Avlys alle arrangement

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
jonny

Re: Avlys alle arrangement

Legg innav jonny » 29 jul 2011 22:52

Også jeg ble overrasket over at så mange mosjonsløp gikk som planlagt lørdag og søndag. Det er et poeng at livet nå må gå videre, men i helga var det tid for ettertanke, og da kunne også konkurransekåte mosjonister hatt godt av å roe litt ned. Jeg skal være forsiktig med å komme med fasitsvar. Kanskje var det riktig å avlyse, kanskje var det riktig å arrangere med en dempet profil.
Når det gjelder det nevnte Rallarvegsløpet som består av ca 50 løpevenner som dro til fjells for å få seg en lang fin løpetur, så kunne de fint fått samme opplevelse også uten startnr på brystet. De kunne også løpt med sørgebind. Utfra reportasjen å bedømme var det heller ingen markering før start.
Men det jeg er mest oppgitt over er Kondis.no sin dekning av helgas konkurranser. De kunne fint ha roet litt ned. Kanskje spesielt den voldsomme reportasjen fra Rallarvegsløpet, hvor det som skjedde 22/7 ikke ble nevnt med ett ord. Derimot var følgende å lese: "Etappen ble prega av togforsinkelse". Det skulle vel si det meste..
Jeg er enig med idrettspresidenten at det handler om ha sosiale antenner, det gjelder også de som måtte ut å trene samtidig som minnemarkeringene pågikk på tirsdag.
Forøvrig synes jeg Morrissey burde beklage sitt siste innlegg 25/7.

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 30 jul 2011 13:27

Jeg var ute og løp på tirsdag når det var minnemarkering, jeg var ute og løp på fredag når dramaet pågikk. Hva er problemet med dette?

Jeg har vært ute og løpt hver gang jeg har mistet mine aller nærmeste. Hvorfor skulle det være mere støtende for omverden at jeg også løp når terrorhandlingene pågikk?

Folk har ulike måter å bearbeide sorg og traumer på. Noen har behov for å søke fellesskap og fakkeltog og lignende, andre har behov for ensomhet. Ytterligere andre har behov for å gjøre hverdagslige ting. Min oppfordring er; slutt å prøve å få alle til å handle som deg selv. Prøv å forestill deg at du ikke har universalløsningen for hvordan et helt folk skal opptre - for du har ikke det.

Til slutt vil jeg for øvrig tilføye at jeg ikke syns at Morissey har noe å unskylde.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

morrissey

Legg innav morrissey » 30 jul 2011 14:10

Vil først si at jeg beklager at jeg ikke forsto at kollis innlegg ikke var ironisk.
For det andre så er det fint at flere diskuterer dette emnet, jeg synes fremdeles at det er synd at mosjonsløpene ikke ble avlyst, jeg er overbevist om at det hadde vært i lys av den nasjonale tragedien som, da kan ikke logistiske forhold spille inn. Jeg synes ikke at de å delta i "kappestrid", jakte rekorder, opplevelser etc i den situasjonen som var var riktig på det tidspunktet. Jeg mener selvsagt ikke at man skal la være å løpe, Korak, tror til og med at det er helbredende, men jeg synes ikke at man burde avholdt konkuranser.

Til Kjell, jeg synes at det var upassende med den panegyriske reportasjen fra rallarvegsløpet på søndagskveld, forsåvidt også lørdagens. Jeg tror ikke man kan forsvare det med at det er viktig å tenke på noe, at NRK sendte rolige stemningsbilder fra vidda fordi de mente det hadde blitt for mye terrorstoff i helgen. Synes at du som redaktør burde erkjent at det var en feil og beklaget det. La også merke til at man på fredagskvelden nærmest reklamerte med at motbakkeløpet Mefjellet Opp BLIR ARRANGERT med uthevet skrift.

Når det gjelder dette om at livet må gå videre og helst i går, at vi ikke må endre noe for da har terroristen vunnet, så er jeg uenig i det. Vi burde heller ta inn over oss at livene våres har endret seg, og at livene våre går videre på en ny måte, forhåpentligvis på en bedre måte der vi viser større omsorg for hverandre, større toleranse og solidaritet. Til og med for innbitte, konkuranselystne, individualistiske mosjonister som oss selv.
Mål 2010: 10 km sub 37, halvmaraton sub 1.23, maraton sub 3.00

jonny

Legg innav jonny » 30 jul 2011 16:08

I likhet med Korak trente jeg mens terrorhandlingene pågikk. Jeg trente også lørdag og søndag. Jeg har også trent etter at noen i nær familie har gått bort. Det er selvfølgelig ikke noe galt i alt dette. Debatten her handler derimot om hvorvidt det var riktig å arrangere idrettskonkurranser lørdag og søndag, samt media sin dekning av dette.
I motsetning til Korak prioriterte jeg ikke trening i de to timene den landsomfattende minnemarkeringen pågikk. Men jeg observerte en mosjonist som var ute og løp like ved minnemarkeringen. Det synes jeg ikke er greit. Dette handler om respekt og folkeskikk, ikke om at hver enkelt har forskjellige måter å sørge på som Korak er opptatt av
Er enig med Morrissey om at Kondis.no har gjort en feilvurdering i denne situasjonen.

