Skiveteranen - trenger vi dette?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
ipconfig

Skiveteranen - trenger vi dette?

Legg innav ipconfig » 23 okt 2012 13:31

Hvorfor distribueres dette bladet i Kondis. Det virker som en forelda veterangjeng driver sitt eget blad og ikke har råd til portoen så skal de dytte det på Kondis medlemmene. Kondis har høykvalitetsstoff om ski både høst vinter og vår. Det burde kanskje heller vert flytta til All(d)ers :lol:

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Skiveteranen - trenger vi dette?

Legg innav Korak » 23 okt 2012 15:17

Enig!
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Kjell Vigestad

Legg innav Kjell Vigestad » 25 okt 2012 04:21

Hei ipconfig og Korak!
Hva du trenger er en sak? Du går kanskje ikke på ski en gang. Da trenger du selvsagt ikke Skiveteranen. Skiveteranen skal imidlertid gradvis bli fylt av mye godt skistoff som er aktuelt for alle som er glad i å gå turrenn.

Det du har rett i, trolig uten å vite det, er at Norske Skiveteraner trenger mer ungt blod. Derfor har de spurt Kondis om å hjelpe dem med det. Derfor har de nå få et blad med moderne layout, og etter hvert skal innholdet bli mer og mer relevant for flere langrennsglade enn de som har passert veterangrensa på 30 år+. Og om du ikke er så interessert i langrenn, så er det lett å bla forbi når en god del av skistoffet til Kondis nå blir samlet i ett bilag i tre nummer i året.

Skiveteranen er et rent pluss til våre medlemmer. Vi gir med Skiveteranen våre medlemmer 16 - 32 sider ekstra tre ganger i året uten at slike som deg mister en eneste side av det du helst vil lese. Men du vil etter hvert finne intervjuer og treningsstoff i Skiveteranen som har interesse også for de som driver andre kondisjonsidretter enn langrenn. Men det tar litt tid før vi er der. Målet er å gi langrennsintereserte uansett alder lesverdig stoff med litt ekstra vekt på de som er 30+. Og på den måten gi organisasjonen Norges Skiveteraner flere medlemmer og ikke minst flere yngre medlemmer. På den måten kan Norge stille med flere deltakere i VM for veteraner og på andre måter ivareta interessene for veteranlangrenn i Norge. Snittalderen blant Kondismedlemmer er 47 år, så det er mange tusen Kondis-medlemmer som er i rett alder.

Kondis gir medlemmene i 2012 en ekstra utgave av bladet Kondis og 200 flere sider enn i 2011. Det er det største løftet noensinne i organisasjonens 50-årige historie. 64 av disse sidene er pakket inn i Skiveteranen og hadde aldri hadde blitt trykket uten samarbeidet med Norges Skiveteraner. 136 ekstra sider i 2012 får du full glede av som et rent tillegg til de 9 fyldige numerene vi ga ut i 2011. Med andre år et godt år også for deg. Derfor kan du slappe av og slippe å ergre deg over et bilag i Kondis som ikke interesserer deg, men som trolig veldig mange andre av våre medlemmer vil finne noe interessant lesestoff i. Prøv deg på intervjuet i Kondis nr. 8 med Birgit Øverby Tennøe, en dame på 60 år, som gikk Birkbeienrrennet på 3.14 og var nr. 33 totalt av 2650 damer og stort sett bare ble slått av unge eliteløpere fra diverse nasjoner i verdenscupen for langdistanse. Og som er nesten like god å sykle. Det kan også være spennende å lese om gode veteraner.

Kondis har som formål å fremme interessen for kondisjonsidrett. Å hjelpe Norges Skiveteraner til en fornyelse er så absolutt en viktige oppgave for Kondis. Men om veteranutvalget i friidrett hadde spurt om det samme, så hadde vi svart nei. Det vil aldri komme stoff om slegge og stav i Kondis. Kun om kondisjonsidrett.

Hilsen Kondis/Kjell Vigestad/daglig leder
Sist redigert av Kjell Vigestad den 12 nov 2012 02:59, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 25 okt 2012 12:39

Jeg meldte meg inn i en interesseorganisasjon for langdistanseløp. Underveis har organisasjonen endret fokus til kondisjonsidrett. Det kan godt hende at det er mange av medlemmene som synes at utvidelse av målgruppen er bra, men det synes ikke jeg.
Det er helt riktig at man kan bla forbi det man ikke interesserer seg for, men jeg synes at bladet i større og større grad skriver om annet enn langdistanseløp og følgelig blir bladd forbi. Jeg skjønner at noen av medlemmene liker det nye fokuset, men der er samtidig også en del medlemmer som misliker det. Jeg har egentlig bare signalisert med ett ord at jeg tilhører sistnevnte kategori, og håper det er takhøyde i organisasjonen for at vi har ulike syn.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 25 okt 2012 14:27

Kjell -
Skiveteranen er et rent pluss til våre medlemmer.
- har du spurt de? Jeg er enig med Korak. Den dreiningen bladet har med litt mer sykkel og ski er ok for min del fordi tidligere DNL hadde fokus på løping.

Årsaken til at jeg startet denne diskusjonen er at Skiveteranen oppleves så dårlig at det er flaut for Kondis medlemmene. At de trenger påfyll av yngre medlemmer viser vel bare at organisasjonen er ute å kjøre. Hvorfor trenger de et eget blad. Kan de ikke heller lese kondis om vinteren eller finne seg et skiblad?

