Løpekurs

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Biccbacc

Løpekurs

Legg innav Biccbacc » 30 okt 2012 13:40

Leser i DN idag om løpekurs (http://www.dn.no/dnaktiv/article2495824.ece)

Nå har ikke jeg testet dette løpekurset, men min egen erfaring er at jeg fikk en mer skadefri, lettere og raskere teknikk etter at jeg la om til forfotløping og fokuserte mer på teknikk. Nå skal ikke denne posten handle om forfotløping, men om effekten av teknikkkurs.
Jeg ser mange mosjonister som løper tungt og etter min mening u-økonomisk. Teknikkkurs er blitt veldig populært og temaet er jevnlig fremme i media.
På den annen side hører du ofte fra etablerte løpere at dette er noe tull. I artikkelen over er det Øystein Sylta som uttaler seg.

Er det bare jeg som mener at han må ha basert sine uttalelser på det miljøet han kjenner? I hans miljø løper jo alle fort og med naturlig god teknikk som de enten har lært seg underveis eller som de alltid hadde og derfor ble gode løpere. Kan han virkelig mene at alle disse joggerne som hopper mer opp og ned enn de går fremover og tramper ivei med 60 steg i minuttet ikke hadde hatt godt av ett lite teknikkkurs?

Tror dere fokuset på løpsteknikk er en hype som det fokuseres for mye på idag? Løper vi alle automatisk med den beste teknikken for vår kropp?

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Løpekurs

Legg innav Korak » 30 okt 2012 14:31

Jeg har lagt merke til at når journalistene skal ha en motvekt mot "forfot-hypen" så stiller alltid Sylta opp. Kan ikke huske at andre enn han har uttalt at forfotlanding er tull - i hvert fall ikke etter at "Born to Run" kom på markedet (før det var det alltid "juling" å få om man talte for forfotlanding).

Jeg er blandt dem som mener at teknikk er viktig, men jeg syns at det ligner litt på "hype" etterhvert. Som du sier, så er det mange der ute som har en håpløs teknikk, og kan ha mye å vinne på å forbedre teknikken. Det er imidlertid ikke tvil om at også Sylta har rett når han sier at man må løpe mye for å få bedre teknikk, så kurs alene vil neppe være tilstrekkelig for særlig mange.

Når Dagens Næringsliv og Kapital skiver om løpsteknikk så tenker jeg at da har det tippet over i "hype".
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 05 nov 2012 12:11

Jeg er enig med deg BiccBacc. Vi må huske på at flesteparten av joggere ikke har drevet med friidrett i ungdommen og har løpt naturlig hele livet. Derfor ser man masse rare løpsstiler. Disse teknikk kursene kan bare gjøre ting bedre - dvs folk kan sannsynligvis trene mer med mindre skader. Jeg er bare positiv til slike kurs.

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 05 nov 2012 13:10

Korak skrev:Jeg har lagt merke til at når journalistene skal ha en motvekt mot "forfot-hypen" så stiller alltid Sylta opp. Kan ikke huske at andre enn han har uttalt at forfotlanding er tull - i hvert fall ikke etter at "Born to Run" kom på markedet (før det var det alltid "juling" å få om man talte for forfotlanding).

.

http://www.dn.no/dnaktiv/article2116288.ece

Forfotløpsfiendedronning...
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 05 nov 2012 13:13

Ok, da.. ;-)
Gunnar Müdtzy-Knutsen

bemex
Sted: Trondheim

Legg innav bemex » 05 nov 2012 15:53

Siste kondis.....reportasje om hvor en lander på foten.

De fleste også toppløpere lander på hælen var konklusjonen. Undersøkelsen var gjort på maraton.

Her også en artig artikkel
http://www.sportsscientists.com/2008/04 ... trike.html

Biccbacc

Legg innav Biccbacc » 06 nov 2012 12:40

Interessant artikkel bemex.

