Beste hodelykt

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Trippel

Beste hodelykt

Legg innav Trippel » 09 jan 2012 15:00

Løper mye i skog, sommer som vinter og min gamle hodelykt er moden for utskifting. Noen med erfaring på hva som er bra, er glad i en lett lykt, men merket at på de mørkeste dagene, så ga Petzl Tikka 2 XP fo dårlig lys. Noen her som har sett lyset og har noen anbefalinger?

Trippel

padde

Re: Beste hodelykt

Legg innav padde » 09 jan 2012 17:25

Skriver du "beste", antar jeg at du er villig til å bla opp?
Lupine har veldig gode lyker, med de koster flesk. Betty- lykta er vel den råeste (kr. 6.500,- nå på tilbud(!)). Swenor har også en veldig bra sak med lyskjegle tilpasset løp i skog (den koster vel rundt 6000, den også). Ugh

Personlig synes jeg de lyktene der du kan feste batteriet på hodebåndet er mest tiltalende i det daglige bruk. Slipper å kle på meg batterivest osv. Lupina pixo duo er bra her. Koster vel rundt 3.500,-. Batteriet kan festes både på hodebånd- og i sele hvis temperaturen kryper ned. Løper du nattorientering er den litt spe.

Man kan jo selvfølgelig klare seg med mye mindre, men disse er soilde, lette lykter som sitter behagelig og godt på hodet- og har god lyskjegle.

hypah

Legg innav hypah » 10 jan 2012 01:29

Jeg kjøpte en Led Lenser H14 på xxl.no for 649,- Den har 3 AA batterier og gir grei levetid, ca 3-4 timer på maks styrke. Leverer ca 200 lumens og er vesentlig sterke og bredere lys enn eksvis Led Lenser H7 om du kjenner til den.

Godt fornøyd med den her oppe i det kalde og mørke nord iallefall. Skal du bruke den til sykling i 50 km/t ville jeg kanskje kjøpt noe som leverer minst 8-900 lumens.

Jeg kjøpte denne hos dealextreme.com for litt siden : http://www.dealextreme.com/p/ha-iii-cre ... uded-29489
Må si jeg er meget overrasket over både kvalitet og lysstyrke. Natt blir som dag og den sprer lyset særs bra. Den er nok best egnet til sykkel, men med en forlengerkabel så kan du ha den på hodet og batteriet på kroppen i ei lomme. Batterikapasitet på mange timer, oppladbart.

Til en pris av 77 USD så er den minst like god som Lupin og et par andre merkevarer til det tidobbelte av prisen....Kjøp med et ekstra batteri og forlengerkabel, så er du good to go på lange turer.

Jeg fikk min uten mva og fortollingsgebyr....noe som ofte skjer med pakker fra dealextreme.com. Frakten er gratis hos de. Beregn noe lang leveringstid, ca 2-3 uker.

Trippel

Legg innav Trippel » 10 jan 2012 09:25

Takk takk for svar. Tror nok ikke jeg blar opp 4-6000 for en hodelykt, hadde tenkt meg noe til under totusen, helst med batteri på hodebånd, slik at det ikke blir altfor masse ledninger og stæsj å løpe med... Led Lenser H 14 høres jo interessant ut...

Trippel

polly

Legg innav polly » 10 jan 2012 12:54

min led lenser tror jeg er h14 - versjon oppladbar. Som løpelykt og til ski er den genial. Langt, langt bedre enn H7. Sitter på verandaen hjemme og den lyser til naboen som minst er 150 meter unna. Kanskje ikke den optimale sykkellykt, men til løp og langrenn er den knallbra. Var senest ute i går kveld på ski, og den fungerer akkurat slik jeg ønsker. Eneste aber er batterikabel som er litt kort, slik at den i praksis nesten må festes i bukse eller belte på rygg.

lynrask

Legg innav lynrask » 28 jan 2012 01:08

Jeg bruker H7, føler den er mer moderat, slik at når jeg møter folk, så slipper de og gå i kne stående pga sterkt motlys. Men jeg løper, bruker ikke hodelykta når jeg står på ski.

MissHyper

Legg innav MissHyper » 01 feb 2012 15:13

Kan varmt anbefale Silva Trail runner! Den sitter som støpt på hodet, holder lenge og gir perfekt lys å løpe i. Batteriet sitter bak på hodet. :)

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»