Hva er realistisk tid på maraton?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Karin

Hva er realistisk tid på maraton?

Legg innav Karin » 08 sep 2012 15:05

Hei!

Jeg er ny her inne og håper noen kan komme med sin innsikt til et spørsmål jeg har, selv om jeg forstår at jeg ligger noen nivåer under de fleste her inne :)

Jeg skal løpe helmaraton for første gang om to uker her i Oslo. Jeg har fulgt et program jeg fant på nettet (Hal Higdon eller noe i den dur), og jeg har fulgt dette så og si til punkt og prikke mht distanse per uke. Jeg har i det siste lagt på 50-60 km i uken, og har nå begynt nedtrapping de siste tre uker. Jeg synes det er vanskelig å vite farten jeg skal holde på langturene. Jeg har egentlig fokusert på å bygge opp km, så har tatt det i et rolig tempo,der jeg har en kontrollert pust og lette ben. Har jeg hatt en god dag, har jeg gjerne økt tempo siste 5-10 km. På de lengst turene, som har vaert 30 og 32 km har jeg hatt en snittfart på rundt 5min 55 sek per km. Jeg er rimelig sikker på at jeg kan holde denne farten også de siste 10-12 km.

Men så har jeg en drøm om å komme under 4 timer da, som krever en snittfart på 5min 42sek per km og lurer på om jeg skal gå for det eller om det er urealistisk? Er ganske redd for å gå på en smell og møte veggen totalt, men synes det er litt kjedelig å safe også. For 3 år siden løpte jeg halvmaraton på 1t47min, og ifølge kalkulatorerjeg har funnet, så skal jeg da vaere i stand til å løpe rundt 3.45. Det tror jeg ikke er tilfelle da jeg nok ikke er like kjapp nå som da. Men under 1t55min kommer jeg ihvertfall.

Jeg er klar over at det er vanskelig å gi et klart svar på dette da det er mye som spiller inn, men hvis det er noen som har innspill eller erfaringer å dele setter jeg stor pris på det :)

Audun

Re: Hva er realistisk tid på maraton?

Legg innav Audun » 08 sep 2012 16:10

Enkelt..du legger deg på 5:35-5:40 fart og holder den farta så lenge du klarer. Bedre å prøve på under 4t en å safe inn på 4.20,,så får heller smellen komme på 32km,noe som ikke er uvanlig på maraton.Og da har du iallefall prøvd og i verste fall gå og småjogge siste mila.Ikke verre en det.
Siste 10 km er som regel vonde,viss ikke har du åpnet for rolig.

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 08 sep 2012 18:34

Jeg synes definitivt det høres ut for at du er god for sub 4. Jeg ville lagt meg bak fartsholder til fire timer for å få hjelp til å løpe jevnt. Siste mila skal være vond. At du har vondt i knær,fotsåler,legger,hofter og er helt utslitt etter 30 kilometer betyr ikke at du ikke klarer det. Det betyr at løpet har begynt. Da prøver du å øke farten. Det meste sitter i hodet. Tro meg! Lykke til. Vil veldig gjerne høre hvordan det går.
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 08 sep 2012 20:41

Støtter de to andre.
Maraton gjør vondt de siste 10km uansett åpningsfart og antall kilometer i uka.
Det virker som du har trent målrettet og snittfarten på langturene dine er ikke langt unna det du ønsker deg.

Du har 5:55 tempo på 32km og ønsker 5:42.
Til sammenligning har jeg 5:15 på mine langturer og maratontempoet mitt er 4:10

hvis jeg skulle løpt 32km på trening i 4:10 eller 4:30 tempo (5:55 vs 5:42) hadde jeg ivertfall vært HELT utslitt. Er ikke sikkert jeg hadde klart det engang uten å formtoppe mot langturen.

Du sier selv at du tror du skulle klart å holde samme fart 10km til - med andre ord tror jeg ikke du er HELT nedi kjellern på disse langturene dine (noe du heller selvsagt IKKE SKAL være)

Jeg bare prøver å argumentere høyt hvorfor jeg ville gått for sub 4 og gjort et forsøk. 13 sek pr km er ikke så mye hvis du ikke ligger veldig høyt i puls på disse langturene da..

Enig med Audun, hvis ikke 5:35 føles veldig fort ut så hadde jeg prøvd å åpna på den farten. Jeg taper alltid noen minutter på andre halvdel, det gjør de fleste - og det tipper jeg du også vil gjøre =)

Karin

Legg innav Karin » 09 sep 2012 11:02

Takk for svar og gode innspill!

Da kjører jeg på og satser på sub 4 t. Jeg tror jeg går for å følge 4 t ballongen, da jeg ikke er så god til å holde jevn fart. Så får det briste eller baere!

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 09 sep 2012 22:14

Karin skrev:Takk for svar og gode innspill!

Da kjører jeg på og satser på sub 4 t. Jeg tror jeg går for å følge 4 t ballongen, da jeg ikke er så god til å holde jevn fart. Så får det briste eller baere!

Smart. Jeg er sikker på at du løper inn på godt under fire timer som en gaselle. :-))
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Karin

Legg innav Karin » 23 sep 2012 09:19

Da var det overstått, og jeg klarte det! La meg bak 4 timers fartsholder, men syntes de løpte litt for kjapt i starten (jeg ble fraløpt selv om jeg holdt 5.40 pr km), så stresset ikke med å holde følge, så lenge jeg så at snittfarten min var ok. Holdt et veldig jevnt tempo hele veien, rundt 5.38, og kom i mål med nesten 2 komfortable minutters margin til 4 timer :) Moro!

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 23 sep 2012 21:40

Karin skrev:Da var det overstått, og jeg klarte det! La meg bak 4 timers fartsholder, men syntes de løpte litt for kjapt i starten (jeg ble fraløpt selv om jeg holdt 5.40 pr km), så stresset ikke med å holde følge, så lenge jeg så at snittfarten min var ok. Holdt et veldig jevnt tempo hele veien, rundt 5.38, og kom i mål med nesten 2 komfortable minutters margin til 4 timer :) Moro!

;)
Fortsett å løpe...

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 24 sep 2012 08:51

Karin skrev:Da var det overstått, og jeg klarte det! La meg bak 4 timers fartsholder, men syntes de løpte litt for kjapt i starten (jeg ble fraløpt selv om jeg holdt 5.40 pr km), så stresset ikke med å holde følge, så lenge jeg så at snittfarten min var ok. Holdt et veldig jevnt tempo hele veien, rundt 5.38, og kom i mål med nesten 2 komfortable minutters margin til 4 timer :) Moro!

Nydelig. Gratulerer! :D
Blogg

Agnes

Legg innav Agnes » 03 okt 2012 19:11

Gratulerer Karin!

Jeg må bare kommentere på dette rådet her, fra Einar:
Det betyr at løpet har begynt. Da prøver du å øke farten.
, for det festet seg hos meg, og i Berlin på søndg så gjorde at jeg fant krefter jeg ikke trodde jeg hadde, og økte farten ørlite granne de siste ti kilometrene! Det hjalp MASSE!

Beste rådet jeg har fått noen gang, tror jeg! Takk, Einar! :mrgreen:

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»