Den forklarer at hvor man lander på foten ikke har så mye å si, og argumenter godt for det. Så avslutter forfatteren med en helt udokumentert påstand (som jeg forøvrig er enig i :) ) om at hvor foten er i forhold til kroppen din når den treffer underlaget, derimot er veldig viktig. Mange snakker også om holdning, frekvens osv. det er mange flere elementer i god løpeteknikk enn forfot/mellom/ hel-landing.

I alle andre sporter så terper man på teknikk - vi går ikke bare utifra at alle naturlig vet hvordan man svømmer, klatrer eller sykler best. Men i løping så kommer det slike påstander fra folk som allerede har god teknikk, det synes jeg er merkelig.
Jeg er enig med deg Korak i at det er viktig å løpe mye for å få god teknikk. Men jeg tror det blir vesentlig mye mer skader og avsluttede karrierer som mosjonsløpere av Syltas råd : (bare kom deg ut og løp ivei), enn av rådet om å tenke på god teknikk, ta det rolig og bygge stein på stein.

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 06 nov 2012 15:20

TRENINGSPREDIKANTENE SLÅR TIL IGJEN!
Kjetil Rolness skriver: Alt du har lært om løping og løpesko, er feil. Her er sannheten:
http://www.dagbladet.no/2010/04/17/kult ... /11316085/

workingclasshero

Legg innav workingclasshero » 08 nov 2012 12:18

nei, ikke hør på øystein sylta. hva vet vel han

edit: for sikkerhets skyld, så jeg er sikker på at nesten alle skjønner det; dette innlegget er ironisk ment.

Roger

Legg innav Roger » 08 nov 2012 12:58

Så avslutter forfatteren med en helt udokumentert påstand (som jeg forøvrig er enig i ) om at hvor foten er i forhold til kroppen din når den treffer underlaget, derimot er veldig viktig.

Helt udokumentert? Det er nok dokumentert, men det er ikke sikekrt at han påpeker denne dokumentasjonen akkurat i den påstanden i den artikkelen. Forfotløping i et mekanisk perspektiv handler om tyngdepunkt, fotisett og redusering av stem. Samt utnyttelse av elastisiteten i muskler og scener (plyometriske bevegelser). Du kan få til mye av dette selv om du lander på flat fot/hæl. En kjappere stegfrekvens fører ofte til tidligere fotisett og mindre stem, og hælisett kan fortsatt være mulig. Forfotløping i et helseåperspektiv handler om fotens naturlige støtdemping gjennom forfot, mellomfot, ankel, kne og hofte.

Forfotløping har vel aldri vært bannlyst av løpere. De aller fleste løpere har stort sett hatt et økonomisk og mekanisk gunstig fotisett på forfot/midtfot fordi dette bringer mennesket raskest fra a-b.

Angående hype: I langrenn og sykkel har vi hatt det gående noen år. Supermosjonistenes streben etter kred i miljøet, å gjøre som eliten, fokusere på detaljer, gi et inntrykk av at man er litt bedre enn man egentlig er, penger ingen hindring.

Dette har vi løpere vært skånet for, inntil de siste par-tre årene. Nå kommer hypen til oss med 4x4, five-fingers, kompresjonsklær, sko til alle (og vel så det) formål (man må jo ha tre forskjellige par terrengsko for å løpe seg en tur i terrenget...), pulsklokkecaps, GPS-tracking på mobilen, løpeblogger, løpereiser, løpsteknikk-kurs (sikkert 15 forskjellige).

Løping har blitt en annen form for identitetsbygging. Det gir cred på en annen måte enn før. Det er mote, "in", det koster penger, du må ha peiling, du har kontroll, du er vellykket, du er tøff.

Vi løper ikke lenger fordi løpingen i seg selv er ålreit. Nå bygger vi opp vår identitet og får cred i de riktige miljøene gjennom å kjøpe oss ei fiks ferdig "løpspakke".

Dette er på en måte vel og bra. Flere løper, flere gjør noe med egen helse. Men det skaper også et skille. Et større skille i det sosioøkonomiske helseperspektivet.
Og jeg kjenner det er lett å bli dratt inn i det....

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»