Svømming + Løping? (Aquathlon).

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
torgbjor

Svømming + Løping? (Aquathlon).

Legg innav torgbjor » 10 okt 2011 01:04

Aquatlon er, som overskriften antyder, En todelt konkurranse mellom svømming og løping. Altså triatlon, bare at man har glemt at man trenger en sykkel! Slike konkurranser finnes ikke i Norge per dags dato(såvidt jeg vet). De har en viss utbredelse i land med varmere klima enn i Norge.

Det jeg lurer på, er om det ville vært grunnlag for å arrangere en slik konkurranse i Norge? Jeg har litt forsiktige forventninger... Triatlonmiljøet er relativt begrenset i seg selv, og de fleste triathleter har sykling som sin sterkeste gren, og svømming som sin svakeste. Har hørt flere ganger at veltrente utøvere har "akket og ojet" seg over svømminga i en triathlondistanse, til tross for at den er fort unnagjort ift. den totale løpstida. Så for mange svorne triatleter vil aquatlon være hinsides uaktuelt:) Men samtidig vil kanskje flere dyktige svømmere som ikke har noe særlig erfaring med sykkel, finne aquatlon interessant.

Personlig, synes jeg aquatlon blir en mer "rendyrket" konkurranseform enn triathlon: Hvem beveger seg fortest når man skal gjennom både vann og land, uten hjelp av mekaniske hjelpemidler(sykkelen). Og man slipper unna det ustyrsjaget og tid brukt på vedlikehold/reparasjoner, som gjerne sykkelsport fører med seg. Rent arrangørmessig, ville det være langt lettere å arrangere enn f.eks. et triatlon.

I kjølvannet av triatlons stadig økende popularitet, så har også fler og fler fått kjennskap til svømming i åpent vann, bruk av våtdrakt osv. Noen rene svømmekonkurranser i åpent vann(innsjø, langs kysten), har blitt arrangert i Norge, bl.a. i Sognsvann ved Oslo, og i Stavanger. I Sverige er konkurranser i åpent vann ganske utbredt.

Så hva tror folk? Kunne Aquatlon i Norge blitt en hit? Andre synspunkter?

Authon

Re: Svømming + Løping? (Aquathlon).

Legg innav Authon » 10 okt 2011 08:30

svømming + løp kalles duathlon..også viss det er løp+svømming+løp...dette pga det er kun to ulike øvelser..

Også når det er løp+sykkel+løp så kalles det duathlon...

Authon

Legg innav Authon » 10 okt 2011 10:36

poenget mitt var at det når det er kun to ulike øvelser så heter det ikke triathlon...Kom fram litt feil..Var ikke noe rettelse på deg viss det kom ut på den måten:)

Brukeravatar
Adelheid
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Adelheid » 15 okt 2011 19:47

Bare det kommer i gang noe, så tipper jeg det kommer deltakere også. Kondisjonsidrett er i vinden uansett gren. Ö till ö i Sverige blir jo fullbooket hvert år. I Sverige er det også flere utendørs svømmekonkurranser over lange distanser med masse mosjonister som deltar. Hvorfor skulle vi være dårligere i Norge?

Selv både svømmer og løper jeg, men synes utstyrskravet i sykling er en høy terskel. Så for meg hadde dette vært perfekt - jeg er med... :D
I'm on a run - fast - to where I don't care!
Futt'n Fart Running Teams blogg

Jan Wilhelm

Legg innav Jan Wilhelm » 17 okt 2011 21:54

God ide!
Jeg har drevet med triathlon i 8-9 år og sykkeldelen er min svakeste. Dessuten har jeg endelig fått til crawl i vinter. Har egentlig klart meg bra tidsmessig med bryst, men i år ble det 3 ironmandistanser med crawl.
Et spennende konsept på kartet, mht. f.eks. geografi, publikumsvennlighet, historie? motbakke? etc. så har du noe nytt som mange ville prøvd seg på. Våtdraktene blir bare bedre og bedre og prisene presses.
Tenk videre på den tanken!

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»