Sentrumsløpet og Maraton i en tynn tråd? Anbefalinger?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
RunningSchou

Sentrumsløpet og Maraton i en tynn tråd? Anbefalinger?

Legg innav RunningSchou » 21 apr 2011 11:54

Hei

Helt ny her inne, men meldte meg inn da jeg har mye felles med dere som er her. Håper dere tar dere tid til å lese gjennom mitt innlegg: (Moderator står fritt til å flytte innlegget, hvis ikke dette er riktig tråd)

Jeg er en gutt på 19 år som liker å løpe, gjerne så ofte som mulig. Starta med "systematisk" løping i 2007 og holdt på med dette en stund. Så tok jeg en pause, noe jeg aldri skulle ha gjort, så starta jeg igjen litt senere. Husker ikke helt når.

I de siste månedene har jeg fått blod på tann ang. maraton/halvmaraton, så hadde dette i tankene når jeg løp ute, men så smeller det.
Har pådratt meg en lyskestrekk i høyre ben, noe som jeg er skikkelig forbanna over. Sentrumsløpet er 8 Mai blant annet, og der vil jeg gjerne sette en god tid, men jeg tør jo nesten ikke løpe nå, da jeg alltid slår den opp ordentlig igjen etter hver gang. Når jeg fikk strekken, tja, 6-7 uker siden kanskje, men prøvde å løpe veldig forsiktig her for ikke lenge siden, og da slo jeg den opp igjen, dessverre.

Oslo Maraton/halvmaraton ligger også i en tynn tråd utifra dagens tilstand tror jeg, men vet selv at jeg MÅ trene opp til dette mye mer, og jeg som var i ordentlig god løpeform før lysken kom inn i bildet.

Har aldri løpt maraton før, men håper på å komme inn under 4 timer (3:59 !), men som sagt, lysken må bli mye bedre før jeg kan trene ordentlig igjen. Hvis ikke blir jeg utrolig skuffa. Er fler som sier til meg at hvis en skal løpe maraton for første gang, så bør målet være å komme i mål og ikke tenke på tiden, men er jo litt gøy å klare målet sitt, syns jeg.

Noen tips til hva jeg bør gjøre?
Just do it !

Brukeravatar
kollis

Re: Sentrumsløpet og Maraton i en tynn tråd? Anbefalinger?

Legg innav kollis » 21 apr 2011 14:04

Hovedårsaken er at du har for dårlige mat rutiner.....
eks når jeg får lyske strekk under fotballtreninga som jeg er med på 2g i året er jeg fin etter 3 dager er45år...
Du som er 19 burde ha vært ok f lenge siden.....
Du får finne deg en type terapeut som du selv finner ut kan hjelpe deg og som lerer deg å ta vare på deg selv,,,slik at du ikke får en lannnng skade karierre ......
men du kan sikkert ta billig løsning som øker sirkulasjonen i skadestedet ....sikkert mye finne på metuben om skaden din
antall beh kommer av hvordan det står til med kroppen din...
men da tror jeg du får nye skader etter kort stund.....
ps jo tilligere du forstår hvordan du kan hjelpe kroppen din til bedre prestasjoner ,jo lettere har du det i andre situasjoner eks jobb
eks det koster din arbeidsgiver\samfunnet ca13000 uka vist du er borte fra jobb har du med i jobb søknaden at du løp maraton på under4timer er jobbmulighetene dine bedre.....

Brukeravatar
per gunnar alfheim
Sted: Bergen

Legg innav per gunnar alfheim » 22 apr 2011 00:23

Mitt beste råd er å fortsette med kun veldig rolig trening, både jogging, og gjerne også alternativt, og veldig gjerne i terreng, i kombinasjon med tøying av skadestedet, men tøy tilsvarende på andre siden også. Hold tøyingen i minst 30 sek, ta en liten pause og ta gjerne 2-3 repetisjoner. Èn gang er også ok, bedre med èn repitisjon hver dag enn 3 rep to ganger pr uke. Finn gjerne også en styrkeøvelse som virker på lysken og støttemusklene rundt den. Begynn forsiktig med alt du gjør nå, og øk på gradvis, og stopp når smertene begynner å plage deg. Du kan gå litt inn i smerten, men bare litt! Blodsirkulasjon ved skadestedet er bra. Nedising etter belastning øker sirkulasjonen (får ned hevelser og slikt, og gir bedre rom for blod). Ellers er varme sirkulasjonsfremmende, og selvsagt bevegelse.

Lykke til - stå på, vi regner med at du snart kommer sterkt tilbake, helt skadefri!
Med ultrasportslig hilsen
Per Gunnar Alfheim

Den største gleden du kan ha, det er å gjøre andre glad! Unn andre suksess!

fastrunner

Legg innav fastrunner » 22 apr 2011 15:21

Er enig i alt Per Gunnar skriver.
Men Kollis synes jeg har lite å bidra med i forhold til dine skadeproblemer.
Et normalt norsk kosthold holder i massevis dersom du ikke trener på elitenivå.
Men å ha lange opphold i treningen er ikke bra. Når du starter opp igjen er du svært utsatt for skader, spesielt strekkskader.
Håper du snart blir bra igjen.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 22 apr 2011 16:58

mr fastrunner mener det er normalt og ha skader etter en skade eller etter opphold av trening....
i min verden er dette langt fra sannheten ,men sjønner godt at han ønsker det skal være slik.....
og det er da enklere å bestemme seg når han velger å være dommer for deg(viser deg liten respekt),,,det må være fint å være hans venner så slipper dem å tenke selv.... :lol:
+ at han mener det å løpe under 4timer maraton er hobby stakkars dem som løper på 6 timer, og han vet hva du spiser og at det er sundt .......
jeg ser vell problemet i bredere perspektiv og de andre er opptatt av selve skaden....forklarer deg mulige konsekvenser.....senere i livet ditt. +++at jeg var redd for at du ville slutte å løpe vist det ble mange skader etter hverandre,,,,,rekrutering er viktig....

runnershigh

Legg innav runnershigh » 22 apr 2011 18:33

Enig med PGA og fastrunner.. Gode tips.
Innlegget til kollis ser ut som det er skrevet i fylla, og gir overhodet ingen mening.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 22 apr 2011 18:54

nok person som ikke forstår noen ting :lol: som alltid ikke har noe konkret å komme med selvfølgelig kan dere to best og bekrefter dette ...med deres gode argumenter ,så det er bare å strekke ut ......

Gammern

Legg innav Gammern » 22 apr 2011 20:22

Skrullis, forstår du ikke at du på det oppgitte grunnlaget er hinnsides tynn is? Mulig du egentlig er en fornuftig kar, men i dette forumet synes jeg du virker å være fullstendig bortenfor all fornuft.
Til trådstarter så støtter jeg de som snakker om opptrening osv. Olympiatoppen har noen tips:
http://www.olympiatoppen.no/fag/helse/helseavdelingen/fysioterapi/lyskesmerterrehab/media3090.media

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 22 apr 2011 21:20

nei jeg forstår ikke,,hva er det som er på tynn is?
hvist jeg skal bli bedre må jeg hvite hva du snakker om.......

runnershigh

Legg innav runnershigh » 23 apr 2011 01:07

kollis skrev:nok person som ikke forstår noen ting :lol: som alltid ikke har noe konkret å komme med selvfølgelig kan dere to best og bekrefter dette ...med deres gode argumenter ,så det er bare å strekke ut ......

I dette innlegget ser det ut som han har drukket enda mer... Ikke bry deg om disse tullinnleggene...

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»