Tips angående GPS Pulsklokke

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
MaratonV

Tips angående GPS Pulsklokke

Legg innav MaratonV » 26 sep 2012 06:51

Skal oppgradere til pulsklokke med GPS.Har sett på diverse modeller fra Garmin og Polar RC3 gps.
Har erfaring med Polar sine klokker men ikke Garmin.Klokken skal for det meste brukes til å vise tid og distanse.
Noen med erfaring/tips angående disse to leverandørene ?

EspeN
Sted: Oslo

Re: Tips angående GPS Pulsklokke

Legg innav EspeN » 26 sep 2012 09:20

jeg ville definitivt gått for en garmin klokke.
POLAR er helt ferske på gps markedet - og hvis du er like glad i polar som Apple gutta er i macene sine kjøper du selvsagt polar - fordi alt annet er dårlig =)

Hvis du er ute etter "most-value-for-money" ville jeg anbefalt 310xt.
Klokkene jeg ville vurdert å droppe er 610 og 4xx serien. Grunnen til dette er at det er basert på touch som virker så-så. 610 har også en produksjonsfeil som gjør at "alle" mister reimen. Fryktelig irriterende. 610 er en god klokke, men pga dette og prisen ville jeg heller sett på en annen modell.

Toppmodell er 910xt og er omtrent som 310xt bare nyere, mindre og finere. (synes jeg da)

Garmin har også en del budget modeller, så du kan fint få deg en bra nok klokke til en tusing hvis du bare skal måle tid/distanse.

Si hvilken klokke du vurderer, så kan jeg si litt mer om fordelen/ulempen med modellen du ønsker.

ps! Polar er bedre på puls - selv løper jeg aldri med pulsbelte

MaratonV

Legg innav MaratonV » 26 sep 2012 09:52

Etter litt research velger jeg nok å teste ut Garmin sin 910XT.Har du mye erfaring med den?
I likhet med deg synes jeg den også er penere enn 310XT,mulig det er jåleri men slik er nå det.
Touch-klokke er jeg ikke helt klar for enda.

EspeN

Legg innav EspeN » 26 sep 2012 10:04

Ja, jeg løper for tiden selv med 910xt.
Det er den klokka jeg er mest fornøyd med. Men den koster en del mer enn 310xt og er nesten identisk når det gjelder funksjoner.

Kan ikke gjøre noe annet enn å anbefale den. Har også en 610 som "backup" klokke. Dette er vel det garmin kjøpet jeg nesten har vært minst fornøyd med. (405 var jeg minst fornøyd med, den solgte jeg).

For all del, både 610 og 405 er også gode klokker - men jeg hadde blitt vandt med annet menysystem/funskjoner på 305/310 og da synes jeg de ikke var så bra. Hadde jeg gått rett på 610/405 hadde jeg kanskje vært mer fornøyd siden jeg ikke hadde noe å sammenligne med :P

løpeknut

Legg innav løpeknut » 26 sep 2012 14:19

En fin oppgradering er at 910xt har innebygd barometer som gjør at høydemålingen blir korrekt. Hvis du bruker den på fjelltur etc er dette veldig kjekt. Høydeangivelsen på 310xt er dårlig (tror den er basert på kun GPS signal, og dette blir ikke bra). Jeg får korrekt høydeprofil v.h.a. programvaren Sporttracks på PC :) Anbefaler det som trenings-software. Veldig mange muligheter der.

Du får en glimrende klokke i 910xt!

supermosjonist

Legg innav supermosjonist » 26 sep 2012 15:14

Jeg bruker 310 XT og er skikkelig fornøyd. Kan ikke uttale meg hvordan denne er ift. Polar da jeg ikke har erfaring med Polar.
Jeg er enig at 910 xt er hakket finere og også mindre, men 310 er god som gull.
Funksjoner er veldig bra, du har et hav av ting og tang og velge mellom evt kan du også forenkle og tilpasse visningene til deg.
Eneste jeg sliter litt med er at pulsbeltet er ujevnt til tider. Jeg vasker dette titt og ofte (håndvask selvsagt) men noen ganger kan pulsen fly itaket. Har vært i kontakt med Garmin ang. dette og de sier at dette kan skyldes at det ikke skal brukes syntetiske klær (???? - ikke skjønner jeg hva man da skal trene i) Har forsøkt og bytte beltet også uten at det har hjulpet.
Dog har ikke dette noe med klokken å gjøre, men etter mine erfaringer det eneste jeg tenker er negativt med Garmin.

Enjoy ny klokke! Treningen blir bare mer morsom!

Dexter

Legg innav Dexter » 26 sep 2012 15:26

Jeg har 610, som jeg synes er kjempebra. Jeg valgte bort 910 da jeg synes den er for stor. Trykkskjermen er det null problem med, og de reimproblemene det refereres til her har jeg ikke lagt noe merke til for min del. Jeg kjøpte den for veldig kort tid siden (en måned) så kanskje feilen er utbedret? Synes i hvert fall konstruksjonen fremstår solid.

Reima på min gamle Polar derimot, den falt av titt og ofte. Polar RS 400 SD var det vel. Den var jeg lite fornøyd med, men det har rent mye vann i havet siden den var "hot"

EspeN

Legg innav EspeN » 26 sep 2012 17:14

Dexter skrev:Jeg har 610, som jeg synes er kjempebra. Jeg valgte bort 910 da jeg synes den er for stor. Trykkskjermen er det null problem med, og de reimproblemene det refereres til her har jeg ikke lagt noe merke til for min del. Jeg kjøpte den for veldig kort tid siden (en måned) så kanskje feilen er utbedret? Synes i hvert fall konstruksjonen fremstår solid.

Reima på min gamle Polar derimot, den falt av titt og ofte. Polar RS 400 SD var det vel. Den var jeg lite fornøyd med, men det har rent mye vann i havet siden den var "hot"

Jeg er nok litt preget av problemene med 610 jeg hadde da jeg fikk min. Klokken var så og si ubrukelig ved salg, firmwaren var så buggete at klokka funka knapt. Disse feilene ble utbedret etter par mnd. Jeg håper de har fiksa "pinnene" på 610 (legg merke til at mange med 610 har "tapet" klokken sin for at pinnen ikke skal dette ut) fordi de får enormt mye klokker i retur.

Enig med deg at touch på 610 virker bra, mye bedre enn 4xx serien.
Som jeg sier - 610 ER en knallbra klokke - men når man ser på "value for money" (pris osv) mener jeg foreks at 310 er et bedre kjøp.
Selv har jeg jo 910 og foretrekker den over 310. Har også en tapet 610 =)

En stor fordel med 610 er størrelsen.
Mye PRO og CONS med alle modeller, så det er jo hva man foretrekker til syvende og sist som blir avgjørende.
For noen kan 610 eller 405 være den korrekte klokken.
For andre kan faktisk 305 være den beste klokken (svenskene på jogg.se digger den - sikkert litt pga pris også. Den koster vel 800kr eller noe)

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»