Avlys alle arrangement

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Avlys alle arrangement

Legg innav Bjørn Fra Land » 19 aug 2011 10:40

Takk for et gjennomtenkt innlegg Kjell Vigestad.
Jeg synes du nå drar noen bedre begrunnede konklusjoner. Selv om jeg personlig fredeles mener at det rette hadde vært å avlyse, så kan jeg forstå at arrangørene var så opptatt med å arrangere at de ikke fikk med seg utviklingen i saken. Andre kunne kanskje tatt ansvar og sagt fra til dem, i alle fall på todagersløpet på Finse, slik at man kunne avlyst eller markert den andre dagen. Og du har rett i at det er mange andre arrangementer som også burde vært avlyst, men det er nå kondisjonsarrangementene det er naturlig å ta opp her på Kondis.no.

Verken du som privatperson eller som representant for Kondis kan ta ansvar for hva alle arrangører og alle løpere i landet gjør. Kondisjonsmiljøet i Norge er ikke så stort og ildsjelene kjenner hverandre godt og innehar mange roller. Man kan på samme tid være f.eks. tillitsvalgt i Kondis, løpsarrangør, skribent i Kondis og aktiv løper. Slik sett kan det bli vanskelig å definere hvem man er og hvem man representerer når man skiver innlegg på Kondis.no. Særlig de første innleggene dine var noe preget av det, og det er forståelig at du reagerer når du opplever at "lederne for de løpene som ble arrangert var høyst oppegående og samfunnsbevisste" likevel ble kritisert. Jeg mener at det må de tåle, og det handler ikke om å devaluere deres samfunnsbevissthet.

I en nettdebatt vil argumentene florere på begge sider. Noen diskuterer lettvint og lite gjennomtenkt, mens andre har vektigere innlegg. Det er derfor flere ting som må "besvares" dersom man ønsker å ta en etikkdiskusjon på alvor. Jeg har for eksempel regert klart mot argumentet om man kan gjøre hva man vil ut fra "frie valg teorier". Jeg mener at man har rett til å ta egne frie valg, men at det også innebærer et ansvar for å ta de rette valgene. Selvsagt mener jeg at man må ta valg ut fra den informasjonen som foreligger, og at man i ettertid kan se at hadde man visst mer ville man tatt et annet valg.

Jeg synes det er rett av Kondis å skrive fra de løpene som blir arrangert, uansett. Men dere må også tåle kritikken av hvordan noen av løpene ble dekket, og trekket med å kritisere morrisey for ordbruken synes jeg var flytting av fokus, men jeg kan forstå det ut fra at man følte at det rammet en selv eller gode venner. Rallarvegløpet er favoritten min over løp jeg aldri kommer til å føle meg i god nok form til å stille opp i, og jeg ble ganske skuffet da jeg leste reportasjen fra årets løp der det ikke var en eneste hentydning til at det skjedde viktigere ting den helgen enn at en gjeng koste seg med fritidssysselen sin over fjellet.

Vi har nå fått med oss mye om Kjell Vigestads prosess i forbindelse med denne saken Jeg synes fremeles det er på sin plass med en reportasje i neste papirutgave av Kondis der de som var involvert og hadde ansvar i de enkelte arrangementene selv får si noe, slik at vi ikke behøver å gjette mer på hvorfor det gikk som det gjorde.

Om arrangementene skal avlyses på den nasjonale sørgedagen på søndag? Nei, ikke nødvendigvis. Men jeg personlig vil ikke ha spesielt mye respekt for arrangement den dagen som ikke markerer at det er en nasjonal sørgedag. Og Kondis skal skrive om løpene og fortelle hvor fine de er og hvordan det gikk. Men skriv også om hvordan sorgen over de døde fra Utøya og Oslo ble husket og markert.
Fortsett å løpe...

Brukeravatar
jank

Legg innav jank » 21 aug 2011 07:26

Jeg takker også Kjell Vigestad for kloke vurderinger i sitt siste innlegg.

Men siden du har vært opptatt av presise fakta i denne saken - så må jeg korrigere deg på et vesentlig punkt i ditt siste innlegg: Det er ikke nasjonal SØRGEDAG i dag, søndag 21. august. Men regjeringen arrangerer en nasjonal MINNESEREMONI i Oslo Spektrum i dag kl 1500.

Fra regjeringens egen hjemmeside: "Søndag 21. august er ikke nasjonal sørgedag, men det vil bli flagget på halv stang fra offentlige bygg. Det ligger ikke begrensninger i anledningen til å arrangere andre kultur- og idrettsarrangementer søndag 21. august. Det er opp til den enkelte arrangør å gjøre egne vurderinger for hvorvidt man vil gjøre spesielle tilpasninger av program i tilknytning til den nasjonale minneseremonien 21. august."

