Born to run

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Mrtruls

Born to run

Legg innav Mrtruls » 07 nov 2012 17:53

Hei,
jeg er har lest boka født til å løpe og så forfatteren på skavlan. I boka og på skavlan refererer han til et menneske mot hest løp i arizona på 80 km. Mye mulig jeg oppfatter ting galt, men skriver ikke han at menneske har vunnet de siste 8 årene i boka og han sa de siste 13 årene på skavlan?

Gikk inn på denne siden http://managainsthorse.net/ men finner ikke ett sted at menneske har vunnet...
Noen som kan forklare meg dette? Sikkert jeg som har oppfattet noe galt.

Biccbacc

Re: Born to run

Legg innav Biccbacc » 07 nov 2012 21:18

Jeg husker også dette fra boken. Og selv om jeg slo opp mange av de spektakulære faktaopplysningene i boken så sjekket jeg aldri dette. Før nå.

Det beste jeg finner er informasjon om det årlige mann mot hest-maraton i Wales. (http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/8732434.stm)
Tilsynelatende så er hestene best - men 2 år har mennesker vunnet.
Leser man litt mer så ser man at reglene sier at hestene skal ha en 15min veterinær-sjekk midt i løpet for å sjekke kroppstemperatur. Disse 15 minuttene blir så trukket fra hestens tid. Årsaken er at hestene kan ta skade av å blir ridd så hardt så langt. Jeg leser dette som at mennesker hadde vunnet oftere om hestene ikke fikk denne pausen til å kjøle seg ned.

Andre faktorer:
Løypen er i kupert terreng, noe som er bra for mennesker.
De 2 gangene mennesket vant så var det ekstra varmt - temperatur spiller en stor rolle her.
De som løper dette løpet er spesialtrente langdistanseløpere, det er ikke sikkert at noen trener opp hestene sine til denne typen utholdenhetskonkurranser.
Du får dermed spesialtrente mennesker mot "normale" hester.

Uansett så ser det ut til at over lengre distanser så vinner mennesket. (tenk ultramaraton osv)

Mrtruls

Re: Born to run

Legg innav Mrtruls » 08 nov 2012 13:19

Godt menneske har vunnet noen ganger, men skulle gjerne sett det forfatteren refererer til.
Får kanskje prøve det selv, er jo mange rideskoler :)

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»