Ujevn puls eller dårlig klokke?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Biccbacc

Ujevn puls eller dårlig klokke?

Legg innav Biccbacc » 28 aug 2012 08:14

Hei!

Jeg har en eldre pulsklokke fra polar med nye batterier i både klokke og sensor.

Ved lav, rolig puls måler klokken korrekte verdier hele tiden. Dersom jeg begynner å løpe eller sykle med klokken på så klarer ikke klokken lenger å måle pulsen min, men ligger konstant på enten 156 slag i minuttet eller viser ingen puls.

Jeg har dessverre ingen andre pulsklokker å bruke for sammenligning og lurer derfor på om dette kan være ett problem med ujevn puls, eller om det sannsynligvis er en dårlig klokke/ sensor?

Klokken har ikke vært så mye i bruk de siste årene, men da jeg fikk klokken for 5 år siden så viste den korrekt puls også ved høy puls.

Er det normalt å ha ujevn puls når pulsen går opp?

Brukeravatar
trygvan

Re: Ujevn puls eller dårlig klokke?

Legg innav trygvan » 28 aug 2012 09:32

Nei, skulle vel mene at pulsen ikke skal være så veldig ujevn ved jevn belastning, selv om den er høy.
Klokka di er nok i utgangspunktet fin om den var det for 5 år siden, men det kan kanskje hende det har kommet belegg på pulsbeltet og/eller at du ikke strammer det godt nok? Jeg ville foreslå at du skrubber det med en børste i såpevann og tørker skikkelig av det etterpå. Det kan ta av en del evt belegg. Om du strammer det litt mer og det fortsatt viser feil, så ville jeg tenke det var andre typer aldringsfeil i pulsbelte (kanskje noe korrosjon i elektronikken i beltet?). Bare forslag.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 28 aug 2012 10:54

Siste året har jeg hatt to pulsklokker inne på service hos Polar. Den ene er ca.2-3 år gammel. Den andre litt eldre. Begge har kommet tilbake med nytt pulsbelte.Jeg bruker beltet lite. Det tyder på at beltene ikke varer evig.
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

larsemann

Legg innav larsemann » 28 aug 2012 12:32

Hvis batteriene er nye på både klokka og wearlinken, er det nok at pulsbåndet ikke er fresht lenger.
Tips fra Polar: Skyll alltid pulsbeltet etter bruk, vask det i vaskemaskinen etter x-antall treninger eller hver uke. Jeg har gjort dette hele tiden og aldri hatt problemer. En venn av meg har aldri gjort det og fikk trøbbel med pulsmåleren. Etter han vasket båndet fungerte det normalt igjen.
Etter en tids bruk, opplevde ihvertfall jeg, at det kom sprekker i beltet. Da ble pulsmålingen ujevn og ustabil. Da er det eneste som hjelper nytt pulsbånd.

esw

Legg innav esw » 30 aug 2012 10:00

Hvis du har en pulsbelte av typen wearlink, der senderen festes med trykknapper kan det være kontakten i disse som har blitt dårlig. Vasking kan hjelpe her. Personlig fukter jeg altid beltet (der sensorene er i kontakt med huden) + disse kontaktene. Da blir det bra signal hos meg fra starten. Ellers blir det som rtegel bra signal først når jeg har begynt å svette ordentlig.

Biccbacc

Legg innav Biccbacc » 03 sep 2012 06:25

Takk takk alle sammen.

En god vask med zalo var det som skulle til. Jeg har alltid skylt beltet i vann etter bruk, men aldri brukt såpe før.

Mvh
Biccbacc

running

Legg innav running » 03 des 2012 19:15

Vaske bältet i maskin med träningskläderna, det står oxå i polars hanbok, Har RCX5 och har på 6månader bytt batteri i wearlinken 2 gånger, :roll:

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»