Avlys alle arrangement

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
jank

Re: Avlys alle arrangement

Legg innav jank » 01 aug 2011 20:18

Takk for svar, Kjell Vigestad!

Jeg synes det er flott at du vil delta i denne verdi-debatten!

Men jeg synes at det er problematisk at du i ett innlegg forbeholder deg retten til være et vanlig kondis-medlem, mens du i de neste innleggene er ansvarlig redaktør på dette diskusjonsforumet. Når du går inn og ut av de ulike roller er det vanskelig for morrissey og oss andre å møte deg til en likeverdig diskusjon som kondis-medlem for så i neste øyeblikk å bli møtt med din redaktør-trussel om at du kan slette innlegg som du ikke liker.

Derfor synes jeg det er mest ryddig for alle at du bare opptrer som ansvarlig redaktør på kondis-sidene.

Jeg er enig med deg at pressemeldingen fra Idrettsforbundet kanskje ikke nådde frem til alle arrangører før de skulle ta sine moralske og praktiske beslutninger ifht en eventuell gjennomføring, avlysning eller utsettelse av sitt arrangement. Men det er jo nettopp dette diskusjonen går på: Burde arrangørene av ulike mosjonsløp helgen 23-24. juli ha avlyst eller utsatt sine arrangement? Og hva var de ulike arrangørers begrunnelse for sine konklusjoner?

Derfor har jeg bedt deg/redaksjonen om å samle inntrykk både utenfra og innenfra løps-miljøet og for derette å lage en balansert artikkel for neste papir-utgave av Kondis om de dilemmaene som oppstod og de vurderingene som ble gjort av arrangørene ifm gjennomføring av ulike mosjonsløp helgen 23-24. juli.

Hilsen
Jan Kristensen

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 02 aug 2011 06:37

Gjort er gjort og løpt er løpt. Det får vi ikke gjort noe med. Men det må være tillatt å komme med noen ytringer etter den forferdelige helgen vi opplevde. Og da er det best å gjøre det som Jan Kristensen foreslår, nemlig ved en grundig gjennomarbeidet artikkel der Kjell Vigestad kan slippe å representere andre enn seg selv og sin rolle. Det er viktig at arrangørene som jeg vet er både tale- og skriveføre mennesker med meninger kommer med sine syn på saken. Vi andre kan jo bare anta, tro og mene. Jeg synes også det er bra at Kondis.no ble oppdatert, og håper at det forekommer så lite sensur som mulig av innleggene. Vi må tørre å diskutere med hverandre og å stille spørsmålstegn ved saker og ting.

Bruken av ord er blitt kritisert. Jeg håper at den norske pressen og nordmenn forøvrig nå blir mer nøye med hvilke ord man bruker. "dypt sjokkert", "forferdelig" og "tragisk" osv. er mer og mer blitt brukt om helt dagligdagse ting. Og begrepene blir "utvannet" og mister sin betydning. Her kan vi nok skylde på både ungdom, politikere, media og oss selv for inflasjonen i bruk av sterke ord, og det er selvsagt ikke rett å sammenligne en manglende avlysning på rallarvegen med tragedien i Oslo og på Utøya.

Kjell Vigestad har dratt opp noen argumeter etter mitt siste innlegg i saken. Han skrev bl.a. at det er lett å være klok i ettertid. Det er ikke vanskelig å være enig i det. Man ser alltid etterpå mye klarere hvilke valg man egentlig hadde, og i noen tilfeller skulle man gjerne valgt på nytt. Det er imidlertid litt vanskelig dersom det samtidig argumenteres med at arrangørene bevisst valgte å arrangere fordi man ikke ville la voldsmannen vinne ved å lamme samfunnet. Det er godt nok argument det, stå på det, hvis dere mener det. At skribentene på Kondis ikke reagerte før, er ikke så rart. Kondis var neppe det nettstedet med flest treff den helgen.

For meg personlig var ikke pressemeldingen fra Norges Idrettsforbund grunnen til at jeg reagerte med forbauselse da jeg plutselig skjønte et kondisjonsverden gikk videre tilsynelatende uanfektet av de tragiske hendelsene. Jeg satt stort sett alldeles nummen i stua og sveipet mellom nettet, tv og radio i forsøk på å forstå hva som skjedde. Jeg registrerte at Rognlien var ute, og når jeg nå leser pressemeldingen en gang til, synes jeg den er klokt og godt skrevet. men den fratar ikke oss på ingen måte ansvaret for å tenke selv.

