Maraton - tør jeg det?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
løpeknut

Maraton - tør jeg det?

Legg innav løpeknut » 17 des 2011 20:22

Hei. Jeg løper en del i sommerhalvåret, og har lett for å løpe. Minst 90% av løpingen er grus og terreng. Jeg har lyst til å prøve maraton en gang i livet, men frykter den distansen på asfalt.

Jeg har løpt birkebeinerløpet mange ganger, og behersker den distansen godt synes jeg. I sommer løp jeg også Trondheim (halv)maraton. Det ble ikke noen god opplevelse. Knærne streiket mot slutten, og jeg hadde veldig vondt i beina de siste kilometrene. OK fornøyd med tiden (1:21) men ikke med gjennomføringen. Ser i ettertid at starten ble for tøff, men at jeg skulle få det så vondt overrasket meg. Løp med sko med lite demping - synes det funker bra på kortere løp. Bør jeg velge sko med mye demping?

Etter dette er jeg veldig skeptisk til å prøve maraton. Liker meg best i skogen, så jeg er ikke villig til å legge inn mye asfaltløping. Men er det noen som har noen tips som kan gi meg troen på at et maraton kan bli en bra opplevelse?

Knut

fastrunner

Re: Maraton - tør jeg det?

Legg innav fastrunner » 17 des 2011 22:08

Skal man løpe maraton på asfalt må nødvendigvis mye av treningen også foregå på asfalt. Det hele handler om å herde seg på det harde underlaget.
Åpningsfarten bør ikke være for hard, og skoene må ha noe demping. Lykke til.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 18 des 2011 10:56

1 du må innrømme at du har problemer med knærne dine,og gjøre noe med det\finne en løsning som retter opp \bedrer kroppens situasjon..
2Da er ikke løsningen å skyveproblemet foran seg ,,mao du velger andre typer underlag,,,før eller senere kan du ikke løpe i det hele tatt før du får vondt....
3.det er ikke skoa som er problemet ,vist de ikke er utslitte.....
4 Du må nok gå dypere inn i problemet 8-) ,det er opptil deg selv :ugeek:

løpeknut

Legg innav løpeknut » 18 des 2011 15:19

Hadde problemer med knea for en 10 års tid tilbake. Kuttet ut asfalt og følte problemet ble borte.. 10km gateløp går veldig greit. Trodde kne-problemene var borte, men er nok som du sier at knea blir problemet ved lange løp.

Hvordan tar jeg tak i det da? Holder meg unna asfalt?

gls
Sted: Bærum

Legg innav gls » 18 des 2011 16:33

løpeknut skrev:Etter dette er jeg veldig skeptisk til å prøve maraton. Liker meg best i skogen, så jeg er ikke villig til å legge inn mye asfaltløping. Men er det noen som har noen tips som kan gi meg troen på at et maraton kan bli en bra opplevelse?
Knut

Det er vel mange km som teller, og langturer. Selv om du bør løpe en del av dem på asfalt, så tror jeg at likevel at de fleste kan gjennomføres i terrenget.

Men kanskje du skulle prøvd en maraton i terrenget først ? Kan anbefale Nordmarka skogsmaraton på det varmeste.

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 18 des 2011 17:26

Vanskelig å si. Jeg ville påstå det samme som fastrunner, dvs du kan trene deg opp til å tåle en hel maraton på asfalt så lenge du trener deg opp på det underlaget. Men det er ikke godt å si om du har ledd som kanskje ikke tåler det. Skulle tro at det uansett gikk an å begynne treningen for å bygge seg opp på det underlaget. Dvs - du må trene jevnlig på asfalt, begynne med korte distanser og øke gradvis. Hvis du så får til å løpe en halvmaraton uten å få vondt i knærne igjen har du jo kommet et stykke, og i så fall kan du trolig fortsette.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 19 des 2011 07:31

Svovel lagres i alle menneskelige celler. De høyeste konsentrasjonene finnes i LEDD, hår, hud og negler. Svovel gjenfinnes også i blodet og andre organer. Hvis man ser bort fra gasser og vann, er svovel den tredje viktigste substans i den menneskelige organismen
— De fleste mennesker mangler svovel hvis de ikke jevnlig spiser rått kjøtt, rå fisk og rå grønnsaker
Du får spise litt mer hvitløk enn før kanskje leddene dine tåler mer belastninger,,,,helst fersk..... :mrgreen: BEKLAKELIG VIS øker svovel hårveksten på hodet ditt også :?
Det skader sikkert ikke å prøve......mao øker sirkulasjonen i knærne dine og bedrer knærnes evne til å tåle belastninger.....

løpeknut

Legg innav løpeknut » 19 des 2011 15:29

Takk for gode innspill. Jeg tar det med meg. Mer trening på asfalt vil sikkert hjelpe, men det gir meg så mye mer å løpe i skogen. Noen asfalt-traver blir jeg nok aldri.

Det var Trondheim maraton jeg løp i sommer, og den inneholdt ganske mange krappe svinger. Tenkte ikke over det da jeg løp, men jeg kunne nok vært litt mer skånsom mot beina ved å ta det litt penere i alle svingene. Vi får se hva det blir til neste år. Nå er det skisesongen som venter, og da blir det lite løping på meg.

løpeknut

Legg innav løpeknut » 03 sep 2012 20:35

Må bare plukke opp igjen denne tråden etter helgens store opptur. Ja jeg turte å løpe maraton, og det ble en stor opptur. Trondheim maraton ble gjennomført med glans. Jeg løp fornuftig (synes jeg selv) og hadde en god opplevelse hele vegen. De siste 5 km hadde jeg riktignok tendenser til krampe, men klarte å holde bra tempo inn.

Når det kommer til mine trøblete knær så har jeg fokusert på å løpe lett, og ta det pent i svingene. Må løpe litt mer defensivt enn når jeg er i skogen (der jeg liker meg best). Samtidig har jeg trent mer på asfalt enn tidligre år, men ikke veldig mye asfalt (maks 2 økter pr uke). Har også hatt 6 langturer på over 3 mil, og 4 av disse på asfalt. Men hadde absolutt ingen problemer med knærne. Herlig! Jeg løp på 2:52, og det ble 3. plass totalt blant herrene. Jeg er superfornøyd med debuten. Over all forventning!

Så dersom det er flere som lurer på om de vil prøve maraton så er min anbefaling absolutt JA. (glad jeg turte)

MissHyper

Legg innav MissHyper » 04 sep 2012 13:12

Utrolig bra gjort!!!! :shock: med den tiden da!!! Skal du fortsette med det da?

Har jo en delvis drøm om maraton men sliter med dårlige bein jeg og. Kronisk benhinnebetennelse. Eneste som funker på sikt er skogen. Glad jeg kan det da. Men blir jo med på halvmaraton på asfalt og da. Skal være med i Drammen til helgen men er litt skeptisk etter gjennomløping nå på lørdag så satte betennelsen inn igjen :evil: Men hviler og tar en eller to korte turer i skogen denne uken så får det briste eller bære på søndag. Har stor tro på å få dempet betennselsen da. Masse ingefær hver dag må også til 8-)

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»