Ytterligere informasjon finnes på: http://www.regjeringen.no/nb/sub/minnes ... ?id=652066 og http://www.regjeringen.no/nb/sub/minnes ... ?id=652163

Du sier også i ditt innlegg at Prince-konsertene 23. og 24. juli i Oslo Spektrum ble flyttet pga trafikale forhold etter bombeangrepet i Oslo sentrum. Det er heller ikke riktig. Tvert i mot sa arrangørene i en pressemelding utsendt fredagskvelden: "Etter den tragiske nyheten om de forferdelige hendelsene i Oslo og på Utøya vil vi ut fra respekt for byen, ofrene og deres familier flytte konsertdatoene til 2. og 3. august."

Forøvrig håper jeg at du som ansvarlig redaktør kan bekrefte at mitt og andre Kondis-medlemmers uttrykte ønske vil bli oppfylt: "Derfor har jeg bedt deg/redaksjonen om å samle inntrykk både utenfra og innenfra løps-miljøet og for derette å lage en balansert artikkel for neste papir-utgave av Kondis om de dilemmaene som oppstod og de vurderingene som ble gjort av arrangørene ifm gjennomføring av ulike mosjonsløp helgen 23-24. juli."

Takk!

Hilsen Jan Kristensen

Kjell Vigestad

Legg innav Kjell Vigestad » 25 aug 2011 01:50

En bagatell i den store sammenhengen! Jeg skrev aldri noe om arrangørens motivasjon for avlysning av Prince-konserten. Jeg skrev bare at konserten ikke ville fått tillatelse til å bli arrangert av trafikk/sikkerhetshensyn. Når en arrangør vet at konserten ikke kan arrangeres, så er det flott å avlyse den med stil. Det er mye penger involvert i et slikt arrangement, men når en avlysning skjer pga. "force majeure", som i dette tilfellet, så kan publikum få dekt sine utlegg av reiseforsikringen og arrangøren vil ikke ha ansvar overfor verken publikum, artistene eller utleieren av konsertlokalet. Hadde konserten vært i Bergen eller kanskje i Telenor Arena, hadde det vært langt vanskeligere for arrangøren.

Jeg forsto i ettertid at myndighetene hadde endret strategi, men fra starten av var det kunngjort en nasjonal sørgedag. Det ble også nevnt i mange sammenhenger, blant annet av enkelte arrangører av kondisjonsarrangementer denne søndagen. Når fotballkampene gikk som oppsatt 45 minutter etter sereminien var over, så forsto jeg at det likevel ikke var en hel "sørgedag". Det er godt mulig at det var en riktig beslutning. Fokuset på tragedien har vært mye større denne gangen enn etter Tsunamien og Aleksander Kielland-ulykken, så det var kanskje riktig å komme i normalt gjenge igjen.

Et nytt nummer av Kondis er på vei ut, og det lenge før Kondis-styret har hatt møte, så det blir naturlig nok ingen oppsummering i det nummeret av Kondis. Styret velger selv om Kondis er stedet for å presentere de vurderinger og vedtak det gjør i alle saker, så jeg kan ikke love en slik oppsummering i Kondis. Her er snakk om å trekke lærdom for seinere anledninger, selv om vi håper og tror at noe tilsvarende aldri vil skje igjen. Men som en frivillig og demokratisk organisasjon kan alle medlemmer foreslå saker for landsmøtet og møte opp der og ta opp slike tema. Og det er kanskje der slike strategiske vurderinger hører hjemme?

Hilsen Kjell Vigestad
Daglig leder i Kondis

Kjell Vigestad

Legg innav Kjell Vigestad » 10 sep 2011 20:59

Kondis-styret hadde møte 8. september og tok stilling til kondis.nos dekning av kondisjonsarrangementene de første dagene etter terrorhandlingene 22. juli, og hva vi kan lære av det som skjedde. Det var full enighet om at kondis.no ved tilsvarende tragedier skal dekke det som skjer, men i den grad løp/renn/ritt blir arrangert, så skal reportasjene dempes ned og ha mer vekt på eventuelle minnemarkering og mindre vekt på prestasjoner.

Styret mente at noen av reportasjene 23. og 24. juli kunne vært mer neddempet når man gjør en vurdering i ettertid.

Styret understreker at Kondis ikke er i posisjon til å avlyse arrangementer, men vil selvsagt gi råd om arrangørene spør. Om arrangementer skal avlyses/flyttes er særforbundenes ansvar.

For Kondis-styret
Kjell Vigestad
daglig leder

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»