Sesongen 2012

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
Pluto

Sesongen 2012

Legg innav Pluto » 15 des 2011 08:52

Vi går nå inn i vintermåndene, noe som betyr at en skal legge grunnlaget for (løpe)sesongen 2012. Så folkens; hva er målsetningene for den kommende sesongen? Noen som skal sette noen nye perser, delta på noen kule løp, eller har andre mål?

Jeg kan selv begynne.

Etter å ha hatt en fantastisk sesong i 2010, hvor jeg perset i omtrent hvert løp, og deltok i totalt 46 løpekonkurranser skulle jeg toppe dette i 2011. Det startet meget bra også, og jeg har aldri vært i så god form som jeg var i februar i år. Da måtte det gå som det ofte gjør. Skadene kom. Jeg fikk betennelser i begge leggene. Prøvde alle behandlinger omtrent som finnes. Da ingenting var til hjelp, og det ble ikke noe bedre med hvile heller, da sank motivasjonen drastisk. Gav derfor litt opp, og gjorde andre ting. Så ble jeg russ i slutten av april og tok den ganske langt ut der. Da russetidene var over var jeg fortsatt ikke skadefri, og jeg hadde gidd helt opp. Så i slutten av august prøvde jeg trykkbølgebehadling, og etter noen behandlinger var leggene helt fine, og har vært det siden.

Så siden midten av september har jeg trent bra, og med økende progresjon. Min første økt da jeg gjorde "comeback" var en 10 000m på bane i et lokalt banestevne. Da kom jeg i mål på 36.53, og det uten noe form for trening siden slutten av februar. Dette syntes jeg var meget motiverende.

Jeg er derfor veldig klar for å gjøre en god sesong i 2012. Håper bare å holde meg skade- og sykdomsfri nå. Så mine mål i 2012 er å komme tilbake på det nivået jeg har vært på, og sette noen perser igjen. Jeg gleder meg til en ny løpesesong.

Sve42

Re: Sesongen 2012

Legg innav Sve42 » 15 des 2011 10:12

Trener i grunn bare for å holde meg i form, men har lyst til å løpe 10km gateløp på under 40min igjen. Har 43.12 fra i år, pers'en er 37.59 fra 1985 (15 år). Håper jeg får trent jevnt og godt i vinter og utover sommeren uten plager i akilles/legg, så tror jeg det bør gå. Hvis ikke alderstillegget har blitt for stort :)

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 15 des 2011 20:01

Flott at du er i gang igjen, Pluto!

Jeg har selvfølgelig(!) store planer for 2012. Det blir to turer til Berlin, den første for å løpe halvmaraton, og den andre for å løpe full distanse. Når det gjelder den fulle distansen så blir dette min første. (Det er mulig at jeg løper en test-maraton her i bergensområdet før) Tidsmålet er ubeskjedent, og selvfølgelig sub tre timer. Om et par uker runder jeg 50, og det er sikkert et fullstendig latterlig mål å ha. Nå er imidlertid listen lagt, og fallhøyden er stor. Kanskje jeg blir en stor bidragsyder på underholdningsfronten for de av forumleserne som finner underholdning i andres fadeser, og i så fall vil det uansett komme noe positivt ut av prosjektet, uansett..

Halvmaraton i Berlin i april skal tilbakelegges av Tarzans sønn på 1:25.

Finn frem popkornet og len dere tilbake - her blir det underholdning!
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
Gunnar Bruun
Sted: Harstad

Legg innav Gunnar Bruun » 16 des 2011 00:24

Hovedmålet er å være skadefri og ha kontinuitet i treningen.

Skal delta i små lokale løp, men disse 3 er mine hovedløp:
Juni: Kristins Runde
Juli: Hornindal Rundt
September: Gore-Tex Transalpine (90% sikkert)

Brukeravatar
SAUCONY
Sted: Øvre Årdal

Legg innav SAUCONY » 16 des 2011 04:55

Velkommen tilbake, Pluto !

Korak skrev:Tidsmålet er ubeskjedent, og selvfølgelig sub tre timer.

Om du får trent som normalt, så har eg stor tru på at du klarer det i Berlin.

Sub 3 er også eit mål for meg, og eg har veeeldig lyst å klare det i Bergen ein gang. Sjangsen for det er vel størst i mars eller oktober med tanke på vær/føre.
Eg har meldt meg på Oslo Maraton, og håper å opprettholde trenden med gode løp der. Ellers så blir eg nok å finne på startstreken i mange maraton neste år også, om kroppen vil det. Eg samler nemleg IKKJE på frimerker ;)
Bjørn F.

Brukeravatar
Sunset

Legg innav Sunset » 16 des 2011 16:21

Målet er enkelt. Få trent mer enn i år. Få meg en halvmaraton under 1,30. Har ikke løpt halvmaraton i år, (med unntak av Birken). Hovedmålet neste år blir som i år; Skåla Opp. Håper på tangering av pers der. Ingen høye mål og ingen stor fallhøyde ;-) (Tja. Målet er jo 1848 meter høyt og fallhøyden deretter :lol:

Lykke til med dine hårete mål Korak ;-) Kanskje det blir en halv i Bergen på meg i løpet av året.

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 21 des 2011 21:46

Allerede mange interessante målsettinger på forumsfolket.

For min egen del handler det om å følge opp siste sesong. Som det framgår av annen tråd klarte jeg å komme i gang igjen med konkuransene, uten å overdrive på noen måte. Og det vil jeg følge opp, ikke med de store og lange konkurransene foreløpig. det er nok å være med på her rundt Trondheim.

