Kombinasjon styrketrening og løping for mosjonist, kosthold

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Mazeking
Innlegg: 1
Registrert: 09 apr 2012 23:37

Kombinasjon styrketrening og løping for mosjonist, kosthold

Legg innav Mazeking » 09 apr 2012 23:58

Jeg er en moderat mosjonist som har trent litt hele livet. Er nå 40 år, veier 85kg etter alt for mye eting i påsken, er 178 cm høy. Har nomalt hatt matchvekt på ca 81 kg. Tidligere har jeg trent 0 - 5 dager i uka. Skikkelig joyo trening. Tror rett og slett jeg har trent for mye i perioder og blitt helt utmattet. Når jeg først trener så tar jeg skikkelig i, bortsett fra på langkjøringa der jeg hele tiden bremser meg selv fordi jeg har lyst til å løpe fortere. Typisk trening for meg er 2 uker med masse trening og sunn mat etterfulgt av to usunne uker uten trening og så pån igjen. Klarer aldri å holde lenge. Blir helt utmatta og kroppen skriker etter burger, cola og sjokkis etter noen uker med trening. Føler meg nesten som en narkis i de periodene.

Har fått laget meg et styrkeprogram for hele kroppen som fungerer bra i tillegg løper jeg 4x4 intervaller i motbakke og en del rolig langkjøring på ca 60 min. Hva er den beste kombinasjonen av styrke intervall og langkjøring uten at det skal bli for mye? Typisk trening for meg er:

- Mandag styrketrening
- tirsdag langkjøring
- onsdag intervaller
- torsdag pause
- fredag styrke
Lørdag eller søndag intervall eller langkjøring.
Spiser som sagt sunt i perioder når jeg trener og drikker mye vann, men går rett og slett på en etter en hvis tid med trening og blir drit sliten og sulten digg og junkfood.

Hvordan skal jeg trene uten å møte veggen?
Hva er deres triks for å unngå kveldskicket i kjøleskap og fryseboks?

Rooney
Innlegg: 43
Registrert: 09 okt 2010 07:45

Re: Kombinasjon styrketrening og løping for mosjonist, kosth

Legg innav Rooney » 10 apr 2012 17:26

Tror de fleste kjenner seg igjen her, men du må rett og slett være sta som et esel!!
For min del spiser jeg nei-mat nesten bare på lørdag, da smaker det bedre og du har noe å glede deg til når søtsuget setter inn i midtuka. Funker for meg.
Når det gjelder trening ville jeg kutta ut disse skippertaka, det blir ett steg frem og to tilbake. Finn det et mål med treninga, birken, halvmaraton etc.. så er det lettere å finne treningsmotivasjon :D :D :D

Wilfred Jarl
Innlegg: 22
Registrert: 14 jul 2010 11:44

Re: Kombinasjon styrketrening og løping for mosjonist, kosth

Legg innav Wilfred Jarl » 10 apr 2012 20:55

Mazeking skrev:Jeg er en moderat mosjonist som har trent litt hele livet. Er nå 40 år, veier 85kg etter alt for mye eting i påsken, er 178 cm høy. Har nomalt hatt matchvekt på ca 81 kg. Tidligere har jeg trent 0 - 5 dager i uka. Skikkelig joyo trening. Tror rett og slett jeg har trent for mye i perioder og blitt helt utmattet. Når jeg først trener så tar jeg skikkelig i, bortsett fra på langkjøringa der jeg hele tiden bremser meg selv fordi jeg har lyst til å løpe fortere. Typisk trening for meg er 2 uker med masse trening og sunn mat etterfulgt av to usunne uker uten trening og så pån igjen. Klarer aldri å holde lenge. Blir helt utmatta og kroppen skriker etter burger, cola og sjokkis etter noen uker med trening. Føler meg nesten som en narkis i de periodene.

