Trening mellom to maraton

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Geir K.

Trening mellom to maraton

Legg innav Geir K. » 25 sep 2012 10:40

Hei,
Jeg løp Oslo helmaraton nå i helga og skal løpe den samme distansen i Amsterdam maraton en måned etter (søndag 21. august). Jeg er klar over at dette selvsagt er nokså kort mellomrom, og derfor ikke er optimalt av flere grunner. Så jeg er ikke på utkikk etter kommentarer om dette er lurt eller ikke, men tips og råd om hvordan jeg best mulig kan legge opp disse snaue fire ukene. Slik jeg ser det har jeg følgende tre hovedbehov: 1) restituere meg godt etter Oslo (bl.a. for å unngå skader); 2)opprettholde og evnt. forbedre prestasjonsevnen; 3) nedtrapping til Amsterdam.
Kort om meg selv for å gi et bedre grunnlag for kommentarer:
- jeg er snart 40 år, jeg trener løping 4-5 ganger i uka, løpet i Oslo i helga var mitt første helmaraton, jeg brukte cirka 2t og 56 min., jeg hadde ingen betydelige problemer underveis i løpet, har vært veldig støl i beina etterpå, eller har jeg ikke merket løpet på andre måter (har like mye energi f.eks.), skal ta første løpetur etter Oslo i dag (tirsdag), jeg løp betydelig mindre i uka før Oslo maraton enn vanlig.

Det hadde vært interessant med både generelle/prinsipielle og spesielle kommentarer fra folk på forumet (som sikkert kan mye mer om dette enn meg).

Vennlig hilsen
Geir

Brukeravatar
ipconfig

Re: Trening mellom to maraton

Legg innav ipconfig » 25 sep 2012 11:18

Wow 2:56! Gratulerer.

Frem mot Amsterdam ville jeg hatt 2-3 rolige restitusjonsturer frem til lørdag (8-10km). Lørdag/Søn kan du kanskje legge inn noen drag under treningen din og kjenne hvordan det er. Søndag ca 15km der rolig første 12 og siste 2-3km i 4:15-4:25 tempo hvis beina er fine. Fra neste uke (uke 2) ville jeg kjørt like mange økter som vanlig bare at du kutter f.eks. antall intervaller. Har du ca 6-8x1000m en mandag ville jeg kjørt 3-4x1000m (3:40-3:50 tempo). Føles beina slitne hadde jeg kjørt 1000mx1, 800mx1 og 600mx1. 2min pause. Ellers så hadde jeg redusert tempo økter. Kjører du vanligvis 15-20km tempo hadde jeg kjørt rundt 7-8km. Langtur denne uke (lør/søn) ca 15-20km hvis beina er fine. Uke 3 følger du vanlig maraton program. På intervall - begynner overskuddet å komme tilbake ville jeg heller kjørt 8-10x800m i 3:30-3:40 tempo - 2-2:30 i pause som er muligens litt kortere.

Høres det fornuftig ut?

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 26 sep 2012 09:25

Hei!

Er du den Geir jeg tror du er eller?? Kompisen til Jard?
2:56 er knallbra!

Problemet mitt etter et sub 3 maraton er at kroppen nekter å løpe fort på en god stund uansett om den føles grei.(opp mot 2 mnd)
Jeg ville ivertfall ikke fokusert på noe fart med det første - men når du er god for 2:56 på maraton har du jo en god treningsmengde i bånn så du restituerer sikkert ganske greit. Er veldig individuelt det her. Du får holde oss oppdart!
Kjenner flere som fint kan løpe maraton med 4 uker mellom rom og prestere skikkelig i begge.

Geir K.

Legg innav Geir K. » 27 sep 2012 14:10

Takk for gode råd. Ipconfigs detaljerte plan virker veldig fornuftig synes jeg. Selv om jeg nok ikke kommer til å følge den helt nøye, fordi jeg ikke bruker å kjøre slik type intervalløkter til vanlig. Men prinsippene for de ulike ukene er akkurat slik jeg tror er det smarteste for meg.
Hittil har jeg gjennomført 2 rolige turer på 6km tirsdag og 8km torsdag (utrolig hvor lenge stølheten sitter i beina). Så blir det en noe lengre tur på lørdag hvor jeg skal legge inn korte perioder med noe mer fart.
EspeN: Jeg kjenner ingen Jard, så det er nok en annen Geir du tenker på.

