Skaubygdaløpet

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
womanontherun

Skaubygdaløpet

Legg innav womanontherun » 24 mai 2011 13:39

Halvmaraton i UTFORDRENDE terreng, hva menes egentlig med det? Noen som har erfaring? Har lest meg frem til at de første 4 km er med stigning, og at løpet går på stier, men det er jo tross alt på sti og ikke på stubber og røtter, eller? Overhode ingen planer om annet enn en tur i skogen :) , hvor mye må jeg regne med å plusse på av tid jmf. vanlig halvmaraton?

JørnHP

Re: Skaubygdaløpet

Legg innav JørnHP » 24 mai 2011 22:35

En fin tur i skogen er en god ambisjon for Skaubygdaløpet - du setter garantert ikke pers på halvmaraton der! Såvidt jeg har greid å skaffe oversikt over i øyeblikket, er den raskeste dametiden vi har til nå Jorunn Rekkedals 1.37. 17 satt helt tilbake i 2005. Hun har jo også siden den gang løpt asfalthalvmaraton under 1.20, så du ser at dette er noe ganske annet.

Det er kraftig stigning til løypas høyeste punkt etter ca 4 km, så er det slakt nedover eller flatt i godt over ei mil. Den slake nedoverbakken får du igjen som en lang og slak, men sugende motbakke etter ca 14 km. Fra løypas høyeste punkt er det en del forholdsvis bratte utforbakker mot mål.

Underlaget er myke skogsstier. Disse er tørre og fine, lette å følge og godt merket, men du bør se hvor du setter føttene - dette er ikke "motorveier" i naturen à la de mest brukte stiene i Nordmarka.

Håper du finner ut at det verdt å prøve en god langtur i Frognmarka på søndag - velkommen skal du være!

Jørn Hoelstad Pettersen
Skaubygda IL
www.skaubygda.no

HaraldST

Legg innav HaraldST » 28 mai 2011 15:05

Løp Skaubygda i fjor, og brukte drøyt 20 min mer enn på en flat gate-halvmaraton. Andre har brukt 15 min mer. Det avhenger endel av hvor sterk du er i motbakker. Forøvrig sier mine notater fra ifjor at det var en kjempefin løype (for de som like å løpe på typisk skogssti) med god merking. Arrangøren har lagt ut link til løypa m/ høydeprofil - http://connect.garmin.com/activity/15094481

håvard b.

Legg innav håvard b. » 29 mai 2011 18:12

Vil bare takke for et flott arrangement. Flott trasé, hyggelige funksjonærer, god organisering og en sympatisk startkontingent er alle faktorer som gjør at jeg får lyst til å komme tilbake neste år.

Brukeravatar
Morellen
Sted: Nesodden

Legg innav Morellen » 29 mai 2011 21:20

Jeg slutter meg til sistnevnte, takk for et fantastisk og sjarmerende arrangement!! Dette løpet må vel ha flere funksjonærer enn deltagere... En flott naturopplevelse også å løpe gjennom så variert terreng, med furumoer, bjørkekratt og stille skogstjern... ulendt, men spennende!
Maren :)

Astrid

Legg innav Astrid » 30 mai 2011 10:36

Enig, tusen takk for et på alle måter flott og velorganisert løp! Jeg er tilbake neste år, garantert :)

Brukeravatar
oyvjorge
Sted: Vestby

Legg innav oyvjorge » 02 jun 2011 09:20

Har også løpt Skaubygdaløpet for noen år siden. Veldig bra og bra løype. Men har aldri vært så sliten etter et løp, tror jeg. Tok ut alt.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»