Første maraton

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
tim
Moderator

Re: Første maraton

Legg innav tim » 22 jan 2010 13:29

Linda skrev:Hei.

Fint at forumet er oppe igjen.

I år har jeg planer om å løpe mitt første maraton. Trenger en del tid til å komme i form og tenker derfor på høstmaraton. Valget står mellom Berlin i september og Amsterdam i oktober. På den siste kan jeg få gratis overnatting og får jeg kanskje selskap av venner.

Nivået nå er at jeg uten problemer kan løpe 10 KM på terskel og løpe 1,5 timers rolig langtur. Trener 4 ganger i uka, hvorav 2 ganger løping på ukedager og 2 skiturer i helgen. Regner med at dette er tilstrekkelig til å begynne å løpe 4 ganger i uka om våren og kanskje enda mer om sommeren. Har meldt meg på Göteborgsvarvet i mai.

Er det flere som skal løpe maraton for første gang? Eller er jeg den siste på forumet som kommer i gang med dette? ;)

Hilsen

Linda

Både Berlin og Amsterdam er glimrende steder å debutere! Berlin har mest tilskuere - og er nok"lettest", men Amsterdam er også supert....Jeg tror jeg hadde valgt begge 2 !
Lykke til uansett valg :)
Mvh Tim

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 22 jan 2010 15:09

@Tim,

Amsterdam er bare 3 uker etter Berlin, så å løpe begge to er ikke aktuelt. Dessuten vet jeg ennå ikke om jeg ønsker å løpe flere. Kanskje blir jeg skremt for livet. ;)
Hvis jeg venter lenge nok med å bestemme meg, blir det vel Amsterdam, siden Berlin sannsynligvis fylles opp raskt og blir gradvis dyrere. Pluss at det må bestilles hotell osv. Amsterdam er litt mindre skala og fylles ikk opp.

Black Gnat
Sted: Lier

Legg innav Black Gnat » 25 jan 2010 09:27

OddaBu1981 skrev:Har målsetting på under 4t på maraton så lenge eg ikkje møter veggen :) På Sentrumsløpet er målsettinga 45min.

Rundt 4 er der jeg også håper på å ligge. Men som nevnt i år skal jeg gjenomføre!! :)
Kjetil R.

Brukeravatar
OddaBu1981
Sted: Grimstad

Legg innav OddaBu1981 » 26 jan 2010 10:01

Black Gnat skrev:Rundt 4 er der jeg også håper på å ligge. Men som nevnt i år skal jeg gjenomføre!! :)

Ligger å tenker på den fullføre biten sjølv.. Begynner å stivne i leggar etter ca. 15km på langkjøringar på 20km, lure på kossen det blir på 42km :)
Trur det blir bedre etterhvert så eg får meir langkjøringar i beina..

Eg begynte først å løpe i fjor sommar, har ellers bare spilt fotball på hobbynivå..

perheske

Legg innav perheske » 26 jan 2010 10:34

Og for dere som bor "sentralt" på Vestlandet - ev. kjøper seg en billigbillett med toget eller flyet - så er Maratonkarusellen sine løp i Fana, Bergen en FANTASTISK opplevelse. Neste løp (halv og hel maraton) blir 20. februar, deretter 10. april. Sistnevnte dato er det også mulig å løpe 1.5 maraton - eller NM 100-km (ultra).
Velkommen, både debutanter og mer erfarne. Vi skal ta godt i mot alle som kommer!

Hauk1

Legg innav Hauk1 » 01 feb 2010 11:12

Linda skrev:Jeg har tidligere løpt HM på rundt 2 timer. Hvis jeg skulle klare det samme igjen i mai, forventer jeg at en maratontid på ca. 4:20 er i rekkevidden. Men siden jeg skal løpe først i høst, får jeg bestemme senere hvilken tid jeg sikter til. Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å ikke henge meg helt opp i en forvented sluttid. Det er fort gjort å bli så meget skuffet hvis jeg ikke når tiden og det gir lite motivasjon. Jeg tror det fungerer bedre for meg å starte uten forventninger og bli positivt overrasket isteden. Jeg har også hørt diverse beretninger av personer som ikke klarte å holde tidsskjemaene sine i første del av maraton og som forsøkte å hente det inn ved å løpe litt fortere. Det pleier å resultere i en veldig vondt slutt.

Synes dette er et veldig fornuftig opplegg. Jeg er selv i samme situasjon og skal debutere på maraton i Oslo 26. september. Har løpt noen halve tidligere, brukte litt under to timer. Før Oslo skal jeg løpe Sentrumsløpet og Karlstad Stadslopp (10 km) og Göteborgsvarvet (halv), for å sjekke formen og holde treningsmotivasjonen oppe. Legger opp til 3-4 økter i uken, en blanding av korte/raske, lange/rolige og styrketrening. På selve maratonløpet er planen (foreløpig) å starte rolig, løpe jevnt og økonomisk og forsøke å tenke positivt. Så får vi se hvordan det går. Hovedmålet er å fullføre med en positiv opplevelse.

Har du vurdert Oslo? Flat og fin løype, mye lettere enn Nordmarka og Kongsvinger.
Sist redigert av Hauk1 den 01 feb 2010 12:17, redigert 1 gang totalt.

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 01 feb 2010 11:39

Ang Maratonkarusellen i Bergen.
Er den KUN på asfalt?
Noen som vet hvor lang den er på en "garmin forerunner" ? Tenker da på halvmaratonen. Regner med det er to runder som løpes?

Blir spennende å se om det blir bart 20 februar.. 10 april blir det nok sikkert bart.

Brukeravatar
Pluto

Legg innav Pluto » 01 feb 2010 11:45

EspeN skrev:Ang Maratonkarusellen i Bergen.
Er den KUN på asfalt?
Noen som vet hvor lang den er på en "garmin forerunner" ? Tenker da på halvmaratonen. Regner med det er to runder som løpes?

Blir spennende å se om det blir bart 20 februar.. 10 april blir det nok sikkert bart.

Løypen er kun asfalt, utenom starten som er 300m inne på Fana Stadion og målgang som kommer etter 100m inne på Fana Stadion. Altså ca. 400m tartan.

Hvor lang løypen er på gps vet jeg ikke, men stoler på at den er veldig lik det den skal være. På halvmaraton løpes det som sikkert kjent en løype ut til vending etter 10.55km og så samme trasse tilbake. Maratongjengen løper denne trassen to ganger.

Blir vel ikke så bra nå i februar, men la oss håpe. 10 april er det jo også Bergen Ultra med 100km NM om jeg husker ritkig, håper på at Bergen bader i sol da.

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 01 feb 2010 11:59

Pluto skrev:
EspeN skrev:Hvor lang løypen er på gps vet jeg ikke, men stoler på at den er veldig lik det den skal være. På halvmaraton løpes det som sikkert kjent en løype ut til vending etter 10.55km og så samme trasse tilbake. Maratongjengen løper denne trassen to ganger.
.

Mener å huske at den er rett over 21,11 på gpsen. I helge løp jeg forresten en kontrollmålt vinterkarusell 10km - hvor hvert eneste kilometerskilt var på METERN helt enig med gpsen min. Aldri skjedd før at alle skiltene har vært 100% enig med gpsen. Nesten så jeg tror de har brukt GPS til å sette ut skiltene :)

Brukeravatar
Sunset

Legg innav Sunset » 01 feb 2010 16:14

Min Garmin 405 viste 21,24 etter halvmaraton under Maratonkarusellen 5. Desember i fjor.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»