Kjell Vigestad skriver også om arrangørenes manglende mulighet til å få med seg pressemeldingen. Det er mulig det, men nettopp derfor bør det lages en artikkel om denne saken. Det har ingen hensikt at vi som ikke var til stede skal filosofere over hvorfor man gjorde som man gjorde. Det kan de få lov til å si noe om selv, de som var midt oppi det.

Bjørn Solberg
Fortsett å løpe...

Thomas Hetland

Legg innav Thomas Hetland » 03 aug 2011 12:02

Tror ikke det finnes noe fasit svar på hva som bør gjøres. Tror vi skal respektere de ulike arrangørers beslutninger, det kan være flere forhold som ligger bak deres beslutning.

Selv var jeg på vei til Bornholm for å løpe Etape Bornholm når dette skjedde. Etter å ha tilbrakt mye av søndagen foran dansk tv for å få med meg mye av sendingene om det tragiske i Norge var det veldig godt å få løpe en tur søndags kveld og påfølgende etapper i uka som kom. Det var godt å få noen andre tanker i hodet, selv om "terror" handlingene stadig lå i bakhodet.

Vi hadde 1 minutts stillhet før det første løpet i Hasle, og mange av de norske løp med sørgebånd.

Personlig er det ingen ting som fysisk fostring, når du er tung til sinns. Det klarne hodet, og du blir bedre av det etter min oppfatning.

morrissey

Legg innav morrissey » 03 aug 2011 23:03

Til Kjell

det er mulig at tragisk blir et for sterk ord sett i ettertid, men jeg skal innrømme at jeg at jeg på det tidspunktet syntes at det var tragisk at man ikke avlyste løpene, jeg syntes at det var trist at det virket som om den kondisjonerte familien ikke brydde seg, at livet gikk videre, at det som var viktig var å få arrangere løpene. Muligens en overreaksjon, sikkert en overreaksjon, men det var sånn jeg følte det da. At jeg senere på kvelden ble enda mer opprørt av reportasjen fra rallarvegsløpet og den panegyriske beskrivelsen av løpet for så være, jeg synes det var en grov feil å publisere den nettstedet søndags kveld.
Det jeg føler at du gjør nå, Kjell, er å drive en semantisk debatt om ordenes betydning, det er mulig at ordene tragisk og panegyrisk kanskje ikke er presise nok, at de kanskje er for sterke, men de er resultat av de følelser jeg hadde på de tidspunktet jeg skrev innleggene, og som jeg også kjenner på i dag. Det er også mulig at det er gått inflasjon i bruken av sterke ord, men det er semantikk og det er på grensen til en skinndebatt når man velger å fokusere på ordenes betyding og valør, isteden for innholdet i det dem representerer. Jeg synes at det man burde diskutere er om hvorfor man arrangerte løpene og hvorfor man publiserte løpsrapportene den helgen. Der er jeg ihvertfall klar på hva jeg mener.
Mål 2010: 10 km sub 37, halvmaraton sub 1.23, maraton sub 3.00

jonny

Legg innav jonny » 07 aug 2011 23:17

Det er bra at moderator overvåker forumet og passer på at det ikke skrives upassende og støtende innlegg. Men å henge seg opp i ord som "tragisk" (og "panegyrisk" og "hylles") synes jeg er unødvendig. Ordene er helt greie. Det er ok at ansvarlig redaktør deltar i en debatt, men da synes jeg ikke han bør delta i samme debatten som privatperson. I tillegg bør han holde seg til temaet, og ikke flytte fokuset over på trådstarters ordvalg.

Ansvarlig redaktør mener trådstarter bør være mer forsiktig med direkte kritikk. Jeg synes ikke det. Det skal være rom for å komme med kritikk.

Det nevnes diverse forhold som gjorde at det kunne være vanskelig å endre på/avlyse arrangement. Spesielt vanskelig skal det visstnok ha vært for arrangørene av Rallarvegsløpet. Tvert i mot vil jeg si, slik jeg tidligere har nevnt hadde det vært et av de enkleste arrangementene å endret på/avlyst.
Videre siktes det til en pressemelding som ble sendt ut lørdag, som om det skulle ha noe med saken å gjøre. Jeg tror arrangører av mosjonsløp er like oppegående som arrangører av andre arrangement. Fredag like etter bomben, og før tragedien på Utøya var kjent, ble kampen Start-Molde avlyst, selv om tilreisende supportere og spillere var på plass. De klarte altså å avlyse selv uten denne pressemeldingen dagen etter..

