Orienteringsko

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Lole

Orienteringsko

Legg innav Lole » 04 jun 2011 21:38

Heisann!

Jeg er på utkikk etter nye O-sko. Skoa er for det meste til O-løp i skikkelig skogsterreng. Er på utkikk etter så lette som mulige sko.
Har sett litt på forskjellige sko. Og det største usikkerhetsmomentet er egentlig piggene; hva fungerer best til O-løp? Metallpigger eller gummipigger?
Løpsfølelse er viktig, men det henger for min del sammen med vekt. Viktig at de er så lett som mulig!

Noen som har noen anbefalinger?

På forhånd takk!

abc123

Re: Orienteringsko

Legg innav abc123 » 05 jun 2011 21:11

Min erfaring er at i ekte skogsterreng duger kun sko med ekte metallpigger!!!! Alt gummiknotter gir for lite feste, spesielt hvis det er vått. Denne i pigg, og ikke spike utgave er jeg strålende fornøyd med. http://www.sport8.no/butikk/index.php?a ... ductId=458

Lole

Legg innav Lole » 05 jun 2011 22:50

Ja, er egentlig enig der mtp vått "føre". Er jo ikke så sjeldent det er vått eller springer mye i myr.

Takk for forslaget! Etter litt googling ser jeg at dette er vell kanskje en av de aller letteste O-skoa med metallpigger?
Noen som har noen som er lettere og like stive, så er det bare å spytte ut!

wiggen

Legg innav wiggen » 06 jun 2011 08:42

Skoa er for det meste til O-løp i skikkelig skogsterreng

Da er jeg ikke i tvil om anbefaling: Metallpigger er best.
Jeg kjøpte et par med "vanlige knotter" uten pigg, det skjer ikke igjen, selvom skoa er ok.
Ved spesielle terrengtyper (og sprint) er det klart fristende med enda lettere sko.
Ikke bare i vått terreng det er best, varierende underlag, litt stein, litt mose på stein og "berg i dagen", best med pigger.
Lykke til. Integrator har blitt lettere nå så vidt jeg har fått med meg, kanskje til å vurdere? Det gjør jeg.

Lole

Legg innav Lole » 06 jun 2011 12:16

Jeg har brukt Integrator i noen år nå, men synes kanskje de foregående utgavene var noe tunge. Derfor er jeg åpen for andre modeller.
Har googla litt mer Supra skoa, og ser det er noen som mener de er litt lite holdbare og de er ikke så gode når man skal løpe over lengre tid. Noen som har erfaringer her?

Siggen

Legg innav Siggen » 06 jun 2011 13:26

både icebug spirit og o.skoen til inov-8 er lettere enn vj supra

Brukeravatar
acah

Legg innav acah » 06 jun 2011 14:42

Hei

Jeg har et par sånne her:

http://www.sport8.no/butikk/index.php?act=viewProd&productId=692

De er fantastisk lette og sitter veldig godt. Og så rosa da.... he he. Men det spørs nok om herremodell er rosa. Synd. 8-)

Jeg vil helt klart anbefale sko med metallpigg - ingen tvil......

Hilsen Annette :)

Lole

Legg innav Lole » 06 jun 2011 15:18

Ja, flotte de der ja! :)
Men hvor lenge holder et slikt par, i og med at alt er gjort for å få de lettest mulig?

padde

Legg innav padde » 07 jun 2011 13:50

Inov 212 funker meget bra på de aller fleste underlag, og er langt mer slitesterk. Metallpigger er godt på visse forhold, men de har en lei tendens til å falle av. Når første pigg er ute- ligger du nede.

212 er ufattelig mye bedre i terreng der du kan forvente noe sti med røtter.

abc123

Legg innav abc123 » 07 jun 2011 21:52

Igjen blir det pesrsonlige erfaringer, men jeg synes ikke holdbarheten på Supra er noe dårligere enn andre o-sko (feks integrator), og jeg har hatt en del par opp igjennom. Når det gjelder å løpe lange løp, har jeg aldri tenkt over at de er dårligere enn andre sko. Jeg har brukt de på alt av orienteringsløp jeg har de siste årene, og de holder bra en lang langdistanse. Løpsfølelsen er også helt topp, og en helt annen verden en integrator, så jeg vurderer ihvertfall ikke å gå tilbake. Det to alternativene hvis du ikke skal kjøpe supra slik jeg ser det er : http://www.sport8.no/butikk/index.php?a ... ductId=567 eller http://webshop.trimtex.no/no/main.aspx? ... =352000211

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»