Mengdesko for overpronasjon og landing på mellomfot

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
ZizouJR

Mengdesko for overpronasjon og landing på mellomfot

Legg innav ZizouJR » 19 nov 2012 17:34

Hei!

De siste månedene har jeg merket tendenser til smerte på innsiden av begge knærne(har slitt med runners knee tidligere) + fremside av venstre legg og mistenker at dette skyldes opptrapping av løping på asfalt i kombinasjon med at jeg kun bruker lettvektssko(adidas boston).
Jeg er en ganske lett løper(69-70 kg, 186 høy) med et rimelig lett steg, men forstår at jeg likevel kanskje burde benytte meg av sko med litt bedre demping når jeg løper lengre turer på asfalt og grus.

Som det står i overskriften lander jeg på mellomfot ved rolig løping(i1), men sliter med kraftig overpronasjon.

Jeg lurer derfor på om det er mulig å få noen tips om mengdesko som kan fungere. Skal sies at jeg er veldig glad i adidas.
Selvsagt er det en mulighet å få litt eksperthjelp på löplabbet, men velger å høre her inne først:)

Takk!

EspeN
Sted: Oslo

Re: Mengdesko for overpronasjon og landing på mellomfot

Legg innav EspeN » 20 nov 2012 11:21

Hei!

Adidas er jeg selv glad i. Boston er en nøytral sko.
To adidas modeller med pronasjonstøtte er Tempo 5 og Aegis 2.

Selv er jeg 176 og veier 72 kg. Lander som deg på mellomfot/fæl. Løper forfot i motbakker. Overpronerer også ganske kraftig.
Tiltross for dette bruker jeg aldri mengdesko da jeg får så jævelig vondt i beina av å bruke det.
(dette er jeg IKKE alene om)

Boston er vel kanskje de tyngste skoa jeg har i min rotasjon. Løper nesten utelukkende med racesko og litt lettvektsko.

Selv har jeg ikke noe tro på at jeg trenger å korrigere min overpronasjon - jeg tror det er viktigere å variere skotøy. Derfor bruker jeg aldri samme par to dager på rad. Jeg løper ca 70% med nøytrale sko og 30% med sko for overpronasjon.

Har du sett Haile G løpe med nøytrale sko på maraton? Han overpronerer så kraftig at det ser ut som han brekker anklene for hvert steg - alikevel korrigerer han ikke steget.

Hvis du vil holde deg til adidas så er kanskje Aegis 2 det beste tipset å gi deg hvis du vil ha pronasjonstøtte.
Dette er en sko som er godt egnet på de fleste forhold. Det er dog enn lettvektsko..

Kanskje andre her har konkrete anbefalinger på mengdetreningssko - men jeg ville prøvd å holde meg til lettvektsko.

DEtte er min subjektive mening basert kun på min egen erfaring. Spør du 9 andre får du sikkert 9 andre svar - men da har du ivertfall fått min mening om saken =)

Pr i dag har jeg ca 25 aktive par i rotasjon (det er helt tullete- jeg vet) - så jeg har prøvd litt forskjellig sko. Er selv veldig glad i adidas og har Hagio, Pro, Tempo 4, Adios 1, Adios 2, Aegis 2 og Boston 2 i min rotasjon akkurat nå.

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 20 nov 2012 20:22

Enig m Espen her, både mtp behov for pronasjonsstøtte og demping. Liker Adidas jeg også.

Men runner s knee er en skade jeg ville tatt på alvor v å redusere løpetreningen en periode. Ikke kutte den helt men erstatte en del økter m alternativ trening. D er mulig d også kunne hjelpe m bedre demping men tror ikke d kan erstatte d å redusere omfanget av løping. D blir kun en marginal forbedring.

Du kan bli frisk av løperkne og d er d kanskje lurt å bli.:)
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Hellerud

Legg innav Hellerud » 20 nov 2012 23:01

Hvis du vil overpronasjonen til livs bør du dra innom "Klinikk for alle" hvis du har det i nærheten å få lagd skikkelige såler som er både lette og smidige.....du vil knapt merke de etter en tid.
Mengdetreningssko er det vel nok å velge i,men jeg ville gått for et par som er nøytrale,og så brukt sålene tl å justere pronasjonen,for som regel er den ene foten annerledes enn den andre.Kjøper du da et par som skal være for overpronasjon,vil sannsynligvis det medføre skader i det andre beinet,hofta osv......

polly

Legg innav polly » 23 nov 2012 12:06

I utgansgspunktet er jeg enig med de ovennevnte. Har selv slitt en del med småskader, men siste par årene vært forskånet mot langvarige skader. Har tung overpronasjon, og fått anbefalt såler, oppbyde innlegg, sko osv av eksperter. Heller mer og mer til å rotere mange par sko og ta lette økter når småskadene begynner å merkes. Etter diverse frem og tilbake får jeg mindre og mindre tro på å bruke ressurser på å korrigere en naturlig løpeform med overpronasjonssko. Sterke kommersielle krefter skal ha oss til å kjøpe dyre sko som må byttes ofte. Har ikke sett et eneste belegg som er vitenskapelig testet for at det funker.Ikke at jeg tror blindt på det, men må innrømme at jeg har latt meg inspirere litt av "Born to run".

De skoene som virker å fungere best for meg er de eldste som har slitt ned dempingen. Pronasjonsstøtten gjør at muskler og sener som naturlig skal belastes ikke får trent seg like godt som resten av foten, og dermed kan problemet forsterkes. Som sagt tror jeg på at rotasjon av sko er det beste. Alle mine gamle sko er med pronasjonsstøtte, men i det siste har jeg prøvd ut Nike lunarglide. Mindre pronasjonsstøtte og lettere sko føles veldig bra og ingen vondter eller skader så langt. Har etter hvert planer om å gå enda mer ned på demingen for å teste litt.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»