Trondheim maraton

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
antoess
Kontakt:

Trondheim maraton

Legg innav antoess » 23 aug 2011 21:13

Har planlagt å endelig få løpt Trondheim maraton igjen etter flere års fravær. I alle år har det gått klokka 11 på en søndag. Tidligere litt senere i september, men nå første helga. Så oppdager jeg først at det er flyttet fram til klokka 10. Da blir det tidlig å stå opp for å kjøre i tre timer hjemmefra. Senere begynner jeg å se på datoen og oppdager at dette er jo plutselig på en lørdag.... :roll:
Som om ikke dette var nok, så har de også forandret fra tre til fire runder. Dermed er mye nytt. Om det blir bedre eller ikke er jeg usikker på. Men å arrangere det på en lørdag med mye trafikk virker litt merkelig. Også det å starte så tidlig er litt unormalt.
Verst for meg er at jeg er medarrangør på Freikollen Opp denne lørdagen. Så spørs det om jeg får andre til å ta min jobb. Uansett er det greit å vite at det er gjort en del endringer, slik at ingen kommer for sent til start :arrow:
http://www.123hjemmeside.no/Antoess

Alltid i bevegelse - best i det lange løp!

workingclasshero

Re: Trondheim maraton

Legg innav workingclasshero » 23 aug 2011 22:31

endringene er neppe gjort med tanke på at det skal bli verre. Og antar at trafikken må vise hensyn disse små timene.

Brukeravatar
SAUCONY
Sted: Øvre Årdal

Legg innav SAUCONY » 24 aug 2011 06:33

antoess skrev:Tidligere litt senere i september, men nå første helga. Så oppdager jeg først at det er flyttet fram til klokka 10.

I terminlista står det at starten er kl. 11.

Distanse 1 42,195 km 11:00
Bjørn F.

Onyx

Legg innav Onyx » 24 aug 2011 08:01

Tror greia er at løpet er overtatt av nye krefter, og innlemmet som en del av et nytt arrangement - "Trondheimshelg". Dette innebærer bla a. flere løp i byen denne dagen (5 og 7 km i tillegg til hel og halvmara) og jeg regner med (håper) arrangørene har klart å ta hensyn til dette med trafikk o.l i tilstrekkelig grad. Tror dette kan bli ok - de har gjort en ganske stor markedsføringsjobb på dette arrangementet her i Trondheim de siste ukene, og det gamle arrangementet var jo temmelig dødt. Har løpt den nye løypa en gang og den er helt ok. Ganske lik den gamle, noe som betyr at dette fremdeles ikke er en spesielt eksotisk runde å løpe fire ganger (løper bare halvaraton selv, så jeg skal nok klare meg).

Er ganske sikker på at starten på helmaraton går klokka 10, det er i allefall det som står på de offisielle nettsidene og på en flyer jeg fikk på bilruta på jobb i går (http://www.spring2011.no/trheimshelginf ... helmaraton).

august

Legg innav august » 24 aug 2011 08:28

Det stemmer at løpet er flyttet fra søndag til lørdag, og at starten også er fremskyndet en time. Terminlista har ikke vært helt oppdatert. Lenge sto løpet oppført med både feil dag og feil klokkeslett, og det er mulig de ikke har fått alt rett ennå. På trondheimmaraton.no er tidspunktene korrekte (men løypekartet utdatert), mens spring2011.no er oppdatert på både trasé og tidspunkt.

Grunnen til flyttingen av dag (og tid) er nok at det har vært alt for lite oppmerksomhet rundt og publikum ved arrangementet i mange år. I år har Nidelv fått hjelp av Spring til å arrangere, og det er også lagt til to kortere distanser - alt for å skape mer liv rundt løpet. Løypeomleggingen har trolig også noe med dette å gjøre, for den nye traséen er mer sentrumsnær (og dermed publikumsvennlig) enn den gamle. I tillegg kan omleggingen skyldes alt veiarbeidet som har pågått, fortsatt pågår og sikkert også vil fortsette å pågå i den mest perifere delen av gamleløypa.