Brukeravatar
SAUCONY
Sted: Øvre Årdal

Legg innav SAUCONY » 29 sep 2012 02:44

Geir K. skrev: jeg brukte cirka 2t og 56 min., jeg hadde ingen betydelige problemer underveis i løpet

Du har tydlegvis klart deg uten stor problemer. Ser at me begge passert nøyaktigt likt på 1.28.29, halveges, og sjølv om eg brukte samme tid på 2. runden slo du meg med 49 sek. Imponerande avslutning :) .
Bjørn F.

Geir K.

Legg innav Geir K. » 01 okt 2012 20:37

Ja, vi var en fin gruppe som lå rundt 3-timer-fartsholderen i Oslo. Jeg hadde litt mer å gå på mot slutten og økte tempoet noe fra 34km. Spørsmålet blir jo da om jeg bør satse på litt raskere start i Amsterdam?
For øvrig føler jeg meg fullt restituert etter Oslo nå. Kjørte en fin progressiv økt på 16 km på lørdag og en 13km-tur i dag, mandag, med roligere tempo men med 6 stigningsløp. Videre blir det relativt hardt i denne og neste uke og så mye roligere den siste uka.

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 25 okt 2012 21:01

Var det du som kom inn på 2:56 i Amsterdam også? I så fall gratulerer så mye - sterke tider på begge løp!

jonsa

Legg innav jonsa » 26 okt 2012 10:02

Tren bare lysbetont i tre uker, der du øker mengden uke for uke uten å øke intensiteten. Deretter vanlig oppladning siste uka inn mot løpet.

Geir K.

Legg innav Geir K. » 26 okt 2012 12:46

Ja, jeg kom inn på 2.56 i Amsterdam. Det var med andre ord 10 sekunder raskere enn i Oslo. Men Amsterdam var svært mye hardere, kanskje 50% tyngre. Dette er selvsagt en subjektiv følelse, fordi selve løypa var jo flatere. Været var omtrent likt. Men jeg fikk det svært tungt fra cirka 30km, og da ble det en kamp om å komme seg til mål. Fra cirka 35km gikk det meste ut på å avvise hjernens/kroppens stadige "rop" om at det var på tide å løpe mye saktere eller begynne å gå. Begynte blant annet å telle antall skritt for å ikke fokusere så mye på klokka og kilometrene. Kom meg i mål til slutt og unngikk at noen av kilometrene gikk under 5 min. Men brukte cirka 6 minutter mer på siste halvdel sammenlignet med den første.
Jeg tror hovedforklaringen til at det ble så tungt, var at jeg startet for hardt (inkludert mye manøvrering og oppstykket løping de første kilometrene pga. at det var så mange som hadde plassert seg i den første/raskeste puljen som ikke burde vært der). Men det spørs også om Oslo-løpet satt i kroppen mer enn jeg trodde på forhånd. Det er jo umulig å si helt sikkert, men jeg har en følelse av det. Det er også et poeng at jeg generelt har nokså lite mengde i treningen min sammenlignet med de fleste andre som løper rundt min tid og fortere. Må vurdere å gjøre noe med det denne vinteren.
Når det gjelder treningen mellom Oslo og Amsterdam så fulgte jeg den planen jeg hadde lagt: rolig i den første uken, bra intensitet og mengde i uke 2 og 3 (kanskje ble dette i hardeste laget?), og rolig i uke 4. Om dette var optimalt vet jeg ikke. Det er jo ikke mulig å gå tilbake og gjøre det på en annen måte.

Brukeravatar
torkelhf

Legg innav torkelhf » 29 okt 2012 15:24

Jeg synes det er imponerende at du klarte 2x2:56 på en måned, for selv om man føler seg restituert noen uker etter en maraton så er det en del prosesser som tar lengre tid (f.eks. elastisiteten i achilles).
Jeg tror Marius Bakken anbefaler at man ikke løper halvmaton siste måneden før et maraton og det er mange som anbefaler at man skal holde seg unna (for) lange treningsturer siste måned før en maraton. Se "Big mistake nr.1:" i denne lenken: http://www.pponline.co.uk/encyc/maratho ... gramme-702
Lykke til med en lang og god "taper" før neste maraton med etterfølgende kanonløp.
-Torkel

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»