Brukeravatar
jank

Legg innav jank » 31 jul 2011 22:07

Kan ansvarlig redaktør Kjell Vigestad forklare meg hvordan han kan skrive på dette forumet som "privatperson"?

Kjell Vigestad

Legg innav Kjell Vigestad » 31 jul 2011 23:59

Det er lett å være klok - i ettertid

"Etterpåklok" heter det på godt norsk. To døgn etter det skjedde skriver morrissey: "Synes det er tragisk at man velger å arrangere mosjonsløp denne helgen". At det ikke var riktig å arrangere kondisjonsarrangementer i de påfølgende dagene etter det som skjedde 22. juli, er et standpunkt jeg respekterer. Men å bruke et så sterkt uttrykk som "tragisk", for sterkere ord er det vanskelig å finne akkurat i denne situasjon. Selv "idiotisk", "latterlig" eller "tåpelig" kunne ikke ha rammet hardere de arrangørene som hadde tatt beslutningen om å arrangere. De karakteriseres som fullstendig i utakt med situasjonen.

ORD kan bli for sterke. På vegne av Kondis er det mitt ansvar å fjerne innlegg dersom ordbruken blir for sterk, men siden innlegget reiste en viktig diskusjon lot vi det stå. Men jeg skulle ønske morrissey lot det være litt rom for at det kunne være grunner til at arrangørene fant andre løsninger. Det handler om respekt overfor mennesker som legger ned masse tid og krefter i idealistisk arbeid for at vi skal få anledning til å konkurrere.

Hadde arrangørene kunne gjort sin vurdering 47 timer etter bomben sprang, det vil si når morrissey skrev sitt innlegg, så hadde de kanskje gjort ting annerledes. Å ha rom for at situasjonen så annerledes ut da arrangørene måtte vurdere situasjonen fredag kveld, samme dag som det skjedde, ville vært naturlig. Spesielt vanskelig var det for arrangørene av Rallarvegsløpet som var på reise med toget når det skjedde, og kom til hotellet langt utenfor allfarvei sammen med 60 deltakere, samtidig som veldig mye skulle ordnes på noen få kveldstimer.

De fleste av deltakerne i Rallarvegsløpet fikk nok med seg hva som var på gang, men med et eneste TV på hele hotellet, så var det ikke TV-titting som sto i fokus. Bare en eneste av deltakerne hadde vært inne må muligheten for avlysning. Vi som fulgte tragedien fra time til time på TV, vet at katastofen med sitt grusomme omfang først gikk opp for oss lørdag formiddag.

I ettertid er det ikke vanskelig å se at Rallarvegsløpet burde hatt en minnestund før start, men sørgebånd er det nok ikke mulig å få tak midt oppe på Hardangervidda. Ellers er det et så stillferdig arrangement, helt uten publikum og høyttalere, at jeg tror det store flertall av kondis.no-lesere nå i ettertid ikke mener at arrangementet burde vært avlyst. Men jeg har full respekt for de som mener det motsatte:

Dekningen på kondis.no
Nå når det er gått en uke og vel så det, kan vi begynne å se det hele i "etterklokskapens" perspektiv. De første 2-3 dagene var dette vanskelig. Lørdag 30. juli, en drøy uke etterpå, har morrisey et mer avdempet og balansert innlegg. Men han har fortsatt klare meninger: Til Kjell, jeg synes at det var upassende med den panegyriske reportasjen fra Rallarvegsløpet på søndagskveld, forsåvidt også lørdagens. Jeg tror ikke man kan forsvare det med at det er viktig å tenke på noe, at NRK sendte rolige stemningsbilder fra vidda fordi de mente det hadde blitt for mye terrorstoff i helgen. Synes at du som redaktør burde erkjent at det var en feil og beklaget det.

Søndagens reportasje på kondis.no er laget samtidig med at NRK sendte TV-programmet om Handangerjøkulen. Og den ble langt mindre "panegyrisk" enn TV-programmet. Panegyrisk er igjen et sterkt og malende uttrykk. Det var flotte bilder i kondis.no-reportasjen, men som alltid når Runar Gilberg skriver, så er det en solid og nøktern omtale som veldig mange kondis.no-lesere setter pris på. Men det er altså ingen omtale i reportasjen om forholdet mellom de grusomme ugjerningene på Utøya og i Oslo og hvordan dette påvirket løperne og arrangementet.

