Lav hvilepuls

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Karin

Lav hvilepuls

Legg innav Karin » 19 sep 2012 19:28

Jeg har sjekket ut hvilepulsen min i det siste, og ble litt overrasket da jeg har målt den helt ned i 35-36 om morgenen, og mellom 38-40 ellers på døgnet. Jeg er rimelig sikker på at den er skikkelig målt, da jeg både har brukt pulsbånd, pulsmålerapp på mobilen og telt pulsslag på halsen, og testet flere ganger. Dette er etter hva jeg har lest meg til ganske lavt, og et tegn på at man er i god form. Jeg trener en del, men er slett ikke noe mer enn en vanlig mosjonist, så jeg antar at det vel så mye skyldes gener. Så det jeg da lurer på er om dette er noe som kan gi meg en fordel på noen måte, altså kan det at jeg har et "effektivt" hjerte gjøre at jeg har større potensial til å få gode resultater i kondisjonsidretter enn andre med høyere hvilepuls, gitt at jeg trener nok og riktig?

Jeg slenger bare ut noen tanker her, og det er veldig godt mulig at jeg er helt på baertur!

EspeN
Sted: Oslo

Re: Lav hvilepuls

Legg innav EspeN » 20 sep 2012 13:52

Ja, det er genetisk.
Jeg hadde 42 i hvilepuls når jeg var totalt utrent. Dvs, jeg var så dårlig form at jeg ikke klarte å løpe 400m uten å gå.
Nå kan jeg måle helt ned i 33 og jeg tror ikke det har så mye å si egentlig. Tror hverken meg eller deg har noe fordel av lav hvilepuls. Heller ulempe av at vi forbrenner mindre :P

Men hvis foreks livet måles i antall slag - slik en bil med antall kilometer - så kommer vi jo til å leve lenger da =)

Dette er også bare tenker jeg slenger ut. Kun synsing, så mulig alt jeg mener er totalt feil =)

Dexter

Legg innav Dexter » 24 sep 2012 18:58

Fordelen er jo at hjertet ikke slites ut raskt. Ulempen er store intervaller som kan føre til urytmisk hjerterytme og kan være farlig. I tillegg er det ubehagelig da det slår kraftig, selv sover jeg for eksempel aldri på venstre side av kroppen.

Jeg har målt min hvilepuls på det laveste til 27. Da sov jeg med pulsbånd om natten. Det er ingen lykke å ha svært lav hvilepuls egentlig...

Kameleon

Legg innav Kameleon » 24 sep 2012 22:01

En med lav hvilepuls har et stort og kraftig hjerte som pumper mye blod i hver sammentrekning.
Kondisjonen bestemmes i stor grad av hvor mye blod hjertet greier å pumpe ut til de arbeidende musklene. En med lav hvilepuls har større pumpekapasitet enn en med høy hvilepuls. Derfor vil jeg absolutt si det er en fordel med lav hvilepuls når en driver med kondisjonsidrett. Har selv rel lav hvilepuls (ca.32 når jeg er i form) og antar den er genetisk betinget. Har også talent for løping (2.32 på maraton, selv om det er noen år siden jeg greidde den tiden).

Så du kan være stolt over å ha lav hvilepuls.

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 04 apr 2013 11:19

Jeg henger et spørsmål på denne tråden:

Nå har jeg målt hvilepuls om morgenen nesten hver dag i 3 måneder og basert dagens trening på denne verdien. Min laveste sikre hvilepuls er 34 slag i minuttet, da regner jeg med at kroppen er fullt restituert og tar vanligvis de hardeste øktene samme dag. Det samme gjør jeg med hvilepulsverdier opp til 38. Er den 38-43 kjører jeg langtur i sone 1 eller en kort sone 3. Er hvilepuls over 43 tar jeg en dag hvile til den er under 40. Jeg måler alltid hvilepulsen over 4-5 minutter, dette er det første jeg gjør når jeg våkner om morgenen.

Jeg har brukt Erling Bronkens oppskrift fra 2004 på dette: http://oldforum.kondis.no/viewtopic.php ... 98d5#13005
Hvilepulsen måles hver dag, og styrer lengden på syklusene. Dagen etter en killerøkt vil hvilepulsen være 48-50. De neste dagene synker den, når den når 42 antar jeg at superkompensasjon har funnet sted, og at jeg er klar for en ny killer. Jeg ble i løpet av vinteren etterhvert nødt til å justere ned pulsmålet for når jeg var uthvilt til først 41 og deretter 40. Jeg noterer aldri den laveste verdien jeg ser på klokken, men snittet målt i løpet av et minutt, som som regel ligger to slag over en laveste verdien. Det er fort gjort å lure seg selv med den laveste verdien, og overse at pulsen feks er stresset/ fluktuerende.

Selv opplever jeg at dårlig søvnkvalitet kan gi høye verdier. F.eks sover jeg godt er blir hvilepulsen vesentlig lavere enn hvis jeg brukte lang tid på innsoving. Andre faktorer som gir utslag er aktivitet i kroppen etter maten som ble spist dagen før, temperatur og luftfuktighet i soverommet, og noen ganger barometertrykk.

Bronken hadde meget god fremgang. Men er hvilepuls et sikkert tall for bestemme dagens intensitet?

Brukeravatar
EsspeN

Legg innav EsspeN » 08 apr 2013 09:19

Jeg bruker hvilepulsen som en indikator om jeg er sjuk eller ikke.
Måler jeg den til under 40 så kjører jeg på vanlig trening.

Merket sist jeg var sjuk I påska var hvilepulsen 25 slag over normalt. Det er mye!
Da jeg begynte å bli frisk lå den mellom 40-45.
Jeg er nå så og si frisk og den er på 37-38 men jeg er ikke 100% enda.

Jeg synes hvilepuls er fint å bruke når man trener mye og føler seg sliten.
Hvis hvilepulsen er OK så fortsetter jeg.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»