frokost før langturen (og før maraton)

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
frklinn
Innlegg: 5
Registrert: 08 jan 2012 19:08
Kontakt:

frokost før langturen (og før maraton)

Legg innav frklinn » 08 jan 2012 19:18

jeg sliter litt med å finne den "perfekte" frokosten før søndagens langtur. jeg er ei typisk havregrøt/havregryn m/melk-jente og trives godt med det, men jo lengre langturene mine blir, jo mer merker jeg det på magen at det er ikke akkurat er føde som magen må jobbe med, hvis dere skjønner hva jeg mener uten at jeg må bli for detaljert. målet er å løpe et greit maraton til høsten uten å måtte løpe innom doene på veien, så hjelp!

hva spiser du til frokost før langturen? og ikke minst, hva spiser du til frokost på maratondagen (dersom du løper maraton da)?

og beklager dersom jeg bryter noen form for illusjon om at jenter ikke gjør sånt, for jenter går nemlig på do de og :o

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: frokost før langturen (og før maraton)

Legg innav trygvan » 08 jan 2012 20:06

havregrøt burde jo være nokså bra det da. Et alternativ er en god-morgenfrokost eller lignende. Hvis du sliter med såpass enkle ting å fordøye spørs det om du må redusere til en banan og et glass melk, eller en Yt mellommåltid. Før en maraton er det viktig å få i seg frokost. Trikset er nok å spise det så lenge i forveien at du rekker å fordøye det først. Personlig bruker jeg gjerne drøyt 3 timer om jeg skal være sikker.

Promper dere også?
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

mosjonist
Innlegg: 56
Registrert: 22 aug 2010 17:23

Re: frokost før langturen (og før maraton)

Legg innav mosjonist » 08 jan 2012 20:27

frklinn skrev:jeg sliter litt med å finne den "perfekte" frokosten før søndagens langtur. jeg er ei typisk havregrøt/havregryn m/melk-jente og trives godt med det, men jo lengre langturene mine blir, jo mer merker jeg det på magen at det er ikke akkurat er føde som magen må jobbe med, hvis dere skjønner hva jeg mener uten at jeg må bli for detaljert. målet er å løpe et greit maraton til høsten uten å måtte løpe innom doene på veien, så hjelp!

hva spiser du til frokost før langturen? og ikke minst, hva spiser du til frokost på maratondagen (dersom du løper maraton da)?

og beklager dersom jeg bryter noen form for illusjon om at jenter ikke gjør sånt, for jenter går nemlig på do de og :o


Jeg spiser 3-3,5 timer før maraton (brødskiver + melk). Deretter en banan ca en halvtime før. Jeg har med meg gel som jeg inntar ca hver 30 minutt. Dette har fungert bra for meg. Ingen dobesøk:-)
Før trening om morgenen (langturer) spiser jeg ikke frokost, kun banan og melk. Jeg tar med meg noen sportsbarer/ gel som jeg spiser etter behov.
Lykke til!

Brukeravatar
Korak
Innlegg: 285
Registrert: 18 jan 2010 21:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: frokost før langturen (og før maraton)

Legg innav Korak » 08 jan 2012 21:30

Verdensbildet mitt raser.. men kongen går i alle fall ikke på do!

Jeg pleier å spise to blingser grovbrødskiver med mye syltetøy på (eller hvis jeg er i det sunne hjørnet så har jeg makrellfilet på). Syltetøy er helt klart best, da.

Jeg spiser aldri under trening eller konkurranse.

Det kan kanskje legges til at jeg aldri har problemer med magen, så da er det kanskje ikke så interessant likevel?
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
Tombody
Innlegg: 30
Registrert: 19 jan 2010 00:49
Sted: Sandnes

Re: frokost før langturen (og før maraton)

Legg innav Tombody » 08 jan 2012 22:40

Har du forsøkt å droppe melk til frokosten? Kanskje brødmat med jus fungerer bedre for deg?
Eldre, sterkere, raskere …

Brukeravatar
Gunnar Bruun
Innlegg: 184
Registrert: 18 jan 2010 22:19
Sted: Harstad

Re: frokost før langturen (og før maraton)

Legg innav Gunnar Bruun » 08 jan 2012 23:54

Jeg tar en næringsshake, fungerer best uten fast føde innabords på langturer.

CT69
Innlegg: 1
Registrert: 09 jan 2012 09:46

Re: frokost før langturen (og før maraton)

Legg innav CT69 » 09 jan 2012 09:59

Jeg passer på å spise meg opp dagene i forveien, mye fullkorn og mye friske grønnsaker. Selve løpsdagen drikker jeg en proteinshake og dytter nedpå noen bananer og brokkoli noen timer før start. På den måten blir jeg ikke så full i magen og får også i meg viktige næringsstoffer. Under selve løpet holder jeg meg unna gel og klarer meg fint på vann, sportsdrikk og bananer/rosiner.

Jeg har også et fast rituale der jeg drikker to-tre kopper kaffe (sammen med en god pris snus) om morgenen før et maraton ettersom det har en viss lakserende virkning. Det er greit å gjøre unna mest mulig hjemme og unngå ubehagelige doer som det ofte er på større løp.

Lykke til :D

Vesla
Innlegg: 6
Registrert: 22 feb 2010 13:36

Re: frokost før langturen (og før maraton)

Legg innav Vesla » 09 jan 2012 14:13

Jeg holder meg alltid helt unna melk, kaffe og makrell i tomat (for den saks skyld!), men spiser brødskiver med smør (gjerne loff på maratondagen), banan og syltetøy og drikker vann på konkurransedagen. Veldig safe altså. Har aldri måttet gå på do under maraton (eller andre konk), men mange ganger på trening (da jeg ikke alltid er like nøye, bøtter innpå caffe latte og det som verre er i løpet av dagen). Nøtter er forresten heller ingen høydare for min mage.
Mitt råd er at du tester på trening og finner frem til hva som funker for din mage.

wiggen
Innlegg: 46
Registrert: 11 mar 2010 14:58

Re: frokost før langturen (og før maraton)

Legg innav wiggen » 09 jan 2012 17:22

Dropp frokosten før langtur.
Foran maraton er det nok lurt å spise. Jeg spiser tre timer før. Lett fordøyelig mat. (Brød som ikke er for grovt). Spis det du er vant til.

padde
Innlegg: 186
Registrert: 09 feb 2010 20:10

Re: frokost før langturen (og før maraton)

Legg innav padde » 09 jan 2012 17:39

Vi er forskjellige her. Jeg spiser nesten alltid rett før jeg trener, og oftest løper jeg rett etter middag. Dette er strengt tatt ikke anbefalt, men det funker greit nok. På harde økter, som intervall mm venter jeg (helst) en time. Maraton likeså, og her er jeg litt mer nøye både dagen før og på morgenen. Med nøye mener jeg at jeg styrer unna brokkoli og denslags. En maraton tyner systemet litt.
3 timer mener jeg er alt for lang tid. I praksis blir man sulten før man har nådd 10 km. Nei- mett i magen må man være.

Mange reagerer negatvt på melk. Du kan forsøke å unngå dette samme morgen som du konkurrerer. Grove ting er sørgelige greier hvis du sliter med magen. Rosinboller kan være utmerket.
Ellers betyr magemusklene en god del i forhold til hvordan magen oppfører seg under løp.


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 14 gjester