Runar Gilberg og Jan Helgesen står for hele arrangementet av Rallarvegsløpet. I tillegg løper de selv, og om kvelden/natta lager Runar Gilberg reportasje for kondis.no i år, som de åtte foregående årene. Det er først på mandagen, etter en helg full av oppgaver, han får anledning til få med seg hele tragedien i sin fulle bredde.

Mens det hele sto på med bombing og skyting, gikk det mange tanker gjennom hodet mitt. Jeg fulgte mediedekningen av terrorhandlingen tett både fredag, lørdag og søndag og så at de store allmenn-mediene hadde planer for hva de skulle gjøre i slike katastrofesituasjoner. Alle ressurser ble satt inn på dekke denne ene store saken. For å få sendeflate nok i TV-mediene ble de fleste andre programmer sløyfet, og nesten all spalteplass i avisene, utover annonser, ble satt av til dekningen av denne store saken. For noen dager ble den akutte sultkatastrofen på Afrikas horn og krigen i Libya glemt. Og jeg bebreider ingen av redaksjonene for det.

Hva så med kondis.no? Vi er i vår sammenheng et viktig medium som skal dekke det som skjer på kondisjonsfronten, på godt og vondt. Men selve terrorhandlingene er det allmennmediene som har ansvar for. Jeg har den største forståelse for at noen i disse katastrofedagene finner idrett veldig lite viktig og ikke klikker seg inn på kondis.no, og besøket har også vært noe mindre enn normalt.

I ettertid ser jeg helt klart at kondis.no ikke skal ligge med bare gamle nyheter på slike dager. Vi har forsøkt å dekke det som skjedde gjennom helgen, og som et kollektiv med mange frivillige medarbeidere og noen få ansatte, så rekker vi mye. Vi har brakt arrangørenes konklusjoner rundt avlysning og minnemarkeringer der vi visste noe om det, men også bilder og resultater fra konkurransene. Redaksjonskomitéen for kondis.no og Kondis-styret vil trolig evaluere vår dekning i ettertid, og da er vi bedre forberedt om noen lignende skulle skje. Men vi får håpe at vi slipper å oppleve noe lignende i Norge.

Men jeg er rimelig sikker på at vi har gjort som vi skulle. Vi har ingen ansvar for de arrangementene som gikk, stort sett, som planlagt eller ble avlyst. Men jeg kunne med bare noen få avkrysninger i publiseringsverktøyet fjernet en, flere eller alle saker på kondis.no forrige helg. Men jeg ser ikke at det hadde vært riktig. Men jeg respekterer fullt ut at morrissey mener det motsatte. Jeg tror ikke detter er en sak hvor det finnes en helt riktig mening. Og Kondis vil alltid ta hensyn til det et flertall av våre medlemmer mener. Alle medlemmer kan stille på vårt landsmøte og si fra når vi er på feil kurs.

Forøvrig har alle nettsteder som det er naturlig å sammenligne oss med som langrenn.com, syklingensverden.com og birkebeiner.no fortsatt nyhetsformidlingen som om ingenting skjedde fredag 22. juli. Dvs. Syklingens verden brakte den 25. juli en pressemelding fra Grimstad Sykkelfestival om hvorfor festivalen ikke blir avlyst. Der står det som overskrift: Vi hyller de rammede og etterlatte etter angrepene i Oslo og på Utøya Det viser at det ikke er likegyldig hvilke ord som velges når det gjelder saker som må behandles varsomt. "Minnes" eller "viser medfølelse" hadde nok vært litt mer dekkende.

Med vennlig hilsen
Kondis/Kjell Vigestad
daglig leder/ansvarlig redaktør
Sist redigert av Kjell Vigestad den 01 aug 2011 00:54, redigert 2 ganger totalt.

Kjell Vigestad

Legg innav Kjell Vigestad » 01 aug 2011 00:27

jank skrev:Kan ansvarlig redaktør Kjell Vigestad forklare meg hvordan han kan skrive på dette forumet som "privatperson"?

Hei!

Det går helt fint. Men jeg må presisere om jeg kommer med egne meninger eller om jeg uttaler meg på vegne av Kondis. I den grad jeg uttaler meg i saker som har relevans for Kondis, men ikke er klarert innad i organisasjonen, må jeg presisere at jeg uttaler meg på egne vegne.

Jeg kan selvsagt også gi uttrykk for meninger i saker hvor Kondis som organisasjon ikke har noen mening. Det gjelder de fleste områder av livet, og det gjelder også mange av temaene som tas opp på Kondisjonsforum, selv om jeg er litt forsiktigere med ordbruken enn mange andre.

