Avlys alle arrangement

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
anne

Re: Avlys alle arrangement

Legg innav anne » 25 jul 2011 21:51

Ja, helt usmakelig kommentar.

Hellerud

Legg innav Hellerud » 25 jul 2011 22:57

Jeg er litt delt i dette synet om å avlyse idrettskonkurranser.....Har opplevd dette før med avlysninger av alle idrettskonkurranser,deng dengang NM på ski når Kong Olav døde......Ikke noe moro for de som har planlagt,gjort forberedelser,kanskje reist lang osv.....MEN på den annen side gjelder det jo å vise respekt.Og et NM ville jo verken da eller nå passet seg i det hele tatt....
Og når alt kommer til alt syns jeg vel at når Idrettspresidenten går ut med henstilling om avlysninger,bør dette respekteres og ikke bare av noen men av ALLE.
Leste akkurat at det i morra ville være en 10000m på Haugesund stadion......da tenkte jeg: HVA FAEN,det er jo ikke viktig i det hele tatt.....et mosjonsløp......HALLO......Men det ser jo ut som Friidrettsfolket lever i sin egen verden Så da får de bare gjøre det......

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 26 jul 2011 09:06

Nå ble jeg virkelig lei meg. Mente slett ikke å ironisere over dette emnet. Jeg kjenner selv en far, som savner sønnen sin etter Utøya-drapene. Ble det for vanskelig for dere å forestille dere en nasjonal sørgedag, hvor alle som kan, holder seg borte fra jobb...?

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 26 jul 2011 10:24

Jeg er uenig med de av dere som mener en skal avlyse alle arrangement. Det blir bare å gi hendelsen et større omfang enn den allerede har.

At et NM blir avlyst på grunn av en Konges død har jeg større forståelse for, ettersom et NM i større grad er linket til personens tilstedeværelse.

Det Børre Rognlien har sagt er da heller ikke at alle arrangement skal avlyses, men at "hver enkelt må gjøre sine vurderinger lokalt". Dette er jeg enig i. Det er arrangement der deler av staben er berørt (eller en har mistanke om det) som bør avlyses etter min mening.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

anne

Legg innav anne » 26 jul 2011 13:25

Må bare beklage at innlegget ble oppfattet ironisk. En nasjonal sørgedag er mulig å forestille seg.

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 28 jul 2011 14:54

Hei, har skrevet et innlegg om temaet på bloggen min: http://bjrnfraland.blogspot.com/2011/07 ... ensyn.html

Les de som gidder.

Bjørn
Fortsett å løpe...

morrissey

Legg innav morrissey » 28 jul 2011 20:44

Fint innlegg, oppsummerer det jeg selv mener.
Selv er jeg i dag opprørt over de utrolig ufølsomme kommentarene fra mitt nick
Mål 2010: 10 km sub 37, halvmaraton sub 1.23, maraton sub 3.00

Kjell Vigestad

Legg innav Kjell Vigestad » 29 jul 2011 17:36

Hei!
Dette skriver jeg som privatperson og ikke på vegne av Kondis.

morrissey har her på Kondisjonsforum rettet kritikk mot at ikke alle kondisjonsarrangementer ble avlyst i etterkant av 22. juli-tragedien, og kritikken har gått spesielt mot ett av dem. Jeg ville vært mye mer forsiktig i direkte kritikk. De siste dagene har berørt hele det norske folket på en måte som aldri før i fredstid. Det har blitt en massiv oppslutning om demokratiske verdier som åpenhet og toleranse og reaksjoner mot ukritisk og ensidig fordømmelse. Det har i noen dager vært lite rom for krass kritikk, - mye mer for stille ettertanke.

Jeg synes det er viktig at dette temaet ble tatt opp. Diskusjonen viser også at synspunktene er delte. Skal en slik terrorhandling lamme hele samfunnet vårt? Det er jo nettopp det mannen bak udåden ønsket, - mest mulig oppmerksomhet om handlingen sin. Og stopper hele samfunnet opp, så har han oppnådd alt han har ønsket.