Å hjelpe Norges Skiveteraner til en fornyelse er så absolutt en viktige oppgave for Kondis.
Jeg syns ikke det. Jeg er svært imot det. Argumentene dine for at det er så viktig er helt tullete. Hva slags glede har vi av at du fyller bladet med uinteressant stoff? Jeg syns den profilen som har vert frem til skiveteranen kom er fin. Dyktige reportasjer og artikler fra toppidrettssenteret. Reportasjer fra diverse mosjonsløp og et par sykkel/skiløp. De store sykkel/ski eventene har som regel mye større eksponering enn løping og derfor er det vel at Korak og jeg syns det er svært bra at bladet ikke utvannes med Allers-innhold. :lol:

Få det bort!

Mvh
Rune

Kjell Vigestad

Legg innav Kjell Vigestad » 12 nov 2012 03:57

Hei ipconfig og Korak!

Nå uttaler jeg meg ikke på vegne av meg selv, men på vegne av et enstemmig Kondis-styre. Som daglig leder for Kondis og ansvarlig redaktør for Kondis er det min oppgave. Styret vil selvsagt evaluere om samarbeidet med Skiveteranene skal fortsette og tar i mot alle innspill.

Kondis har gjennomført en medlemsundersøkelse og vil foreta flere. Og da vil vi også spørre om medlemmenes mening om Skiveteranen. Men vi trenger å gi ut flere enn 2-3 nummer av Skiveteranen før bladet oppnår samme standard som resten av Kondis. Skiveteranen har en meget dyktig redaktør (som også er redaktør for landets største medlemsblad med et opplag på ca. 500.000), men redaktørvervet utføres på frivillig basis. Og der vil Kondis tre støttende til. Vi vil derfor oppleve at bladet stadig vil nærme seg vanlig Kondis-standard. Og da faller vel noen av de argumentene dere anfører bort?

Med tanke på at hovedmengden av Kondis-medlemmene er mellom 30 og 60 år, så skriver vi i dag lite om utøvere i veteranalder. Og mye mindre enn vi gjorde for 10-15 år siden. Her kan Skiveteranen bidra til en litt bedre balanse.

Forøvrig betaler Skiveteranen for seg. De har god økonomi, men har som sagt en høyere gjennomsnittsalder enn ønskelig og de ser faresignalene det medfører. Og det ønsker de å gjøre noe med. Vi hadde aldri hatt mulighet til å gi ut disse 64 ekstra sidene med skistoff uten det økonomiske bidraget fra Skiveteranene. Med andre ord er dette bonussider for alle våre medlemmer.

I alle former for samarbeid får man noe og gir noe. Samarbeidet gir oss ikke bare mer skistoff i Kondis, men det gir oss også mer kompetanse innen langrenn, flere kontakter i skimiljøet og noen flere medlemmer. Og det gir oss litt bedre økonomi. Ingenting av stoffet i Skiveteranen egner seg noe særlig for Allers og andre ukeblader, men vi kan være enig om at ikke alt stoffet i år har hatt den faglige standard vi kunne ønske oss. Og noe har vært litt på siden av det vi mener er godt kondisjonsstoff. Men det jobber vi med og det er noe begge parter er enig om.

Den som har lest Kondis-historien, som har stått i de to siste numrene av Kondis, ser at Kondis aldri har vært en ren løpsorganisasjon. Og den har aldri vært en ren maratonklubb, som navnet vårt var i de første 37 årene. De siste ni årene har navnet vært Kondis - norsk organisasjon for kondisjonsidrett. Men fortsatt er hovedvekten av stoffet i Kondis på løping. Og det vil det fortsette å være. Vi har aldri skrevet mer om løping enn vi gjør i dag.

Det skyldes at sidetallet i en årgang av Kondis har økt fra ca. 350 for 10 år siden til 850 i dag. Løping er Norges klart største kondisjonsidrett for folk flest. Det er 1600 løp årlig, ca. 350 turritt og ca. 250 turrenn. Og siden vårt fokus ikke primært er toppidrett, men stoff for vanlige mennesker som vil komme i god form, så vil løping være det vi skriver mest om. Men likevel vil vi gjerne bli bedre også på langrennsstoff, og derfor er samarbeidet med Skiveteranene strategisk for oss.

Med vennlig hilsen
for Kondis
Kjell Vigestad
daglig leder/ansvarlig redaktør

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 12 nov 2012 07:38

Takk for utfyllende svar Kjell. Grunnen til at jeg engasjerer meg er at jeg er redd for å miste dagens profil på bladet. Når dere ikke har sperrer for å dra inn Skiveteranen - hva blir det neste? Skøyteveteranen? Håper du ser hvor jeg ikke vil ha bladet. Nå er det primært løping som er min greie men jeg ser også at langrenn og sykkel er mye brukte idretter for endel løpere så jeg kan akseptere dette men Skiveteranen har jo absolutt ingen ting å bidra med (slik jeg ser det) i forhold til dagens artikler.

Dermed blir Kondis bladet ikke bedre av skiveteranen. Skiveteranen bør legge inn årene og heller bidra med stoff til Kondis og ikke forlenge sin egen død med å utgi et bilag i Kondis. F.eks. reportasjen om hu dama i cabrioleten bare forsterker inntrykket av at Skiveteranen er et medlemsblad for Montebello. Beklager men min mening er at dette bør bort.

Jan M

Legg innav Jan M » 12 nov 2012 12:39

100% enig med Kjell.

Mvh Jan

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»