Bedre kondis og (for) lavt blodtrykk

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Agnes

Bedre kondis og (for) lavt blodtrykk

Legg innav Agnes » 22 mar 2010 21:08

Jeg har alltid hatt ganske lavt blodtrykk, rundt 90 over 60, og det har holdt seg ganske så stabilt, gjennom hvalross-svangerskap og lange perioder med ikke-så-bra form. Tror jeg, da - jeg måler det jo ikke særlig ofte. I perioder er det lavere - plagsomt lavt, sånn at jeg støtt og stadig svimler når jeg reiser meg, og det er litt upraktisk.

Nå er jeg i ganske god form - mitt livs beste, tror jeg, og det virker som om blodtrykket er lavere enn på lenge. Forbannet plagsomt.

Er det sånn - at blodtrykket blir lavere ved trening også når det er mer enn lavt nok?

Jeg får ikke gi blod heller, pga. blodtrykket, irriterende nok. Legen mente at jeg kunne komme tilbake når jeg var blitt en feit sofapotet - da ville det sikkert ha ordnet seg... :digresjon:

Men, tilbake til spørsmålet: Er plagsomt lavt blodtrykk noe jeg må ta som prisen for å være i god form? Andre som sliter med det samme?

Morten

Re: Bedre kondis og (for) lavt blodtrykk

Legg innav Morten » 23 mar 2010 09:11

90/60 er ikke uvanlig for slanke unge kvinner. Og det betyr lav risiko for utvikling av hjerte-/kar-sykdom, så det kan du være godt fornøyd med. Men at det fører til svimmelhet og nærbesvimelser er selvsagt ikke bra.

Noen få ganger kan lavt blodtrykk være tegn på sykdom, kanskje særlig Addison (kortisolmangel). Men da vil du i tillegg til svimmelheten være plagsomt slapp.

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 23 mar 2010 09:37

Jeg blir ganske svimmel ofte når jeg reiser meg. Mye mer nå enn tidligere da jeg var i dårlig form.
Må ofte gå inn til veggen å støtte meg noen sekunder før jeg går videre.

Dette er lavt blodtrykk?

Morten

Legg innav Morten » 23 mar 2010 10:40

Ja, mest sannsynlig, Espen. Men det betyr ikke nødvendigvis at du har lavt blodtrykk hele tiden, bare at det altså synker idet du (raskt?) endrer stilling.

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 23 mar 2010 11:09

Morten skrev:Ja, mest sannsynlig, Espen. Men det betyr ikke nødvendigvis at du har lavt blodtrykk hele tiden, bare at det altså synker idet du (raskt?) endrer stilling.

Har egentlig målt blodtrykket mitt hos fattern for ikke så lenge siden (han har høyt blodtrykk) og da var ikke trykket mitt ganske så høyt. Det var i OK sonen altså, men det var ikke langt under sonen for "høy" blodtrykk.

merkelig nok har jeg som regel veldig lav puls, vet ikke om det henger sammen med blodtrykk.
Unntatt når jeg løper 10km - da er pulsen høy!! :)

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 23 mar 2010 21:28

jeg ville ha valgt å se på leveren. Enten renset den eller sjekket om leveren har lite b-vit ,lite b-vit ofte pga lite bitter stoffer i maten en spiser.

Morten

Legg innav Morten » 23 mar 2010 22:04

Jeg ville ikke hørt på sistnevnte taler. Med respekt å melde, det der har intet vitenskapelig grunnlag.

Agnes

Legg innav Agnes » 23 mar 2010 22:22

Jeg tror det er lavere enn 90 over 60 nå, altså. Da jeg målte det så prøvde jeg å hause meg litt opp for å få det høyere, siden jeg så gjerne ville bli godkjent som blodgiver. :geek:

Andre verdier, b-vit, jern, etc., er tipp-topp. Jeg tror jeg er velsignet med et godt næringsopptak.

Det er mer irriterende med denne svimlingen, enn noe annet.

Kortisol: Forklare mer? Jeg er nemlig temmelig slapp, men det kan jo skyldes så mangt. :p (B.mrk.: Sliten trebarnsmor)

Morten

Legg innav Morten » 24 mar 2010 08:19

Kortisolmangel gir lavt blodtrykk og uttalt slapphet. Det er en sjelden tilstand. Man kan måle kortisol i blodprøve kl. 08 og/eller kl. 20, eller i spyttprøve. Du bør også få tatt stoffskifteprøver, dvs. thyreoideahormoner (TSH og FT4).

mvh dr. Morten

Roger

Legg innav Roger » 24 mar 2010 12:20

Ikke begynn å gi noen tentative diagnoser her inne på forumet da Morten. Lavt blodtrykk er relativt vanlig i hennes kategori, lave kortisolverdier er relativt sjelden. Skummelt å tre inn i fysiologiforklaringsmekanismene angående hennes relativt diffuse utsagn om slapphet da hun etter tydeligvis lever et relativt hektisk liv med tre barn, trening, +++. Det hadde vært mer bekymringsverdig om hun ikke hadde følt seg sliten og slapp i perioder.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»