I den aktuelle saken har jeg nettopp uttalt meg som ansvarlig redaktør, mens jeg i det første innlegget forsøkte å se på saken i et litt videre perspektiv som gikk litt utover det jeg kan gjøre som redaktør ansatt i en frivillig organisasjon, hvor det til syvende og sist er styret som har det avgjørende ordet.

Hilsen Kjell Vigestad

Authon

Legg innav Authon » 01 aug 2011 11:44

Ser fortsatt ikke noe galt i det morrisey skrev...At han mente det var TRAGISK at løp ikke ble avlyst ser jeg ingen problemer med..

Brukeravatar
jank

Legg innav jank » 01 aug 2011 12:23

Jeg takker "morrissey" for at han startet denne diskusjonen ved at han uttrykte sin mening om at det ble arrangert mosjonsløp samme helg som terror-handlingene, til tross for oppfordringen fra idrettspresidenten Børre Rognlien om å avlyse eller utsette alle arrangement dersom det var den minste tvil. Jeg tror det er en nødvendig prosess innad i løpsmiljøet å diskutere dillemmaene som oppstod ifm gjennomføring av slike mosjons-arrangement de første dagene etter terror-handlingene.

Jeg synes at ansvarlig redaktør Kjell Vigestad bruker en for stor plass på medlemmenes diskusjonsforum - både som privatperson og som formell redaktør. Jeg synes at det hadde vært bedre om det på redaksjonell plass (dvs på forsiden) ble lagt ut en artikkel om redaktørens syn på saken - og at diskusjonsforumet ble en samtaleplass for medlemmene alene.

Jeg ber også om at redaksjonen samler inntrykk både utenfra og innenfra løps-miljøet og lager en balansert sak for neste papir-utgave av Kondis om de dillemmaene som oppstod og de vurderingene som ble gjort av arrangørene ifm gjennomføring av ulike mosjonsløp helgen 23-24. juli. Takk!

Kjell Vigestad

Legg innav Kjell Vigestad » 01 aug 2011 19:26

Siden pressemeldingen fra Norges Idrettsforbund er grunnlag for argumentasjonen fra morrissey og jank, så kan dere lese den i sin helhet her. Den ble sendt ut et stykke ut på dagen lørdag 23. juli, dvs. for sent til å kunne påvirke de arrangementene som gikk samme dag. De som er ansvarlig for arrangementer som Offroad Finnmark, Horningdalsvatnet Maraton osv. er oppe tidlig på morgenen for å merke løype og ordne en masse praktisk saker før arrangementsstart, og får ikke uten videre med seg slike meldinger før det er for sent.

Pressemelding fra Norges Idrettsforbund 23.7.2011:
I de nærmeste dagene blir mange idrettsarrangement avlyst på grunn av katastrofen på Utøya og i Oslo. Idrettspresident Børre Rognlien oppfordrer alle idrettsarrangører selv å vurdere situasjonen på sitt hjemsted.
Det er med stor sorg og medfølelse Norges idrettsforbund ser den enorme tragedien som har rammet AUF-ungdommen på Utøya og mange menneskeliv etter bombeangrepet i Oslo.

- Slikt skal ikke skje i et fritt, åpent og demokratisk Norge, sier idrettspresident Børre Rognlien.

Hele Norge er rammet og derved er også medlemmer av norsk idrett berørt av denne katastrofen.
- Mitt håp og ønske er at idretten, gjennom alle våre idrettslag landet rundt skal kunne bidra med å lindre sorg og til gradvis å normalisere hverdagen for barn og unge i våre lokalsamfunn, sier Rognlien.

- Men i de nærmeste dagene er det enda viktigere å vise omsorg og empati for alle de menneskene som er direkte berørt.

Norges idrettsforbund har fått mange henvendelser fra idrettsarrangører om hvordan de skal forholde seg i denne situasjonen.

- Idrettsarenaen vil alltid være en god møtearena for samhold og dialog. Norges idrettsforbund mener at hver enkelt lokal arrangør må vurdere situasjonen på sitt eget hjemsted i de nærmeste dagene. Dersom det er den minste tvil så anbefaler vi avlysning eller utsettelse av arrangementet, sier idrettspresidenten.

Kondisjonsforum for alle
Selv om jeg er daglig leder og ansvarlig redaktør for Kondis og kondis.no, så er jeg også Kondis-medlem, og det må vel være bare positivt om jeg og de andre ansatte og Kondis-styremedllemmene er med og diskuterer på Kondisjonsforum. Jeg klarer ikke å se hva som skulle være galt med det. Det er åpent for både Kondis-medlemmer og de som ikke er medlem. Med andre ord et forum for alle som holder seg innenfor forumets etiske retningslinjer. Jeg tror også at det er et av de beste av slike diskusjonsforum med mange saklige innlegg og en god tone.

Hilsen Kjell Vigestad
Kondis/Daglig leder/ansvarlig redaktør

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»