Vet dere noe om doping (EPO) i mosjonsidrett?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Avisjournalist

Vet dere noe om doping (EPO) i mosjonsidrett?

Legg innav Avisjournalist » 05 mar 2010 10:02

Jeg er journalist i en norsk avis. Har fått tips og innspill at det forekommer doping i mosjonsidretten, f.eks. knyttet til prestisjefylte arrangementer som Birken og Vasaloppet. Vet noen noe om dette? Ta gjerne kontakt via direktemelding på dette forumet. Jeg garanterer selvsagt fullt kildevern, og vil gi flere opplysninger om avisen og meg selv (men ønsker ikke å skrive noe om dette i åpent forum).

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vet dere noe om doping (EPO) i mosjonsidrett?

Legg innav Korak » 05 mar 2010 10:30

Forundrer meg ikke. Det blir spennende å se hva du finner ut.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

fugl

Legg innav fugl » 05 mar 2010 14:02

Ville forundret meg. Har aldri hørt om noen som driver med slikt.

Brukeravatar
Korak
Kontakt:

Legg innav Korak » 05 mar 2010 14:14

Det er vel ikke den første skrytehistorien folk vil dra etter målgang, men når folk er tatt for doping i 6. divisjon fotball så er det vel ikke unaturlig at det finnes på lavt nivå i andre idretter heller?

Vi hadde vel en kar her i Bergen for noen år siden som hevdet seg på kretsnivå..
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Avisjournalist

Legg innav Avisjournalist » 05 mar 2010 14:33

Bare for å presisere: Det ligger i sakens natur at dette ikke er noe folk snakker så mye om. Hvis du slo kollegene i Birken, ville du vel ikke fortalt at du også hadde brukt EPO noen uker i forveien?
Poenget er at vi har fått gode tips på at slik doping forekommer, og vil gjerne komme i kontakt med folk som kan vite noe. Garanterer som sagt full anonymitet om det er ønskelig.

Brukeravatar
Korak
Kontakt:

Legg innav Korak » 05 mar 2010 14:41

Jeg kjenner nok ikke til noen. Han jeg refererer til ble tatt for doping, og er ute av miljøet.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 05 mar 2010 15:11

Jeg tror alle som kommer foran meg bruker det.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 05 mar 2010 16:08

Jeg har en mistanke om en person jeg kjenner. Dette pga. store variasjoner i prestasjonene innen kort tid. Men ingen form for bevis av noe slag, bare en løs mistanke. Dermed er det uaktuelt å nevne denne personen til deg.

Men jeg tror derfor at noen kan være fristet til å bruke dop, selv om man narrer seg selv. Det blir bare utrolig vanskelig å bevise. Du må nesten få en utøver som bruker til å snakke.

Jeg tror ikke det er mange på mosjonistnivå, men man må ikke utelukke at det kan forekomme.

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 05 mar 2010 18:48

Avisjournalist skrev:Bare for å presisere: Det ligger i sakens natur at dette ikke er noe folk snakker så mye om. Hvis du slo kollegene i Birken, ville du vel ikke fortalt at du også hadde brukt EPO noen uker i forveien?
Poenget er at vi har fått gode tips på at slik doping forekommer, og vil gjerne komme i kontakt med folk som kan vite noe. Garanterer som sagt full anonymitet om det er ønskelig.

Har hørt om beskyttelse av kilder, men hvorfor skal noen angi noen andre for noe som helst til en anonym "avisjournalist"??

Det som er nevnt hittil virker som rykter og temmelig usikre opplysninger mener jeg...

Bjørn
Fortsett å løpe...

workingclasshero

Legg innav workingclasshero » 05 mar 2010 18:53

avisjournalisten, du finner neppe de du leter etter her.

å få til et skikkelig epo- eller bloddopingprogram som funker som det skal og er trygt, er forholdsvis dyrt. Du må lete blant direktørene som kommer høyt opp i sin klasse på Birken. De frekventerer neppe dette forumet.

som du selv sier, er dopbruk neppe noe man er stolt av. Dermed regner jeg også sjansene for forholdsvis små for at noen her kan gi deg noen navn med nok sikkerhet til at du kan/bør bruke det

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»