Underprestasjon?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
henrikguii
Innlegg: 2
Registrert: 30 apr 2012 20:54

Underprestasjon?

Legg innav henrikguii » 30 apr 2012 21:06

Hei, forum! :)

Jeg ble litt overasket etter Sentrumsløpet i helgen og lurer på om noen kan hjelpe meg...

Jeg begynte å trene for ca tre år siden, og løp min første mil for ca et og et halvt år siden.
Siden Sentrumsløpet i fjor har jeg trent regelmessig, det vil si èn til to harde intervalløkter, en medium økt og en langkjøring i uka. Løping, sykkel, ski og rulleski. I tillegg èn eller to styrkeøkter. Det vil si mellom fire og seks økter i uka.
Jeg trener stort sett på puls etter anbefalingene i "Best i lange løp" av brødrene Aukland.

Etter årets løp endte jeg med en gjennomsnitspuls på rundt 90% av max kapasitet mens jeg i fjor endte på rundt 80%.

Grunnen til overaskelsen er at jeg løp ca 3 minutter saktere enn i fjor.

Hva kan grunnen være?

Brukeravatar
Einar
Innlegg: 258
Registrert: 20 jan 2010 20:52

Re: Underprestasjon?

Legg innav Einar » 02 mai 2012 13:52

Dagsform?
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

joro
Innlegg: 38
Registrert: 07 feb 2012 10:26

Re: Underprestasjon?

Legg innav joro » 03 mai 2012 10:03

Hei du.

Hvis det er korekt det du beskriver så er det ikke bare dagsform som spiller inn (da tenker jeg på dagsform som naturlige svingninger og ikke sykdom), det må være noe mer.
Det er ganske stor forskjell på å løpe på 90% av maks kontra 80% av maks og når da tiden i tillegg nblor tre minutter dårligere så er det grunn til å stille seg noen spørsmål:)
Lister opp noen ting:)
- Sykdom i kroppen?
- Hva slags type stryrketrening har du kjørt?
- Har trent bevisst mot sentrumsløpet, eller er det noe annet du har trent bevist mot?
- etc.

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Underprestasjon?

Legg innav trygvan » 03 mai 2012 15:43

Ja, det høres helt merkelig ut. Det at du øker gjennomsnittspulsen kan kanskje ses som et tegn på forbedring av utnyttelsesgraden, som er positivt og gjerne et resultat av bedre form. Jeg vil tro du er i bedre form (bedre kondisjon, f.eks.også i form av høyere maksimalt oksygenopptak), men at det er oppladninga til selve løpet som man må se nærmere på. Kan du fortelle hvilke treninger du har hadde de siste 2-3 ukene før løpet? (innhold i treningen inklusive aktivitetsform (løping/rulleski/sykling/styrke), om det var intervall (evt hva) eller langkjøring, hvilken dag, etc.)
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Johnny Puma
Innlegg: 338
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Underprestasjon?

Legg innav Johnny Puma » 07 mai 2012 09:24

henrikguii skrev:Hei, forum! :)

Jeg ble litt overasket etter Sentrumsløpet i helgen og lurer på om noen kan hjelpe meg...

Jeg begynte å trene for ca tre år siden, og løp min første mil for ca et og et halvt år siden.
Siden Sentrumsløpet i fjor har jeg trent regelmessig, det vil si èn til to harde intervalløkter, en medium økt og en langkjøring i uka. Løping, sykkel, ski og rulleski. I tillegg èn eller to styrkeøkter. Det vil si mellom fire og seks økter i uka.
Jeg trener stort sett på puls etter anbefalingene i "Best i lange løp" av brødrene Aukland.

Etter årets løp endte jeg med en gjennomsnitspuls på rundt 90% av max kapasitet mens jeg i fjor endte på rundt 80%.

Grunnen til overaskelsen er at jeg løp ca 3 minutter saktere enn i fjor.

Hva kan grunnen være?


Det er noe som ikke stemmer her, ja.

Men siden du virker både disiplinert og strukturert med hensyn på treninga vil jo svaret ligge i treningsloggen din i forhold til om formen har blitt bedre eller om den faktisk har blitt dårligere.