Jeg skal derfor prøve å være med på resten av løpene i vinterkarusellen på Lade. Den anbefales!

Liaåsen Opp må jeg nesten være med på siden jeg var med på det første løpet også. I tillegg vil jeg prøve å løpe ett motbakkeløp til. Det er en del muligheter heromkring.

Og så, en 10 km i ei lettløpt løype. Jeg sier ikke noe om tider, det kommer til neste år, for egentlig har jeg planene klare for det og.

Og så gleder jeg meg til å følge med på Korak og de andres strev med sine mål - med eller uten pop corn.
Fortsett å løpe...

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 21 des 2011 22:47

Først og fremst ny pers i maraton under New York City Marathon 04.november. Persen er 2:53 fra Praha Marathon i år.
Dernest håper jeg å sette pers i Stoltzen (11:36 fra i fjor) og gjerne på 10km (36:00 fra i fjor). Ellers ønsker jeg bare å være i god form, gjøre det bra i stafetter, og delta i mange konkurranser.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

hypah

Legg innav hypah » 22 des 2011 22:26

Hei. Jeg er ny her inne og har tatt opp igjen løpetrening etter å ha vrt fullstendig fraværende med fysisk trening siden 2008...Latskapen lenge leve..., men gikk på en aldri så liten smell etter husbygging i 2008-2010 som gjorde tanken på all fysisk trening til et ork, rett og slett....Så fra å være blant de 15-20 beste på landeveissykkelen nord for Bodø i 2007-2008 sesongen til absolutte nullpunkt...haha.
I 2011 veide jeg 10 kg mer enn jeg burde og i mai begynte jeg trene så smått igjen. Men med 1-3 økter i uka, så blir jo fremgangen så som så. I august ble jeg utfordret til å sykle et turritt på landevei av en kamerat som henger godt med de beste i sin årsklasse...Vel, med 10 kg for mye og ca 2 sykkelturer i hele 2011 tenkte jeg å bruke rittet for å finne ut hvor elendig form var jeg i. Det blei 7 vonde mil ja. Brukte over 2 timer og tenkte at NÅ måtte jeg gjøre noe.

I august startet jeg derfor på en omstridt, men effektiv slankekur. 17 day diet med intervalltrening. Kan si så mye at det fungerte, gikk ned 10 kg på 3 mnd og klarer nå løpe 30-40 km i uka blandet mellom harde økter og rolige langturer på inntil 16km. Så formen er på vei igjen får man håpe. 10 kg lettere i kroppen er både billigere og bedre enn å slanke sykkelen 10kg... Er 170cm høy og veier nå 68-69kg, regner med å gå ned ytterligere et par kilo gjennom å følge et bestemt treningsprogram.

Mine mål for 2012 er derfor enkle, men samtidig hva jeg ønsker få ut av 2012.

Jeg har nå økt treningsmengden pr uke til å gå fra 3 økter i uka til 4. Jeg skal følge Marius Bakken sitt 100 day marathon program til en tid på 3:30. Hadde egentlig lyst til å prøve meg på 3:15 programmet, men det er 5 økter i uka og det vet jeg med meg selv at jeg ikke vil klare 100% akkurat pr idag.
Leser at flere på nett har hatt suksess med hans program, så hvorfor ikke. Målet var da å løpe Midnight Sun Marathon i sommer, men er i USA da, så vi får se om jeg kan delta på Oslo maraton istedetfor.

Konkrete mål:

Mål 1: 7. januar. Løpe Troms kraft mila i Tromsø og samtidig bruke dette som et testløp på hvor fort jeg kan løpe 10km. Hadde jo håpet at jeg ville klare et sted mellom 40-43 minutter, men alt under 44 minutter vil jeg være fornøyd med.

Mål 2: Følge Marius Bakken sitt program 100% til en maraton tid på 3:30. Mitt første maraton ever in my life, blir da Oslo Maraton 22.september.

Mål 3: Holde meg skadefri, samt fortsette mitt styrte kosthold. Jeg er ikke fanatisk, langt i fra, men spiser vesentlig mindre andel karbo nå ift tidligere og så langt fungerer det bra. Mye grønnsaker, frukt og veldig lite (ingenting) prosessert mat....

Mål 4: Delta på Tromsørittet og henge med hovedfeltet helt inn til mål og bli blant de 20 beste totalt sett. (Ok, ambisiøst, men oppnåelig ift hvor jeg har vært tidligere kanskje)

Brukeravatar
acah

Legg innav acah » 23 des 2011 08:30

Etter en litt laber sesong i 2011, så har jeg ikke lyst til å sette for mange mål for 2012.

Men noen mål har jeg da, enn om ikke alle er prestasjonsrelatert:

1. Frankfurt marathon i oktober: Målet er 3.20 eller rundt der omkring.
2. Løpe mange o-løp og målet der blir å ikke bomme så mye og begynne å slå de som vanligvis slår meg....... ;)
3. Være stabil på 4 økter i uken (har i lengre perioder trent 5 økter i uken i 2011, men det blir for mye og går utover kvaliteten i trening og hverdag)
4. Forsøke å få til en halvmaraton og et par 10 km løp i løpet av året.
5. Fortsette å løpe på forfot og holde meg skadefri

Ellers begynner min elste datter å blir større og det blir nok en del o-teknisk trening sammen med henne for å hjelpe henne til å bli god :)

God jul :)

Hilsen Annette

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»