Skandale i NM Maraton

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
morrissey

Skandale i NM Maraton

Legg innav morrissey » 25 sep 2011 23:18

I NM ble det utdelt medaljer til utøvere som skulle vært disket, noe som har skjedd tidligere, men som arrangøren av oslo marathon ikke har gjort noe med til tross for flere henvendelser. Det ble innlevert klage som ikke ble tatt tilfølge, av en dommeren som ikke kan sies å være nøytral.

Nilsen som kom på tredje plass skulle vært disket fordi han hadde sykkelpacing hele løpet. Det er åpenbart at han hadde fordel av dette, var klart bak gti løperen 400 meter før mål, ble dratt, coachet, oppmuntret hele løpet av en syklist Jens Kristian Berg, syklet med ham inn i mål, det Nilsen stoppet 50 meter før mål så måtte han minne ham på at han ikke var i mål..så det er en parodi at han ikke blir disket, det er en skandale. Nilsen hadde ikke tatt Stølsmark uten den pacingen det er klart for u.t, men det får vi ikke svar pga denne juksingen. Finns det et reglement som sier at dette er lov, det er ikke lov, finnes det en plass det dette har skjedd OL, VM, London; Berlin.. i Oslo Marathon er det lov.. Man kan heller ikke ta drikke på andre stasjoner enn de offisielle, dette ble gjort i år og ble gjort i fjor. Til og med nr 2 hadd pacing og egne drikkestasjoner.
Dette er en parodi at man ikke ser dette, hvis man ikke ha Vidars øynene, arrangør, dommer og utøver.
Dette må friidrettsforbundet gripe fatt i. Kan ikke la Oslo arrangere NM hvis man ikke følger reglene og totalt overser det når det kommer en klage.
Mål 2010: 10 km sub 37, halvmaraton sub 1.23, maraton sub 3.00

morrissey

Re: Skandale i NM Maraton

Legg innav morrissey » 26 sep 2011 20:02

Saken er nå omtalt på Aftenposten.
http://www.aftenposten.no/nyheter/sport ... 238837.ece

terri

Legg innav terri » 27 sep 2011 10:01

Vi er i ferd med å få opp igjen løpergleden, og vi er i ferd med å gjøre mosjonsløpene til en folkefest her i Norge. Både i Stavanger og Oslo. Jeg finner det ganske patetisk at GTI som klubb, med så mye rusk i maskineriet, skal klage inn både det ene og det andre i dette arrangementet som ble utført på en fremragende måte. At den kvinnelige maratonløperen fra Haugesund slår noen GTI damer er kanskje litt surt, men la hun få beholde medaljen sin. Den er vel fortjent. Snakk om å kaste stein i glasshus.

fastrunner

Legg innav fastrunner » 27 sep 2011 16:37

Å arrangere et NM forplikter. Her må lover og regler følges.
Første betingelse for å delta må være at en er tilsluttet en klubb underlagt forbundet. Selvfølgelig skal ikke medaljer deles ut til bedriftsløpere, om de løper aldri så fort.

motbakken

Legg innav motbakken » 27 sep 2011 19:08

Der det finnes felles regler skal disse følges. Rettferdighet vil vi alle skal råde.
Det er sannsynlig at det er løpere, som kjente til regelverket, og som skulle ønsket seg eget drikke og energi underveis, men som lot være å gjøre det fordi de visste det ikke var lov. Har selv latt være å legge opp til å få servert ønsket energitilskudd underveis i NM-gateløp, selv om jeg helst hadde foretrukket det.
Reglene bør tydeliggjøres foran mesterskapene og det må være til stede en våken og nøytral jury.
For 2 år siden under NM i halvmaraton i Oslo løp jeg lenge bak en løper som hadde følgesyklist. Vedkommende syklist fikk påpakninger fra løypemannskap den gang. Det var også veldig veldig irriterende med denne syklisten for oss andre som løp i nærheten.

Rune K M

Legg innav Rune K M » 27 sep 2011 23:20

Står det noe om sykkel i reglementet, morrissey? Selvfølgelig vil gjerne venner og bekjente ta seg turen ut i løypa og heie på de de kjenner. Er dette forbudt dersom man tar seg fram på sykkel?

Da Nilsen stoppet første gangen var vi flere som stod ved sidelinja og ropte at han ikke var i mål enda og måtte løpe videre. Som man ser av videoen på VG TV ( http://run.vgtv.no/om11/?do=rider&id=3097 ), virker det ikke som det er før Nilsen snur seg og ser Stølsmark komme løpende, at han skjønner helt hva som holder på å skje. Han setter da inn en siste spurt og er klart foran over mållinja.