Jeg har løpt halvmaratonen de fire foregående årene, og bruker også denne traséen (og innimellom helmaratontraséen) som treningsløype for langturer. Etter nå å ha prøveløpt den nye, vil jeg si at den er marginalt tyngre (grunnet stigningen på vestsiden av den nye sykehusbrua). Rent høydemessig er det mulig den egentlig ikke er tøffere i det hele tatt, for man slipper også noen av de gamle stigningene, men mentalt syns jeg i hvert fall det er litt tyngre å springe en mer komprimert løype som ikke gir inntrykk av at man tilbakelegger så mye distanse.

Oppsummert: Løypeomleggingen er kanskje ikke optimal, men heller ikke ille. Forsøket på å få flere deltakere, mer liv og publikum med utvidet løpstilbud og flytting av dag - det mener jeg er prisverdig.

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 24 aug 2011 19:22

Jeg synes endringene ser spennende ut, og bra at man gjør noe. Ikke at det var dårlig før, men tror arrangementet har potensial til å bli litt større.
Hvor løper man når man er forbi bakklandet? Opp bakken også ned, eller rett inn på elvepromenaden fra der den begynner?
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

august

Legg innav august » 24 aug 2011 20:36

trygvan skrev:Jeg synes endringene ser spennende ut, og bra at man gjør noe. Ikke at det var dårlig før, men tror arrangementet har potensial til å bli litt større.
Hvor løper man når man er forbi bakklandet? Opp bakken også ned, eller rett inn på elvepromenaden fra der den begynner?

Jeg har fått videresendt litt e-postkorrespondanse fra arrangøren, hvor de sier at elvepromenaden skal følges som før, så kartet er tegnet feil her.

Ellers er jeg hjertens enig i at det er positivt med økt satsing på arrangementet. Nå inngår det i såkalt "Trondheimshelg", som inkluderer 40 arrangementer over tre dager: Konsert fredag, konserter og løp i sentrum på lørdag, og diverse markaaktiviteter på søndag.

Brukeravatar
antoess
Kontakt:

Legg innav antoess » 24 aug 2011 20:53

Jeg synes det er flott at det gjøre noe for å bedre oppmøtet på arrangementet. Å prøve på nye ting er fornuftig. Nå er ikke alle forsøk på endringer noe som skaper flere løpere alltid. Det har vi sett på mange løp som prøver å gjøre endringer med flytting av tid og sted.
Men det er viktig når endringer gjøres å markedsføre dette, og peke på de positive sidene. Jeg mener å ha sett at det var annonsert til søndag 4. september. For en som har vært med noen år der, så sitter det i minnet. Da kan det bli problemer om det plutselig oppdages i siste liten at det er endringer. Jeg opplevde dette på et løp i fjor i Sunndal, hvor de endret tidspunkt fra 14 til 13. I alle år var jeg vant til klokka 14, og kom dit like etter 13. De andre hadde dratt nettopp, og jeg måtte hive meg etter.
Tradisjonelle løp med endringer må markedsføre dette som et aktivum, og da også gjøre alle de gamle aktive løperne oppmersom på dette. Fire runder kan sikkert være positivt, og jeg har sett fram til dette løpet lenge. Derfor er det et problem når dagen endres og kommer i kollisjon med annet arrangement. :arrow:
http://www.123hjemmeside.no/Antoess

Alltid i bevegelse - best i det lange løp!

