Hva skjer når man møter veggen?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
haakonm

Hva skjer når man møter veggen?

Legg innav haakonm » 15 sep 2011 09:00

Jeg har enda ikke møtt den berømte veggen siden jeg til nå kun har deltatt på korte løp, men frykter at jeg kan oppleve det når jeg nå til søndag skal prøve maraton for første gang.

Hvilke erfaringer har dere med dette fenomenet? Blir det full stopp eller må man bare sette ned farten? Spiller det noen rolle hvor mye fett man har på kroppen?

lailabt
Kontakt:

Re: Hva skjer når man møter veggen?

Legg innav lailabt » 15 sep 2011 09:11

Når jeg møter veggen, er det stort sett full stopp, jeg gir opp, er ferdig fysisk og psykisk og går. Har greid å komme i gang igjen etter en gåpause, men opplever at det er vanskelig å få med meg psyken til å bli enige om at vi skal løpe igjen. Det gjør så vondt og virker meningsløst. Jeg kan ikke se at det skal si noe om man har mye fett på kroppen. Man er jo aldri i bedre form enn det man er i. Det varierer fra person til person hvor mye smerte man tåler og hvor mye man kan presse seg, men er det tomt, så er det tomt. Prøv å presse deg selv over det du mener er grensa di på trening, så kan du kanskje finne ut hvor mye du tåler. Hadde vel ikke gjort det rett før maratondebut, men om du ikke møter veggen da, kan du jo prøve i etterkant.

Lykke til!

Agnes

Legg innav Agnes » 15 sep 2011 21:59

Jeg stopper ikke helt, men det er som å skru over motoren til en skikkelig rævva dårlig bensin. Og det er jo det som skjer også [disclaimer: ukvalifisert synseforklaring følger]: glykogenlagrene er tomme, og kroppen går over til å forbrenne bare fett. Fett trenger en del mer oksygen per energienhet det produseres, sånn at hjertet må slå flere slag for samme mengde utført arbeid. Dårlig bensin, altså. Noen mener at man kan trene opp kroppens evne til å brenne fett mer effektivt og mindre smertefullt, slik at den klarer seg bedre i et løp. Noen gjør dette ved å leve og trene på et lavkarbo kosthold, andre sverger til den mer tradisjonelle og velprøvde metoden: mange rolige langturer. Og noen skjerper seg noe innmari og biter seg gjennom det. [\disclaimer]

Brukeravatar
haakonm

Legg innav haakonm » 16 sep 2011 07:46

Takk for gode beskrivelser! Regner med at jeg har en lignende historie klar søndag kveld ;-)
Sist redigert av haakonm den 18 sep 2011 06:56, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
mkj.no
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav mkj.no » 17 sep 2011 11:51

Som fersk løper med overmot møtte jeg veggen under Oslo Maraton i fjor. Det var både muskulært, psykisk og næringsmessig. Helt klassisk. Raskeste løping gjorde jeg første mila da jeg fulgte 3.15 gruppa. Etter cirka en mil slapp jeg dem, men skaden var allerede skjedd. Ved 26 kilomter var det.. Som å møte en vegg. All piff var borte og jeg følte meg ekstremt svak. Kilomtertiden gikk opp fra 5 min/km til 7 min/km. Det var rett og slett pinlig :D Om du ser på deltarkernummer 1031 fra fjoråret(http://results.ultimate.dk/smartres/?eventid=810), så ser du helt tydelig den berømte veggen på grafen ;-) For meg så var det, som Agnes sier, helt rævva bensin, men i tillegg tror jeg det må ha vært vann/kondens i bensinen. Jeg var helt nødt til å legge inn gåperioder for å komme meg i mål, selv ikke Colaen ved drikkestasjon Sjølyst hjalp. For meg virker det som om veggen er både høyere, bredere og tykkere i løping enn under sykling. Årets taktikk er å starte i overkant rolig og øke på først når jeg er helt sikker på at jeg har kontroll. Kommer til å bruke Runkeeperapp til iPhone på øret for å klare å løpe så sakte som jeg skal i starten, stoler ikke på meg selv når jeg har startnummer på brystet ;)
-Marius Jørgensen
Blogg: http://www.sportyfolk.no/marius

Brukeravatar
haakonm

Legg innav haakonm » 19 sep 2011 08:43

Ja, da har jeg fått min egen erfaring med det å møte veggen ;-) For min del gikk løpet ganske greit frem til ca 28 km. Da begynte jeg å føle meg litt tyngre i kroppen, men klarte å holde omtrent samme tempo. Når jeg så passerte 36 km så begynte det å skje ting. Det ble gradvis vanskeligere å puste. Virket rett og slett som om jeg ikke fikk nok oksygen. Jeg begynte så å bli kvalm og litt svimmel. Etter noen hundre meter måtte jeg begynne å gå. Jeg følte meg rett og slett for slapp og dårlig. Etter litt gange følte jeg meg litt bedre og begynte å løpe igjen, men det gikk ikke mange sekundene før jeg følte meg like dårlig igjen. Ny runde med gåing og denne gangen ventet jeg til pulsen hadde gått ned en god del før jeg startet å løpe. Da klarte jeg å løpe litt lenger før jeg igjen måtte gå. Og sånn fortsatte det resten av løpet. Litt gåing til pulsen gikk ned og så løpe så lenge jeg klarte. For hver gang jeg skulle begynne å løpe ble det verre og verre å komme i gang. Både fordi jeg rett og slett ikke hadde lyst til å løpe mer og fordi beina var som to tømmerstokker. Men man kommer et stykke på ren vilje så jeg klarte å løpe de siste 1,5 km med kun en bitteliten gåtur + få til noe som lignet på spurt de siste metrene :-)

