Kommentar til ny WR på halvmaraton

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Kommentar til ny WR på halvmaraton

Legg innav sodalo » 23 mar 2010 12:28

utdrag fra artikkel på forsiden til Kondis.no:
"Allerede etter 9 km måtte harene gi seg, og 10 km ble passert på 27.53. Den neste mila gikk enda fortere (27.28)"
Pen splitt!! :)
Om jeg noensinne har løpt mila på 27.53 (ren fantasi såklart) så ville ikke min første tanke vært "nå skal jeg løpe en til, enda raskere!"
Snittfart på ca 2.47. Helt vilt. :shock:

Eirik

Re: Kommentar til ny WR på halvmaraton

Legg innav Eirik » 23 mar 2010 19:23

Grei tid ja! Bare å sette møllen på 21.7 kmt og kjøre på i 58 minutter :D
Mål 2010: Sub 19.30 på 5 km, 1/2M sub 1,40 :)

Hellerud

Legg innav Hellerud » 23 mar 2010 23:13

Jeg har hele tia sagt at det er fullt mulig å løpe maraton under 2timer bare man trener hardt nok og er sulten nok......Ikke lenge til vi får se 1.59 på maraton tipper jeg......

workingclasshero

Legg innav workingclasshero » 24 mar 2010 00:09

Hellerud skrev:Jeg har hele tia sagt at det er fullt mulig å løpe maraton under 2timer bare man trener hardt nok og er sulten nok......Ikke lenge til vi får se 1.59 på maraton tipper jeg......

dette innlegget oser jo av forståelse og innsikt i maratondistansen og menneskets fysiologi :mrgreen:

vent 30-40-50 år, så kanskje.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 24 mar 2010 07:50

trøndere har sikkert fått dette til ,,,,,

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 24 mar 2010 08:32

Enig, det må nok en trønder til! :P
KLarer ikke å forstå at maratonløpere kan løpe 6 min fortere enn i dag. I så fall må det skje nytenkning. Mer effektiv trening eller mer effektivt løpesett. Eller teknologi. Løpedrakt som fjerner luftmotstanden? Eller klappsko? Slik som skjøyteløperne :) Løpeblades kanskje. Spørs om de havner på dopinglista.

Men det er jo bare å sette mølla på 21 og løpe et par timer. Sett i gang å tren!

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 24 mar 2010 10:18

Det er bare å erstatte noen bein i kroppen (spesielt leggen) med karbon. Da må det bli noen minutter å hente. For kvinner lønner det seg å amputere brystene for å spare litt vekt. ;)

Jeg tror at man etterhvert også uten karbon kan løpe maraton under 2 timer. Historien har jo vist at alle recorder blir brudd etterhvert. Men det finnes vel grenser, der det ikke lenger mulig å løpe fortere pga. fysiske lover. Jeg tror ikke de grensene er nådd enda.

Roger

Legg innav Roger » 24 mar 2010 12:32

Enig med Hellerud. Det går ikke veldig mange år før noen er under 2.00. Fire-fem minutter på 42 km er ubetydelige 5-6 sek pr. km. For kun få år siden var rekorden 2.07.51. Det gikk fort ned noen minutter. Enda mer ressurser knyttet opp til treningsmetoder- høydetrening m.m. i sammenheng med et stadig bedre talentspeidingssysstem, videreutivkling av løpesko og kanskje løpsunderlag (?) (tartan er jo tross alt ei mikrotrampoline) og det kan fort bli lagt ei tartanstripe langs en maratontrase. Men dette grenser mot juks. Det blir utviklet bedre ernæring før og under konkurranse, samtidig som det psykologiske aspektet ved å hele tiden løpe med et tidsskjema som ligger rett i underkant av v-rekorden vil føre tidene sakte men sikkert nedover. Men kurven vil etterhvert flate ganske så bra ut.

wiggen

Legg innav wiggen » 24 mar 2010 13:10

Roger skrev: Fire-fem minutter på 42 km er ubetydelige 5-6 sek pr. km.

Da vet du ikke hva du snakker om.
Ubetydelige 5-6 sekunder pr km!!!!!!! Ubetyelige nesten ett minutt på en 10 km når man løper på ca 29:20????!!!!!!

5,6 sekunder er mer enn halvparten av forskjellen på halvmaratonfarten (v.rek) og maratonfarten (v.rek), ubetydelig? Prøv å løpe litt i den farten å se.
En anen måte å se det på:
Tenk deg å passere halvmaraton på 60 min blank, du er inne ca topp 50 liste alltime på halvmaraton!!! (Det løpes ganske mye av gode løpere!) og så skal du ta en til i samme i samme løpet. Dersom du er i nærheten av å fatte hvor enormt stor forskjell det er på å løpe maraton og halavmaraton, ville du ikke ha sagt at det er en ubetydelig forskjell.

Jeg sier ikke at det for all tid er umulig å løpe maraton på 2 timer, men at det er betydelig forskjell på å løpe på 2.04 og 2.00, veldig stor forskjell.

Det blir spennende å se, jeg tror faktisk maratonrekorden kan gå ned betyelig før det har gått 2-3 år, men da mener jeg ett til to minutter, tror ikke jeg får oppleve sub 2 timer maraton.
Espen

Brukeravatar
Sunset

Legg innav Sunset » 24 mar 2010 20:06

En får gjøre som gruppa Vinskvetten sa i en sang; "Tappe melkesyra ut av kroppen". :P Da tenker jeg resultatene kommer. :D

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»