Ta for eksempel langkjøringsøktene..: Løper du lengre enn for ett år siden på samme puls?

henrikguii
Innlegg: 2
Registrert: 30 apr 2012 20:54

Re: Underprestasjon?

Legg innav henrikguii » 07 mai 2012 20:29

Hei, og tusen takk for svar og innspill! :)

Enig i at det nok ikke henger sammen med dagsformen. Det var i grunn derfor jeg lurte... ;)

Når det gjelder ukene før, forsøkte jeg å kjøre en hard uke tre uker før løpet (inspirasjonen er hentet fra Best i lange løp-boka). Så en rolig uke og så en uke med litt mer trøkk.

Tre uker før:
Man: Løp spurtintrvaller i motbakke
Tir: Rulleski (skøyting) høy intenistet 4x4 min
Tor: Løp høy intensitet 3x6 min
Lør: Roing innendørs høy intensitet 2,4,6,4,2 min.

To uker før:
Man: Sentrumsløpet testløp høy int
Ons: Spinning lav int ca 80 min
Tor: Styrke, kjernemusklatur (ca 10 min kettelbell og 4 øvelser i slynge Red Cord)
Lør: Landeveissykling lav intensitet ca 90 min

Uka før løpet
Man: Landeveissykling lav intensitet ca 90 min
Tor: Løping middels intenistet 10,4,4,4 min
Fre: Rulleski mye staking rolig intenistet 60 min
Lør: Sentrumsløpet

Ellers:
- Langkjøringsøktene er mer eller mindre en nyvinning siden i fjor. Begynte med det for alvor i januar.
- Har trent omtrent halvparten så mye løping i år enn i fjor, men mer variert. Særlig har jeg syklet endel.
- Styrketreningen har for det meste vært en kombinasjon av kettlebell (mest løfte-aktige øvelser, ikke så mye svinging) og slynge (hovedsakling plankelignende øvelser). 90 til 120 min til sammen.
- Følger endel av ideene fra boka Best i lange løp (Auklandbrødrene). Mulig jeg har trent litt feil mtp 10 km løp? Har bla lagt inn endel lengre økter (90 min), noe som har gått på bekostning av hardere økter.
- Hadde til sammen tre uker pause i jan/feb pga urinveisinfeksjon og betennelse i bi-testiklene ;)
- Sover litt uregelmessig grunnet sønn på 1 år og 3 mnd. Men er flink til å legge meg tidlig ;)-

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Underprestasjon?

Legg innav trygvan » 08 mai 2012 10:32

Flott. Ja, her mener jeg at jeg ser et nokså tydelig svar. Variasjon er normalt bra, men det blir litt for tilfeldig og lite struktur i det du gjør for at du skal kunne ha en god forbedring. Hva du gjør de siste 3 ukene er viktig for prestasjonen, og spesielt sisteuka der jeg mener du kunne spisset mer. Uke 2 og 3 før er grei nok, kunne kanskje tatt en kortintervalløkt løping i tillegg (10x300m f.eks.), men sisteuka ville jeg ha løpt en hard økt 5 dager før, og deretter en kortere intensivøkt 2 dager før. Rulleski og landeveissykling er bra for generell kondisjon, men i en spissingsfase er det litt risikabelt ift å ivareta et godt løpssteg. Tror jeg ville anbefalt dette i stedet sisteuka:

Man:Løping høy intensitet 6x 1000m / 4 min
Tir: Fri
Ons: Lett joggetur 5-10km + 4 stigningsløp. Evt styrke kjernemuskulatur om du ønsker å holde ved like
Tor: Oppvarming +5x1 min hurtige koordinasjonsløp (fokuser på god løpeteknikk, spring avslappet i overkroppen men hurtig).
Fre: Fri
Lør: Sentrumsløpet

Farlig å påstå ting, men jeg ville tro at du med dette programmet sisteuka i stedet for det du hadde ville kunne løpt en god del raskere.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Brukeravatar
ipconfig
Innlegg: 253
Registrert: 18 jan 2010 20:12

Re: Underprestasjon?

Legg innav ipconfig » 08 mai 2012 10:55

Jeg tar en LIKE på oppskriften din trygvan.


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 16 gjester