Har fått laget meg et styrkeprogram for hele kroppen som fungerer bra i tillegg løper jeg 4x4 intervaller i motbakke og en del rolig langkjøring på ca 60 min. Hva er den beste kombinasjonen av styrke intervall og langkjøring uten at det skal bli for mye? Typisk trening for meg er:

- Mandag styrketrening
- tirsdag langkjøring
- onsdag intervaller
- torsdag pause
- fredag styrke
Lørdag eller søndag intervall eller langkjøring.
Spiser som sagt sunt i perioder når jeg trener og drikker mye vann, men går rett og slett på en etter en hvis tid med trening og blir drit sliten og sulten digg og junkfood.

Hvordan skal jeg trene uten å møte veggen?
Hva er deres triks for å unngå kveldskicket i kjøleskap og fryseboks?


hei
trening uten å møte veggen: du må TRIVES med den treninga du gjør, føle framgang og ha en målsetting som er attraktiv for deg, realistisk men samtidig noe å strekke seg etter. Personlig ville jeg kuttet ut styrke for beina på en av styrkedagene, slik at det ikke blir for mye å absorbere for kroppen (gi rom for restitusjon), men se hva som funker for deg.

Unngå kicket etter mat:
-spis kosttilskudd med krom for å dempe søtsug
-spis balanserte måltid slik at du får jevnest mulig blodsukker (øk inntakt av proteiner, reduser kraftig på alle "raske" karbohydrater, og ta en spiseskje tran til feks frokost og kveldsmat)


Lykke til!

Johnny Puma
Innlegg: 338
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Kombinasjon styrketrening og løping for mosjonist, kosth

Legg innav Johnny Puma » 11 apr 2012 10:55

Mazeking skrev: Tidligere har jeg trent 0 - 5 dager i uka. Skikkelig joyo trening. Tror rett og slett jeg har trent for mye i perioder og blitt helt utmattet. Når jeg først trener så tar jeg skikkelig i, bortsett fra på langkjøringa der jeg hele tiden bremser meg selv fordi jeg har lyst til å løpe fortere. Typisk trening for meg er 2 uker med masse trening og sunn mat etterfulgt av to usunne uker uten trening og så pån igjen. Klarer aldri å holde lenge. Blir helt utmatta og kroppen skriker etter burger, cola og sjokkis etter noen uker med trening. Føler meg nesten som en narkis i de periodene.

SNIP

Hvordan skal jeg trene uten å møte veggen?
Hva er deres triks for å unngå kveldskicket i kjøleskap og fryseboks?


Jeg tror rett og slett at du legger opp til et treningsregime som ikke er bærekraftig i lengden for deg personlig.

Det krever veldig mye å trene 5 ganger i uka over lengre tid. Kanskje mangler du et klart mål som motiverer deg til å ut av sofaen nærmest hver eneste dag? Eller trener du for hardt slik at kroppen ikke makter mer etter kun 14 dager? Krasjer treninga ofte med andre gjøremål som blir satt ut, må du si nei til andre ting du har lyst til, slik som konserter, sosiale sammenkomster, hobbyer, etc?

I din situasjon ville jeg giret ned 2 hakk og satt meg som mål å trene 3 ganger i uka HVER uke, istedet for 5 ganger i uka i ny og ne.

F.eks..:
- Mandag Rolig Langkjøring.
- Onsdag Styrke.
- Fredag Intervall.
- Valgfri trening lørdag etter som man har tid og overskudd.

Det viktigste er å være ærlig mot seg selv og finne et opplegg man klarer å følge over tid. Det ligger ikke for alle å trene 5 ganger i uka.

Run4Fun
Innlegg: 11
Registrert: 27 apr 2012 00:02

Re: Kombinasjon styrketrening og løping for mosjonist, kosth

Legg innav Run4Fun » 27 apr 2012 00:48

Du har lagt opp til 6 økter i uka, og det er mye.
Hva med å legge opp 2 styrkeøkter og 2-3 løpeøkter?
Hold fast på intervalløkt og langkjøring, og så kan du legge inn en 3. økt de ukene du har tid og lyst.
Ville også kjørt styrke/løping annenvher dag, dvs ikke langkjøring tirsdag og intervall onsdag.

Lykke til :)


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 33 gjester