Løpsteknikk - hofta frem ?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
torkelhf

Løpsteknikk - hofta frem ?

Legg innav torkelhf » 10 jan 2012 14:36

Hei,
jeg lurer på om man skal ha noe særlig bevegelse/rotasjon av hofta for å få en mest mulig effektiv løpestil (langdistanse)...
Når man går klassisk langrenn terpes det på at man skal "få hofta frem" (vrikke på rompa), og jeg har testet dette når jeg går (til fots) og det øker farten nesten 1km/t uten å øke pulsen nevneverdig (tror det skyldes økt steg-lengde). I løping skal man jo sette foten rett under seg for å unngå stem, og mange fokuserer på høy kadens (180 steg i minuttet) fremfor lang steglengde - så spørsmålet er om man skal ha noe særlig bevegelse i hofta og i tilfelle om det er noen som har noen drill-øvelser å anbefale (siden det er noe begrenset hva en voksen nordmann har av naturlige hoftebevegelser).
Mvh Torkel
PS! Trener 2-3 ganger/uke - løper HM på 1,5t og marathon på 3:15

lynrask

Re: Løpsteknikk - hofta frem ?

Legg innav lynrask » 28 jan 2012 00:12

I følge forfatteren av Chi Running, er roterende hofte det viktigste for god løpsøkonomi eller en god løps form. Det er energi økonomiserende og hindrer skade. De indre musklende, som er viktig for å få hofta frem og øvre kroppen rak, er avhengig av rotasjonen. Det gjør at belastningen reduseres drastisk.

Du må nesten lese litt om Chi running for å få det helt på plass. Jeg er usikker på hva Pose sier om dette, men de er kanskje på samme sporet. Jeg forsøker å rotere så mye som jeg kan, og bruker arma til å hjelpe hoftene til å rotere. Arma lar jeg komme litt bak ryggen. Slik som det står beskrevet i boka til Chi running. Bare ikke når jeg løper oppover bakke. Da lar jeg arma svinge opp og frem. Jeg bruker også metrenom til å holde en høy frekvens, som igjen reduserer belastningen.

Du blir kanskje ikke så veldig mye klokere, men les litt om chi running. Jeg så Aktiv trening beskrive sammenhengene i en artikkel. Men jeg finner ikke den nå.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»