"zero drop"

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Bjørn Inge Midtgård

"zero drop"

Legg innav Bjørn Inge Midtgård » 09 feb 2013 14:21

Er det nokon som har erfaringar med å gå over til sko med lågare "hæl- dropp" dvs. redusert høgdeforskjell mellom hæl og tå, noko som gjer det lettare å landa lengre framme på foten.
Ingen Saucony sko har no meir enn 8. mm. dropp. Nokre nye skomerke (Altra og Skora t.d.) går for" Zero-drop". Til og med Mizuno, som har mange svært oppbygde sko, lanserer
no "0 drop" sko - Mizuno EVO. Karhu sine siste modellar (t.d. flow 3 trainer) har også fått lågare hæl.

http://www.runnersworld.com/barefoot-ru ... drop-shoes

Brukeravatar
Gunnar Bruun
Sted: Harstad

Re: "zero drop"

Legg innav Gunnar Bruun » 11 feb 2013 17:38

Jeg foretrekker helt klart lavere drop, men om 0mm er vesentlig bedre enn f.eks. 4 eller 6mm vet jeg ikke.
Om det hjelper deg til å løpe mer "korrekt" og er vant til 12mm, så vil jeg anbefale å prøve en mellomting, f.eks. 8 eller 4 før du evt. går til 0.
Du er kanskje litt vant til det allerede, om du har konkurransesko.

Det nye nå er vel at du også får sko med lite drop men allikevel tykk såle, som f.eks. Hoka-skoene.
Før måtte man jo ned i sko som omtrent ikke hadde såle for å finne lavere drop, så det er en utvikling jeg ønsker velkommen.
Når til og med Asics senker sitt flaggskip "Kayano" fra 12 til 10mm så er det nok en utvikling som har kommet for å bli.

Jeg tror det viktigste blir å prøve seg forsiktig frem, og ikke hoppe direkte over fra å løpe alt med 12 til å løpe alt med 0mm drop.

Roger

Legg innav Roger » 20 feb 2013 11:45

Jeg har i alle år løpt mye med lettvektsko ala asics ds trainer. Disse er relativt kontante mot underlaget, men har vel ikke særlig lav heel to toe drop. I fjor sommer gikk jeg til innkjøp av den nye asics 33 serien, for å teste ut sko med litt lavere drop. Jeg løp kortere turer med den for ca hver tredje økt, men på fjerde turen slo det seg på en strekk i leggen etter 3-4 kilometer (til tross for at det var en rolig tur). Dette førte til at hele høstsesongen i fjor ble spolert. Jeg har gått tilbake til ds trainer, sky speed og ds racer samt den fantastisk gode og rimelige asics gel tarther. Kjører nå litt mer tåhev, og har vel et ønske om å kunne senke meg ned på lavere drop igjen. For jeg synes fotisettet ble bedre med lavere drop. Spørsmålet er om jeg tør, i frykt for å spolere flere sesonger.

Roger
http://www.rogervestrum.blogspot.no

Bjørn Inge Midtgård

Altra Torin

Legg innav Bjørn Inge Midtgård » 25 jun 2013 17:48

Etter nokre løpeturar i Altra Torin, må eg seia eg er svært nøgd med førsteinntrykket av skoa. Dei er svært støtdempande, men likevel med tilnærma nulldropp. Eg håpar kvaliteten er like god som komforten. Skoa kjennest ut, merkjeleg nok, som ein god mix av piggsko/Crocs/Camper Peu (gåsko). Skoa er litt små i storleiken. Ein bør derfor gå opp eit halvt nummer.

http://www.runnersworld.com/shoe/altra-torin-male

hailegeraldo

Legg innav hailegeraldo » 27 jun 2013 10:44

I likhet med Roger et par svar over beskriver, har jeg også løpt med Asics 33 som har lavt drop men tykk såle. Disse skoene tør jeg ikke bruke mer. Jeg har brukt dem 4-5 ganger, og etter hver tur ender jeg opp med de stiveste leggene -ever-. Og jeg er godt vant til sko med relativt lite drop gjennom flere års bruk av piggsko for mellomdistanse og diverse konkurransesko. Asics gel tarther er ikke i utgangspunktet en billigsko som Roger skriver, men både han og jeg har nok fått tak i den på billigsalg. Skoen er en av de flateste "no-hype"-skoene jeg har brukt.
Hovedforskjellen mellom Asics 33 og tarther ligger i vekt og demping. 33 er tyngre og mer dempet.