Men det er helt riktig som Bjørn Fra Land nevner, at sålenge ansvarlig redaktør uansett har ment at det var riktig å arrangere, så er det ikke noe poeng i å bruke tid på alle disse "unnskyldningene" for at det ble arrangert.

Ansvarlig redaktør bruker andre medier (både gode og dårlige eksempler) for å rettferdiggjøre dekningen på Kondis.no. Han skrev at han trodde de fleste Kondismedlemmer var enige i hans standpunkt. Vel, jeg tror han tar feil...

Gammern

Legg innav Gammern » 08 aug 2011 18:06

Flott at man har ulike meninger om dette og RESPEKT for begge "sider"... ;)

jonny

Legg innav jonny » 09 aug 2011 11:58

Sant det. Dette temaet handler jo nettopp om (mangel på) respekt..

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 09 aug 2011 13:36

Det eksisterer ingen fasit på hva som er korrekt reaksjon på hendelsen, det er og blir subjektivt. I de fleste spørsmål her i livet så vil det alltid finnes ulike oppfatninger. For eksempel for og mot adopsjon. Noen mener det helt soleklart bør være tillatt, mens andre har oppfatning av det motsatte. Det jeg forstår med respekt, er likså mye å respektere at folk kan ha ulik oppfatning som å prøve å bidra i de direkte berørte sin sorgprosess. Jeg tror ikke at det å være harm på folk som ønsker å opprettholde gjennomføringen av arrangement er noen god eller fruktbar reaksjon for noen, uten at jeg skal kalle det for umoralsk av den grunn.

De fleste jeg har snakket med har hatt en oppfatning om at arrangementer ikke måtte avlyses. Ut fra hva jeg har lest i media har jeg også sett en haug med slike holdninger. For eksempel det kristne arrangementet "Olavsfestdagene" i Trondheim går av stabelen som planlagt. Selv en folkeavstemning kunne ikke konkludert på en fasit på hva som er "moralsk korrekt". Vi kan imidlertid bli enige om en sørgedag, men den må da planlegges. Idrettspresidenten sa at hver enkelt arrangør måtte vurdere det selv i dagene etterpå, og det har hver enkelt arrangør gjort.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

jonny

Legg innav jonny » 09 aug 2011 16:29

Som jeg tidligere har påpekt så har ikke jeg noe fasitsvar på hva som var riktig vedrørende idrettsarrangementene 22-24.juli. Når det gjelder Olavsfestdagene som vel ble arrangert 28.juli - 4.august mener jeg derimot det hadde vært fullstendig meningsløst med avlysning. Livet må jo gå videre. Det var tid for å stoppe opp litt 22-24.juli, og det samme gjelder 21.august når det blir sørgedag. Det er lov å stoppe opp litt 21.august også selv om livet skal gå videre.

Når det gjelder fest- og idrettsarrangementene 22-24.juli mener de fleste jeg har snakket med at avlysning eller arrangement med dempet profil hadde vært det rette. Mange har også klaget på Kondis sin dekning denne helga. Har ellers sett en haug med klager på nett/aviser vedrørende de arrangementene som ble avholdt.

Adopsjon skal jeg ikke ta stilling til...

Kjell Vigestad

Legg innav Kjell Vigestad » 19 aug 2011 01:35

Nasjonal sørgedag - bør alle idrettsaraangementer avlyses?
Det er nasjonal sørgedag søndag. Samtidig står det fortsatt 16 løp og triatlon på terminlista. To løp er flyttet pga. kollisjonen, det ene til lørdag 20. august og det andre til 4. september. "Tromsdalstinden 1238 m rett opp" skal ha en minnestund før start og alle løperne skal bære med seg en rose som skal plasseres på toppen.

Hva de 16 andre løpene gjør, det vet vi ikke. Kondis er i første rekke kondisjonsutøvernes organisasjon, mens det er særforbundene som er overordnet organisasjon for arrangørene. Kondis vil i alle saker målbære det som et flertall av medlemmene mener. Men verken den 22. juli eller i dag vet vi hva medlemmene våre mener.

