Hvilke idretter passer min kroppstype?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Jerven

Hvilke idretter passer min kroppstype?

Legg innav Jerven » 02 sep 2011 15:56

Heisan!

Jeg er 1,70m høy, veier 58-60kg. Jeg er slank, og har ikke evnen til å legge på meg fett. Hvilke idretter har jeg potensiale for å gjøre det best i?
Som sumobryter er det nok lite håp...

håvard b.

Re: Hvilke idretter passer min kroppstype?

Legg innav håvard b. » 02 sep 2011 18:16

Som mosjonister har vi det privilegiet at vi kan drive med stort sett hva vi vil, uansett hvor gode vi kan bli. Dét er jo verdt å ta med seg?

170 cm og opp mot 60 kg høres ikke sååå "ekstremt" ut. Men hva du evt. kan "hevde" deg i kommer også an på hvordan du er skrudd sammen innvendig. Fort gjort å tenke sykling, løping o.l. Men kan også være boksing, bryting.. Eller styrkeløft!

Jerven

Legg innav Jerven » 02 sep 2011 21:16

Hei, og takk for svar.

Det er selvsagt fint at vi mosjonister kan drive med akkurat det vi vil, uavhengig av prestasjon, men gleden over å drive med en idrett er gjene knyttet til hvor godt vi mestrer den. Det er i den forbindelse jeg ønsker å peile meg inn på hvilke idretter som passer meg bedre enn andre. Jeg vil heller ikke si min kroppstype er i noen ekstrem ende av skalaen, men noe lavere og lettere enn gjennomsnittet er jeg jo. For å snu spørsmålet rundt, hvilke idretter vil jeg passe dårligere til?

Gammern

Legg innav Gammern » 03 sep 2011 21:57

Man må nesten prøve litt forskjellig. Vekt og høyde er ikke noen endelig indikator da det ikke sier noe om muskelfibersammensetning og andre genetiske egenskaper. Smart trening og motivasjon kan også overkomme gener et langt stykke på vei.

jonny

Legg innav jonny » 04 sep 2011 20:46

Jerven skrev: For å snu spørsmålet rundt, hvilke idretter vil jeg passe dårligere til?

Det finnes unntak, men du vil nok få utfordringer med å hevde deg i idretter/øvelser som basketball, volleyball, sumobryting, utfor, super-g, slegge, spyd, diskos, kule..

lailabt
Kontakt:

Legg innav lailabt » 05 sep 2011 08:42

Men det aller viktigste er vel å finne noe man har lyst til å drive med? Selv er jeg relativt liten og lett, men det er jammen mye jeg ikke har lyst til å prøve selv om kroppen min kanskje hadde egnet seg til det.... Rytmisk sportsgymnastikk for eksempel. Min viktigste motivasjon er gleden jeg føler under og etter trening.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»