Hvis du løper på forfot/midtfot vil foten sørge for mye av dempingen selv! Hvorfor da bruke sko med tykk såle? Du vil jo la foten gjøre jobben.

For meg er lav drop-sko med tykk såle en selvmotsigelse. Når den i tillegg gir meg stivere legger enn ved å løpe med flats eller piggsko er det noe som skurrer. Jeg har lest "Born to run" av Christopher McDougall (wannabe barfotløper), og der refererer han blant annet til et forskningsprosjekt utført på turnere. Når de turnet på ei tykk matte, satte de stort trykk på foten sammenlignet med når de turnet på tynn matte. Belastningen på kroppen økte altså ved turning på tykk matte. Forskningen konkluderte med at foten søkte stabilitet. Det kunne den ikke finne i ei tykk matte, og derfor måtte turneren trampe foten ned i gummien for å komme ned til det stabile gulvet. Jeg undrer om det samme skjer når jeg løper med asics 33, og at det kan være grunnen til at jeg blir så støl av å løpe med disse skoene.

Nå ligger asics 33 på hylla, mens Asics gel tarther får kjørt seg. Flaks at jeg kjøpte to par mens de kostet like mye som et par Turbospace fra Skoringen :)

PS. Turbospace foran Asics 33 for meg.

Brukeravatar
jank

Legg innav jank » 13 jul 2013 20:44

Jeg har også testet Asics 33 Gel Lyte 33 noen ganger og blitt veldig stiv i leggmusklene etter korte økter med relativt lav belastning. Nå er den ene leggmuskelen blitt overbelastet - og jeg går til behandling hos kiroporaktor/massør.

MissHyper

Legg innav MissHyper » 06 aug 2013 13:02

Jeg gikk fra Kayano til Brooks Pure Flow (4 mm drop) Den har noe demping men ikke på langt nær så mye som Hoka. Jeg endret teknikken litt før jeg kjøpte Brooksene til forfot løping. Trivdes veldig godt med disse men til terreng var de litt for klumpete, og sålen ga ikke nok grep. Etter å ha lest boken "Born to Run" så ble jeg også bitt av barfotbasillen og kjøpte meg et par Merell gloves. Det er barfotsko kun med såle til å beskytte mot skader fra skarpe steiner etc. Løpsfølesen var fantastisk, og jeg fløy av sted i skogen. Endte med tretthetsbrudd :roll: Det var nok min egen skyld som ikke gjorde tilvenningsjobben godt nok. :oops: Det resulterte i et halvt år uten løping. Har nå kjøpt Adidas Adizero terrengsko og er veldig fornøyd med de. Bruker Brooksene på asfalt. (elsker de skoene) og Adizeroene i terrenget. Om jeg tør å løpe med barfotskoene igjen, vil tiden vise.

Husk tilvenningen :-) Det er hardt for leggene i begynnelsen å gå til null/lite drop. Og anbefaler forfot/midtfotteknikk. Hvis ikke kan belastningen bli for høy på Akilles/kne/hofte/rygg. Man kan hjelpe leggene en del med styrketrening. Rett og slett tå hev, på en fot, i trapp osv. Og tøye ut etterpå. Og husk, korte turer i begynnelsen, tilvenningen er viktig :-) (jeg visste jo det jeg og.... men ble bare så ivrig, det funket jo sååååå bra!)

richard_baker
Kontakt:

Legg innav richard_baker » 22 okt 2019 18:52

Brooks Ghost har en fremtredende mellomsåldrop på 12 mm, noe som vil bidra til å avlaste presset på senen din.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»