Jeg føler dette var en veldig bra erfaring å få med seg. Nå vet jeg ihvertfall hvordan min kropp kan reagere når den blir presset over lang tid. Det ble aldri full stopp, bare skikkelig ubehagelig. Med litt roligere start og litt øvelse i å takle smertene/ubehaget så håper og tror jeg at jeg kan forbedre tiden min en del :-)

Dataene fra klokka ligger her: http://connect.garmin.com/activity/115344272

Tiden ble egentlig 3:53:25, men jeg glemte å stoppe klokka da jeg kom i mål ;-)

Maratonmann

Legg innav Maratonmann » 20 sep 2011 06:44

Et godt tips. Løp heller den første mila et minutt for sakte enn et minutt for fort.

Jeg har et eksempel fra oslo maraton for noen år siden.

Var i god form å målet var å løpe for første gang under 3.30 på maraton. Alt gikk som planlagt og jeg passerte halvveis på 1.44. Men ved ca 30 km møtte jeg vegen og kom i mål på 3.42.

Året etter var formen mye dårligere så hadde egentlig ikke noe spesielt tidsmål. Men prøvde å løpe rolig og avslappet fra start for å ikke møte veggen som året før. Passerte halvmaraton på 1.53. Men denne gangen gikk det egentlig bare lettere og lettere underveis og kom i mål på 3.43.

Altså dårligere form... 9 minutter dårligere åpning... Men kun 1 minutt dårligere sluttid. Rett løpsopplegg er veldig viktig. 1 minuttt tjent første mil kan fort være 5 min tapt siste mil.

Så løper du ditt første maraton og er usikker på hvor fort du skal begynne. Begynn heller litt for rolig en litt for fort. Det er jo best å unngå å møte veggen.

Litt avhengig av hva slags løper du er vil jeg si å passere første halvmararon ca 15 min roligere enn din halvmaraton pers kan være en fornuftig åpning.

Asterix

Legg innav Asterix » 26 jan 2018 13:31

Til Spurt: Er det virkelig nødvendig å dra frem disse gamle innleggene og spamme ned hele forumet for å reklamere for siden din?

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 28 jan 2018 20:15

jEG MENER det er 3årsaker til en møter veggen..sykdom ,dårlig grunn trening ,eller høyere tempo enn kapasiteten din.
Den vanlige er grunn treninga ,og ditt spørsmål har fasinert meg i mange år .Før de siste årene da jeg mener at jeg fant en løsning på problemet.Jeg løp for raskt på grunntreninga...Hva skjer når en møter veggen ? Musklaturen får ingen leveranse av næring som dekker behovet.

Veteran

Legg innav Veteran » 30 jan 2018 04:29

Asterix skrev:

Til Spurt: Er det virkelig nødvendig å dra frem disse gamle innleggene og spamme ned hele forumet for å reklamere for siden din?

Godt nytt jogge-\loepeaar til alle!

Et begrunnet spoesmaal det Axterix.
Jeg tittet nylig gjennom Spurt,s tips. Ser ut som en samling av tips fra ulike hold spoer du meg, greit nok det for
den som vil vaere skjemap-slave. i mangel paa naturlig loepsglede/livsutfoldelse.
En oppramsing av gamle tips som er like doedelig kjedelige som alle s.k.ekspert-tips. Minner mye om dagens Odds-tips
av selvutnevnte "eksperter" i de stoerste avisene. Helt verdiloese.

Jeg sendte en mail til Spurt nylig og spurte om hans erfaring etc. og om vi kanskje kunne bidra sammen med noe
positivt . Svaret lar nok vente paa seg.

Riktig svar paa spoersmaalet har flere allerede gitt. Selv opplevde jeg aldri aa vaere i naerheten av den beroemte
"veggen" hverken i mine over 30 helmaraton, eller flere hundre andre lange loep.
Som nevnt, svaret har dere. Mangel paa grunntrening, ikke noe annet.
Feilen de fleste gjoer er aa inngaa veddemaal, med venner og seg selv, og tror at det aa loepe maraton er saa himla
viktig at de satser skjorta pluss litt til for det. Da "trelle-moellen" ,pulsklokke o.l.dingser ble tatt i bruk,sank
nivaaet i Norge til bunns,tiltross for at de fleste mosjonister i dag faktisk trener mer enn eliten gjorde tidligere.
Fordi moella gir en utrolig falsk oplevelse med tider ingen oppnar utendoers, fordi alle stadig maser om Pers. og
laaser seg til program, zoner, puls osv.som tar bort all loepsglede. Fordi de fleste trener mest alene og er redd for
at pulsen skal blifor hoey. Og de fleste tror visst ogsaa at de kan loepe mye raskere i konkurranse enn de har vaert
i naerheten av paa trening.
Med ordentlig grunntrening forsvinner risikoen for aa moete veggen, vent litt lenger foer du debuterer paa maran,
saa vil du faa samme aha-opplevelse som mange av oss eldre,vi smilte oss gjennom 1. maran paa ned mot2.40.

Lykke til !

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»