raus med distansen, og jeg begynte å innse at jeg ville ende rundt halvkilometeren over 42,2 - altså over to minutt tillegg i tid.

Ettersom formen var så fin, gikk jeg dermed over til å følge et 3.12-skjema, som jeg lå halvannet minutt bak ved første halve (1.38.30). Men nå var det jo på tide med en fartsøkning. Resten gikk overraskende greit. Møtte aldri veggen, lårene holdt helt inn, og farten nesten også. Var det de fire 30-kilometersturene, kompresjonstightsen, de fantastiske Kinvara-skoene, eller var det de fire pakkene med Winforce-gel? Trolig mest det første, men det var også deilig å kjenne at alt av utstyr og næring fungerte optimalt. Uansett: Jeg endte opp med 3.15.37 og er strålende fornøyd med det. Bortsett fra de siste par km gikk det hele relativt smertefritt for seg også, så det skulle være litt å gå på. Snittpuls på 84-85% og halvannet minutt negativ splitt tyder på det samme.

Opplevelsen var i det hele tatt så bra at det frister til gjentakelse. Det er vel kanskje på tide å prøve en annen løype også en gang, selv om Berlin-traséen er helt optimal. Så flat at den kjennes som unnabakke.

bemex
Sted: Trondheim

Legg innav bemex » 28 sep 2010 09:06

Uansett: Jeg endte opp med 3.15.37 og er strålende fornøyd med det. Bortsett fra de siste par km gikk det hele relativt smertefritt for seg også, så det skulle være litt å gå på. Snittpuls på 84-85% og halvannet minutt negativ splitt tyder på det samme.

Gratulerer med vel gjennomført løp. 3 timer neste gang....

Brukeravatar
Sunset

Legg innav Sunset » 29 sep 2010 00:36

SAUCONY skrev:Oslo Maraton :

Tid : 2.56.24
Plass : nr. 4 i klasse m45-49

Gratulerer med kjempeløp. :P

Brukeravatar
bettygodiva
Sted: haugesund
Kontakt:

Legg innav bettygodiva » 29 sep 2010 07:34

heisann
først og fremst vil jeg gratulere alle med supre resultater under oslo maraton..
jeg må si dere inspirerer meg veldig...
jeg selv debuterte på halvmaraton..men mange av dere vil nok mene at dette ikke har noen ting med løping å gjøre... :oops:
nå skal det sies til mitt forsvar at jeg har sliti mye med skade og sykdom det siste året+ at jeg hadde luftveisinfeksjon og klarte mesterstykket å tryne litt før passeringen av 12km..så det ble en del halting etter det..måtte kjøre en del løpe-gå opplegg...men for meg var det stort å klare å gjenomgføre en halvmaraton i det hele tatt...
jeg kom inn på tiden 2,50,21 :oops: men jeg er jo også sterkt overvektig...
men jeg elsker det jeg gjør,og med tid og stunder skal også jeg bli bedre..har hvertfall et stort forbedringspotensiale.... :lol:
og igjen...takk for at dere inspirerer meg...

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 29 sep 2010 08:11

jeg selv debuterte på halvmaraton..men mange av dere vil nok mene at dette ikke har noen ting med løping å gjøre...

Tullprat ;-) Du har sannsynligvis hatt det tøffere enn dem som løp på f.eks 1.45. Gratulerer med ditt første langløp.
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Brukeravatar
bettygodiva
Sted: haugesund
Kontakt:

Legg innav bettygodiva » 29 sep 2010 08:28

tusen takk for det,einar
det var jo en fin måte å se det på.... :D

nano

Legg innav nano » 29 sep 2010 08:29

Jeg er også imponert over de som fullfører, uansett tid! Jeg tør ikke å være med på løp ettersom jeg er så redd for å komme sist. Haha. Men vurderer å bli med et løp her i Tromsø i januar. Tiden får vise.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»