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 24 aug 2011 21:23

antoess skrev:Har planlagt å endelig få løpt Trondheim maraton igjen etter flere års fravær. I alle år har det gått klokka 11 på en søndag. Tidligere litt senere i september, men nå første helga. Så oppdager jeg først at det er flyttet fram til klokka 10. Da blir det tidlig å stå opp for å kjøre i tre timer hjemmefra. Senere begynner jeg å se på datoen og oppdager at dette er jo plutselig på en lørdag.... :roll:
Som om ikke dette var nok, så har de også forandret fra tre til fire runder. Dermed er mye nytt. Om det blir bedre eller ikke er jeg usikker på. Men å arrangere det på en lørdag med mye trafikk virker litt merkelig. Også det å starte så tidlig er litt unormalt.
Verst for meg er at jeg er medarrangør på Freikollen Opp denne lørdagen. Så spørs det om jeg får andre til å ta min jobb. Uansett er det greit å vite at det er gjort en del endringer, slik at ingen kommer for sent til start :arrow:

Det er synd om du ikke kan få til å løpe Trondheim i år heller da Anders! Men i denne tråden viewtopic.php?f=3&t=1298&hilit=trondheim skrev vi tidligere om flyttingen av løpet til lørdag. Det er riktig som det skrives her av andre at det tok sin tid før det ble endret i terminlista. Det ble meldt inn til terminlista som søndagsløp før samarbeidet med Spring kom i stand.

Som August skriver er nå Trondheim Maraton inne under "paraplyen" Spring, og i dette konseptet er det lagt opp til at alle gateløpene denne helgen skal arrangeres på lørdag mens det er andre arrangementer på søndag.

Hovedårsaken til løypeomleggingen er også tilpasningen til resten av Spring-arrangementet som blir "kompakt" og publikumsvennlig da man vil se løpere ved Torvet nesten hele tiden. Det er jo også en del andre ting som foregår der, slik at det nok vil bli en del som ser på. Som August også skriver, ville vi også ha hatt problemer med den gamle traseen på grunn av veiarbeide der.

Jeg har selv vært med og "syklet" fram den nye traseen. Jeg er enig med August i at den vil bli ørlitt tyngre enn den gamle på grunn stigningen opp fra Ceciliebrua ved sykehuset. Man kommer nok til å merke denne stigningen fjerde gang man passerer. Men man er hele tiden innenfor gammel løype, slik at det høydemessig ikke er "verre" enn tidligere. Vi håper at flere tilskuere og liv rundt løypa vil kompensere for de lange strekkene som "ga inntrykk av at man tilbakela mye distanse". Den nye løypa er forøvrig kontrollmålt av Kondis.

Den nye løypa er følger den gamle traseen fra Bakklandet og ned på elvepromenaden. Deter nok dessverre en feil med kartet der.

Når man endrer på ting håper man at det er til det bedre. Men samtidig kan det dukke opp problemer man ikke hadde tidligere. Fordi TM nå er inne under Spring blir noen gater stengt for biltrafikk under løpene slik at vi håper det skal gå greit å arrangere på lørdag. Likevel setter det enda strengere krav til vaktholdet vårt.

Det er imidlertid ikke slik at Spring har tatt over Trondheim Maraton. Den gamle arrangørstaben er med, men konsentrerer seg om maraton og halvmaraton sammen med Nidelv IL.
Markedsføringen gjennom Spring er jo den store forskjellen og det blir spennende å se hva dette betyr for deltakelsen, særlig med hensyn til de problemene dere tar opp her. Et usikkerhetsmoment har vært hvorvidt Springs markedsføring har nådd løperne utenfor Trondheim.

Trondheim Maraton er Norges eldste maratonløp og skal fortsatt arrangeres i mange år framover. Det er ikke sikkert alt blir optimalt med de endringene vi har gjort i år, men vi tror det var nødvendig å gjøre noe og så får man evaluere i ettertid, og gjøre det enda bedre neste gang.

Med vennelig hilsen
Bjørn Solberg
medlem i arrangørstaben
Fortsett å løpe...

Onyx

Legg innav Onyx » 25 aug 2011 10:05

Høres bra ut dette, Bjørn fra land - har tro på at det blir et fint arrangement. Glær mæ!

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»