Graviditet og løping

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Camilla
Sted: Lørenskog

Graviditet og løping

Legg innav Camilla » 26 des 2011 13:08

Har lest flere steder at gravide ikke bør løpe pga faren for abort. Er det noe hold i disse påstandene?

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Graviditet og løping

Legg innav Korak » 26 des 2011 13:45

G R A T U L E R E R !

Har ikke peiling, ville bare gratulere.. Veldig mange løpstrener i alle fall under graviditet, så det er sansynligvis ikke farlig.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Camilla

Legg innav Camilla » 26 des 2011 23:02

Korak skrev:G R A T U L E R E R !

Har ikke peiling, ville bare gratulere.. Veldig mange løpstrener i alle fall under graviditet, så det er sansynligvis ikke farlig.

Takk, men du er sikker på at du ikke trekker en forhastet konklusjon? ;)

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 26 des 2011 23:09

Jeg trekker støtt forhastede konklusjoner, det er en stolt tradisjon her i gården..
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Camilla

Legg innav Camilla » 26 des 2011 23:56

:D Vel, det hender du har rett vil jeg tro.

Tror jeg så en gravid dame løpe helmarathon i oslo for 2 år siden, om hun ikke hadde kulemage av andre grunner. Så noen kan nok sikkert løpe.

arpeders

Legg innav arpeders » 27 des 2011 10:13

Dette må være midt i blinken for deg Camilla...
Lykke til med trening og graviditet.

http://www.nrk.no/video/hausken_lop_orienteringlop_i_attende_manede/FA41B505CA96FD56/emne/Anne%20Margrethe%20Hausken/

Brukeravatar
torkelhf

Legg innav torkelhf » 27 des 2011 21:42

Det er svært dårlig med forskning på temaet, og det er svært seiglivede myter fra 50-tallet om at gravide ikke må anstrenge seg - spessielt ikke løfte tungt osv. Som de fleste vet har trening - inkl løping mange svært gunstige helseeffekter på mennesker og det inkluderer selvfølgelig gravide. Med mindre man har spesielle problemer under svangerskapet (f.eks bekkenløsning) så er det helt fint å løpe. Man bør imidlertid være bevisst på de endringer kroppen går gjennom (f.eks magemuskelaturen) og være ekstra flink til å lytte til kroppen og justere treningsform og intensitet utfra dette. Fosteret er dessuten dårligere til å termoregulere og er mer sensitiv for overoppheting, så for å være på den sikre siden vil jeg anbefale mindre trening i sone 5 og heller kjøre mer moderat - og rolig langtur e.l.

Roger

Legg innav Roger » 27 des 2011 22:07

Med stor sannsynlighet er det bare å løpe. Fysisk aktivitet er anbefalt under svangerskapet- Og det er riktig det som ble nevnt i innlegget over; at man bør unngå å bli svært varm, spesielt i første trimester. Kroppstemperatur på over 40 grader kan gi økt risiko for abort og eller misdannelser.

Når du er gravid så er det ikke tidspunktet for å bedrive ekstrem trening. Er du helt utrent fra før er det heller ikke å anbefale å bråstarte treninga når du har blitt gravid.

Andre trimester er den beste perioden for trening. Da har den viktigste fosterutviklingen skjedd, og magen er fortsatt ikke veldig hemmende.

Men unngå kontaktidrett som håndball og kampsport.

Som konklusjon så er det bare å trene stort sett som du vil, men bruk sunn fornuft og lytt til kroppen. Kroppen er litt mer sårbar for strekkskader o.l pga økt bevegelighet i scener og ligamenter (som en følge av hormonelle forandringer) og har startet forberedelser på at babyen snart skal ut gjennom bekkenet.

lailabt
Kontakt:

Legg innav lailabt » 28 des 2011 14:41

Jeg har tre barn og derfor "mye" erfaring med å trene og være gravid, riktignok på mosjonistnivå. Jeg har trent/vært i aktivitet gjennom alle tre svangerskap. Sist jeg ble gravid, løp jeg mer eller mindre som vanlig fram til uke 22. Jeg passet bare på at pulsen ikke ble for høy og droppet intervalløktene. Da bekkenet ble kranglete, gikk jeg over til spinning og langrenn. Mot slutten ble det mest gåturer, prøvde aerobics for gravide på treningssenteret, men det passet ikke for meg. Styrke trente jeg hele veien hver gang, løftet stort sett like tungt som før jeg ble gravid, men droppet øvelser med mye belastning på bukmuskler og bekken. Jeg har hatt relativt greie svangerskap, og det er jeg ganske sikker på at henger sammen med at jeg har trent. Slet mye med kvalme i mitt siste svangerskap, men opplevde at jeg ble bedre de gangene jeg kom meg ut på en lett løpetur. Har hatt rimelig greie fødsler også, og er sikker på at det henger sammenmed at jeg har vært i god fysisk form.

Jeg har lest mye om trening og graviditet. Kjøpte blant annet boka "Trening for kule mager" av Jill Jahrmann. Den anbefales. Så lenge man lytter til kroppen og tar hensyn til at den er i endring, kan ikke jeg forstå at det er farlig å trene selv om man er gravid. Jeg trakk meg fra halvmaraton fordi jeg var gravid, men vurderte aldri å la være å løpe. En kropp som er vant til å trene tåler ganske mye trening selv om man har barn i magen.

Brukeravatar
acah

Legg innav acah » 28 des 2011 14:48

Jeg har lest og hørt flere idrettsutøvere som har hatt sin siste løpetur dagen før eller også samme dag til og med! Så jeg synes ikke du skal bekymre deg for at det er farlig.
Jeg sto i mål når Hausken kom i mål under NM i sprint i orientering - og hun var ikke særlig preget av kul på magen så det ut til. :)
Men hun har vel uttalt at hun har tatt det litt roligere i intensiteten.

For min egen del trente jeg lite under begge mine svangerskap, mest pga bekkenløsninger, men også ubehag pga økt puls. Så det ble mest lange gåturer på meg.
Men vi er alle forskjellige og hadde jeg kunnet, ville jeg løpt/trent så lenge det gikk.

Så lenge du er i god form og har et normalt svangerskap, er i god dialog med legen/jordmor, så burde ikke voksende mage hindre deg i å trene. Men tren med lavere intensitet og ikke press deg selv for hardt.
Er det ubehagelig å løpe, så finn på noe annet.......

Lykke til :)

hilsen Annette

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»