Rune K M

Legg innav Rune K M » 27 sep 2011 23:37

Hvor finner man egentlig reglementet for denne typen mesterskap? Det eneste jeg klarer å søke meg fram til er Norges Fri-idrettsforbund's "Reglement og retningslinjer ved norske mesterskap", og jeg kan ikke se at det omtaler noen av de tingene som her betegnes som regelbrudd.

Brukeravatar
acah

Legg innav acah » 28 sep 2011 14:42

Jeg synes også det at når det først finnes en regel at man skal være innmeldt i en klubb som er tilknyttet Norges Friidrettsforbund for å kunne delta i NM, så skal man ikke få medalje i NM, selv om man er blandt de tre beste.

Dette skjedde også under NM i Hlavmaraton tror jeg, da Thomas Bereket var blandt de tre beste, men siden han ikke deltok i NM, fikk han ikke medalje.

Sånn er reglene og de bør jo følges når det en gang er slik.

Da NM i maraton skulle være i Oslo i gjor, meldte jeg meg inn i en klubb som var tilknyttet NIF, siden regelen var slik. Ikke det at jeg hadde forhåpninger om medalje, men fordi jeg synes det var litt ekstra morsomt å få kunne delta i NM. ;)
Jeg er allerede medlem i en orienteringsklubb, men den er ikke tilknyttet NIF.

Jeg har også deltatt i Kretsmesterskap i terrengløp, men siden jeg ikke er medlem i noen friidrettsklubb, har andre som har vært bak meg i mål, fått medaljen. Sånn er det jo bare.

Arrangøren bør følge reglene når de en gang er der.

Hilsen Annette :)

morrissey

Legg innav morrissey » 28 sep 2011 22:59

Står det noe om sykkel i reglementet, morrissey? Selvfølgelig vil gjerne venner og bekjente ta seg turen ut i løypa og heie på de de kjenner. Er dette forbudt dersom man tar seg fram på sykkel

Det kommer inn under regel 144 assistanse til utøvere i de generelle konkurransereglene. I tillegg står dette eksplisitt i mange store maraton. Det ville vært vanskelig å arrangere store løp dersom alle skulle hatt med seg syklist. Det går tydeligvis i Oslo, der det er helt åpenbart at bronsekampen ble avgjort av sykkepacingen til Berg. Når Nilsen er såpass trett at han ikke engang vet hvor målstreken er så er det åpenbart at dette ble avgjørende, hvis man ikke har fordel av pacing så kan man jo slutte med harer i DL..

Rune K M

Legg innav Rune K M » 29 sep 2011 23:19

Det står ingenting om sykkel i reglementet, morrissey. De reglene du henviser til er også skrevet for friidrettsbanen. Mye av de generelle konkurransereglene du henviser til, gir liten mening når det kommer til gateløp. Skal man gå slavisk etter de reglene, vil trolig alle bli diskvalifisert. Stølsmark løp f.eks. ikke med startnummer på ryggen. Dette er et helt klart brudd på paragraf 143. Alle de som prøvde å henge på Bereket eller Negash benyttet seg ulovlig av hare. Alle som løp med GPS- eller pulsklokke benyttet seg av ulovlige tekniske hjelpemidler. Alle som fikk ropt en passeringstid etter seg, ble ulovlig sekundert. Jeg er ingen jurist. Men jeg føler meg ganske sikker på at det ikke nytter å benytte slavisk det reglementet du henviser til, for gateløp og åpne mesterskap.

Så alt det du måtte mene om assistanse, basert på et reglement som tydelig er skrevet for friidrettsbanen og lukkede mesterskap, blir bare synsing. Mener du det også er assistanse hvis noen står langs veien og heier på deg, eller er det bare hvis personen som heier på deg sitter på en sykkel? Kan en utøver egentlig holdes ansvarlig for at en syklist på eget initiativ tar turen ned til løypa og heier på en? Jeg tror det er veldig viktig at folk setter seg ned og tegner opp et klart og utvetydig reglement før neste års mesterskap.

I mellomtiden synes jeg GTI Stavanger bør slutte å sutre i diskusjonsforum og avisene. Det er klart at Nilsen var sliten på slutten, etter at både han og Stølsmark hadde løpt veldig imponerende raskt i avslutningen på løpet. Selvfølgelig er det ekstra kjedelig for GTI Stavanger å miste bronseplassen, iom. at Nilsen holdt på å kløne det til for seg selv på oppløpet, og dere dermed antakeligvis øynet et håp om at Stølsmark skulle kunne komme seg forbi. Men som man ser tydelig av videoen fra målgangen, er Stølsmark sjanseløs når Nilsen setter inn den siste spurten. Når Nilsen ser Stølsmark komme løpende bakfra og han innser at han har stoppet for tidlig, rykker han svært raskt ifra, og det virker tydelig at han er den av de to som har mest krefter igjen i beina.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»