De 16 løp/triatlon som skal arrangeres søndag har hatt tid på seg til å tenke igjennom saken og har sikkert gjort det. Det har også deltakerne som stiller opp, - eller lar være å gjøre det i respekt for en nasjonal sørgedag. Men det behøver ikke å bety at de som deltar søndag sørger mindre enn de som heller vil sitte hjemme og følge TV-sendingen. Noen rekker kanskje begge deler.

I ettertid har jeg gjort meg opp en mening om hva kondisjonsarrangementer som ble arrangert 23. og 24. juli burde ha gjort. Noen burde ha vært avlyst og noen burde vært arrangert i nedtonet form og innledet med en minnestund. Alle "publikumsarrangementer" i by og bygdesentra burde vært avlyst, selv om det ikke var like selvsagt som at elitekamper i fotball skulle avlyses. De vil også bli spilt på nytt. Og det var ikke fotballklubbene som avlyste. Det var det Fotballforbundet som bestemte.

Da denne debatten på Kondisjonsforum kom opp den 24. juli, hadde jeg på ingen måte en klar mening. Jeg tok ikke stilling til om arrangementene burde vært avlyst, og skrev kun som privatperson fordi jeg ikke hadde fått diskutert saken med noen i styret eller i Kondis-staben. Jeg visste bare at lederne for de løpene som ble arrangert var høyst oppegående og samfunnsbevisste. Men de hadde neppe fått med seg så mye av det som skjedde denne fredags ettermiddag/kvelden den 22. juli på grunn av travelheten rundt arrangement. Vi visste ikke så mye vi andre heller. TV-sendingen fredag natt ble avsluttet med en oppsummering fra politiet om at trolig var minst 10 omkommet. Jeg mente at det kunne forklare hvorfor avlysning ikke ble vurdert verken på Finse eller i Hornindal.

Hva med deltakerne, - kan ikke vi ta egne valg?
Men hvor var vi løperne? Selv om noen var på vei, så hadde de fleste fått med seg nyheten om tragedien. Vi burde vel sagt fra at dette kunne vi ikke være med på? Det var bare en som hadde spurt på fredagskvelden, i et av de to arrangementene som har vært mest omtalt i denne tråden, om arrangøren hadde vurdert å avlyse. Ikke fordi han mente det selv, men for å avklare om det ble løp. Ingen løpere trakk seg i noen av arrangementene. I Hornindal løp de mens det ble flagget på halv stang. Men det kom også mange og etteranmeldte seg og det ble rekorddeltakelse. Har vi for lite medfølelse?

Kondis-styret har ikke hatt møte etter 22. juli og dermed ikke rukket noen vurdering av saken. Det er likevel i ettertid helt klart at kondis.no ikke skulle stoppet all nyhetsdeking, som neon har nevnt i denne tråden. Vi skulle dekke det som skjedde både av løp, minnemarkeringer og manglende sådanne. Det er det lite tvil om.

Om alle kondisjonsarrangementer burde vært avlyst den 23. og 24. juli, vil sikkert også bli diskutert i styret uten at Kondis-styret har ansvar for eller noen større innflytelse på slike forhold. Det var få arrangement som ble avlyst. Etter min mening altfor få. Prince-konserten i Spektrum i Oslo ble avlyst, men den kunne ikke blitt arrangert på grunn av trafikale frohold. Spektrum ligger bare noen hundre meter unna der bomben ble detonert. Den store skifestivalen i Sandnes gikk som planlagt fredag kveld, - men ble avlyst lørdag, som var helt riktig. Det er oppvisningsrenn med masse tilskuere midt i sentrum. En publikumsfest. Men utover det og fotballkampene i toppdivisjonene, var antall avlysninger få. Trolig for få. Festivalene, sommershowene osv. gikk stort sett sin gang, men med noen unntak.

Jeg har rost morrissey for at han tok opp temaet, og har kritisert han for to ord som ble for sterke for meg i denne sammenhengen. Det er har vært en god og disiplinert debatt. Og nå blir det kanskje flere meninger om kondisjonsarrangementer på den nasjonale sørgedagen kan gå sin gang eller må avlyses.

Vennlig hilsen
Kjell Vigestad

daglig leder av Kondis

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»