På den andre siden så krever situasjonen at vi får bearbeidet sjokket som har berørt oss alle og ikke bare de pårørende. NRK kjørte stoff om udåden på alle sine tre kanaler i nesten to hele døgn. Etter hvert fant de ut at barna kanskje trengte noe å annet også. TV2 kjørte hele Tour de France-sendingen som planlagt, men flyttet sendingen over på en annen kanal enn hovedkanalen. Kommentatorene hadde tragedien i bakgrunnen hele tiden og var mye mer lavmælt enn vanlig. Syklling var plutselig ikke så viktig som før. Var det galt eller riktig at TV2 ikke avlyste sendingen fra Tour de France?

Allerede etter to dager begynte mediene å diskutere om de kanskje gjorde en feil med å bruke all tid og alle ressurser kun på tragedien. Det var jo nettopp det gjerningsmannen ønsket. Så søndag kveld kjørte NRK to litt lavmælte TV-program. Det ene om Hardangervidda, hvor vi fikk se bilder over til traséen for Rallarvegsløpet, som hadde gått der tidligere på dagen.

Da bomben gikk av i Oslo kl. 15.36 gikk flere av deltakerne om bord i buss på Oslo S for å ta toget til Finse. De hørte braket, og underveis til Finse fikk de fleste etter hvert vite hva som hadde skjedd. Arrangementet kunne med andre ord ikke avlyses når deltakerne var allerede på vei. Men man kunne selvsagt avlyst selv løpet. Deltakerne kunne satt på hotellet lørdagen og sett på TV eller tatt første tog tilbake hjemstedet på lørdag. Men det ingenting er som er som en lang løpetur når man vil sortere tankene siden. Jeg tror ikke deltakerne i Rallarvegsløpet viste mindre omtanke for ofrene enn vi andre som satt ved TV-skjermen og fulgte med minutt for minutt.

Vi som har lest pressemeldingen som idrettspresidenten sendte ut, vet at det ikke sto at alle idrettsarrangementer skulle avlyses. Det står at hver enkelt arrangør selv må vurdere ut fra lokale forhold om avlysning er riktig eller ei. Men at serierunden for toppfotballen ble avlyst, tror jeg var helt riktig. Det er publikumsidrett hvor det vanlige fokuset til hjemmefansen ville blitt helt upassende i en slik sorttung sammenheng. Men de kampene vil bli spilt seinere, så avlysning er ikke det riktige ordet. Det er mye vanskeligere å utsette Offroad Finnmark, Hornindalsvatnet Maraton eller Rallarvegsløpet etter at de fleste deltakerne allerede er på plass etter å ha reist langt. Om arrangementene ble utsatt, ville bare en brøkdel av deltakerne hatt anledning til å komme tilbake. Men slike forhold er også egentlig ganske uviktig hvis avlysning hadde vært det soleklart riktige.

Som ansvarlig redaktør for kondis.no så er alt som ble brakt på kondis.no, inklusive morrisseys innlegg på Kondisjonsforum, mitt ansvar. Vi kunne stengt hele nettstedet. Og vi kunne gjort som vi gjorde. Informert om arrangementene ble avlyst eller ei og brakt reportasjer som også omhandlet minnestunder og bruk av sørgebånd.

I denne saken er det neppe en mening som er riktigere enn de andre. Situasjonen var tragisk. Men jeg tror det var feil av morrissey å si at det var tragisk at Rallarvegsløpet (og de andre kondisjonsarrangementene denne helgen) ble arrangert. Jeg tror det hadde holdt å reise spørsmålet. Men jeg forstår også at innlegget hans sprang ut av et ektefølt engasjement. Men så var det dette med respekt for at andre kan komme til andre konklusjoner. Og at avgjørelsen likevel er basert på respekt for de som ble rammet av ugjerningsmannen.

Hilsen Kjell Vigestad

Gammern

Legg innav Gammern » 29 jul 2011 19:50

Ser ikke sammenhengen mellom det å hedre ofre for terror og det å avlyse idrettsarragement. Tvert i mot, er det et viktig signal å få samfunnet til å gå videre så normalt som mulig, samtidig som man jobber for å gjøre noe med evt. grunnlag for det som muligens bidrar til slike uhyrligheter.

Authon

Legg innav Authon » 29 jul 2011 20:46

Hva er galt med at morrisei synes at det var tragisk at mosjonsløp ble arangert ?? er vel lov å ha egne meninger å synspunkter i dette land?

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»