Barfotløpere i Norge

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Biccbacc

Re: Barfotløpere i Norge

Legg innav Biccbacc » 02 mai 2012 12:44

Det er mange som løper barbeint i Norge, men kanskje ikke så mange som løper KUN barbeint.
Jeg vil gjerne løpe mer barbeint, men synes det er vanskelig om vinteren med snø+ is + grus.
Vanskelig om våren før veier og asfalt er feid fri for grus og småstein.
Vondt å løpe lengre på knust stein/ grus (som det dessverre er veldig mye av på Norske turstier.)

I fjor klarte jeg utpå sommeren å komme meg opp i 1 mil helt barbeint på en miks av grus, sti og asfalt. På ren asfalt kunne jeg nok løpt en god del lenger.

Å løpe på våt asfalt er ikke så vanskelig som du tror, men det krever bedre teknikk ja - så det fungerer bra som en test for å se hvor mye friksjon du har når du løper.

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 02 mai 2012 13:51

Rune K M skrev:Kult. Men i halvmaratonet finner jeg han ikke på resultatlista.

Er veldig imponert over av at han stiller til start barbeint i øsende regnvær! På det nivået har ikke jeg kommet ennå. Det krever mye bedre løpsteknikk for å løpe på våt asfalt, enn tørr, dersom man ønsker å beholde fotsålene noenlunde intakte også etter løpet.

I følge twitter var det en kar som heter Lars som løp Bergen halvmaraton på tiden
1:41:37

“@yoyoma100: I run Bergen City Marathon Distance i run was Half Marathon på tida 01.41.37 Barefoot:)”
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Rune K M

Legg innav Rune K M » 03 mai 2012 20:10

Takk for at du ledet meg til Twitter-profilen hans, Einar. Fant han på Twitter og har snakka med ham.
1:41:37 på halvmaraton, under etter min mening, ganske elendige forhold for barfotløping, må sies å være en veldig bra prestasjon.

Virker som det kommer en gjeng med barfotløpere til Oslo for å løpe Oslo Maraton. Det blir gøy! Gleder meg til endelig å møte noen likesinnede :-)

admin
Site Admin
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav admin » 11 mai 2012 12:21

Hei Rune! Har du skaffet deg en større oversikt over barfotløpere i Norge?

Hansso

Legg innav Hansso » 23 mai 2012 07:06

Har løpt litt barfot i det siste. Begynte med 50 - 100 m i fjor. Og så 700 m, så 1500 m, og sist nå 3000 m, ca. For det meste på asfalt, men innom noe grus og gress også.

Et spørsmål jeg har til dere med en del erfaring på dette er hva dere gjør på områder med mer grus? Det er ganske fin grus det er snakk om her, i Frognerparken. Er langt fra komfortabel med dette, men klarer kortere partier i lav fart og krøkete stil, før jeg kommer meg over på kanten hvor det er gress.

Er det noen tekniske justeringer man kan gjøre, eller reduseres sensitiviteten etterhvert eller hva?

Rune K M

Legg innav Rune K M » 23 mai 2012 20:33

Jeg er fortsatt nybegynner på dette og sitter definitivt ikke på alle svarene. Trenger selv å bli mye bedre på å takle grus. Men har iallefall flere ganger løpt distanser over en mil på grus (dog stort sett i et veldig, veldig lavt tempo), så jeg har iallefall noen erfaringer.

Tror ikke fotsålene dine blir mindre sensitive etterhvert som du løper mer. Heller tvert imot. Den største forandringen jeg merker på føttene mine etter at jeg har løpt en del barbeint, er at føttene har blitt mykere og mer elastiske. Dette er en fordel når du løper på ujevnt underlag, da føttene former seg mer etter underlaget. Du kjenner fortsatt hver minste stein du tråkker på. Men hvis du klarer å slappe helt av i føtter og tær, så gjør det antakeligvis mye mindre vondt. Til slutt starter du kanskje bare å sette pris på den ekstra fotmassasjen du får fra underlaget :-)

Rune K M

Legg innav Rune K M » 23 mai 2012 21:28

Når jeg leser det på nytt så ser jeg at jeg kanskje ikke svarer helt på spørsmålet ditt, Hansso. Er som sagt nybegynner selv og har dermed ikke så veldig mange gode tips. Men tror det er viktig å satse på å slappe av og å fokusere på å holde kroppen i balanse. Pass på at hodet ditt er i balanse på toppen av ryggraden. Ikke se for mye ned foran deg. Så fort du kommer ut av balanse gjør det mye mer vondt å tråkke på de store steinene. Vet ikke helt hvorfor...

admin
Site Admin
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav admin » 24 mai 2012 09:44

Jostein Sand Nilsen skriver om barfotløping i Aftenposten: http://goo.gl/zpAGq

Rune K M

Legg innav Rune K M » 29 sep 2012 12:18

En oppsummering her noen måneder etterpå. Tror foreløpig det bare er Lars Bjørbæk og undertegnede i Norge som deltar i konkurranser barbeint. Hvis noen vet om noen andre, så si veldig gjerne ifra. Jeg vet om stadig flere andre som trener mye barbeint, så regner med at antall barfotløpere i norske løp kommer til å stige de neste årene.

Lars B. løp helmaraton i Oslo barbeint under ganske dårlige barfotløpeforhold, noe som må sies å være en veldig bra prestasjon. Selv så har jeg de siste ukene satt både ny halvmaraton- og 10 km-pers barbeint, så jeg er selv strålende fornøyd. Begge persene er en del raskere enn de gamle bestetidene mine med sko.

geggi84

Legg innav geggi84 » 01 okt 2012 19:24

Jeg løper endel barbeint. Løp blant annet halv distanse under Stavanger Maraton helt barbeint, dvs jeg startet i "invisible shoes" og løp tre kilometer med dem før jeg løp de resterende 17 uten en tråd. Løp også Birken, men da med fivefingers. Har holdt meg relativt skadefri som barfotløper etter lengre perioder med knevondter etter løpetrening med sko. Planen er å løpe Berlin Maraton neste år helt barfot.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»