Hva har skjedd med norsk maraton?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Veteran

Hva har skjedd med norsk maraton?

Legg innav Veteran » 30 apr 2013 08:51

Hei alle gamle og unge maratonere.
Jeg er en veteran som med spenning leser alle maraton-resutater, og synes at utviklingen siden 1980 er tragisk.
Nivaaet idag er utrolig svakt, nesten uten positive unntak hvis vi ser bort fra klassene over 55 aar der mange fortsatt
presterer veldig bra. Paa 80-tallet hadde vi 20 loepere som alltid loep under 2.20, og ikke aa forglemme jentutten eom
var i verdenstoppen i flere aar. Flere veteraner 40-44 og noen over presterte tider som det siste tiaaret ville holdt til
pallplass i hoved-nm. Noen av disse har ogsaa de siste aarene holdt et imponerende nivaa og utklasset yngre konkurrenter.

Antall loepere er mangedoblet, folk har mer fritid og bedre raad, kjoeper det beste utstyret . De reiser langt og betaler mye
for aa realisere sine loepe-droemmer. Men hvorfor synker nivaaet/prestasjonene slik de gjoer.? Det trenes iflg. eksperter
etter de mest moderne prinsipper osv. Mange amatoerer leser og sluker alt de kommer over om loep, teknikk og utstyr osv.
og tror at bare de har den riktige stilen/teknikken og de kosmetisk fineste skoene , ja da vil de oppnaa topptider paa null-time..
Det trenes i "soner", stakkars den som loeer i feil "sone" noen km. det kan tydeligvis baere helt feil avgaarde om jeg forstaar
de riktig... Pass paa pulsen, det virker vaere det viktigste. En gammel tulling med hjertefeil som fikk startnekt av hjertespes. men
likevel fortsatte aa loepe, blir bare saa forundret og synes det er trist at nivaaet er paa bunnnivaa.
Det er utrolig frustrerende aa lese at unge friske karer sier at de har ambisjoner om aa bli gode loepere, og samtidig forteller at de
setter 3.30 som maraton-maal. Hadde de enda sagt 3.00 saa ok det kan godtas, men 3.30 er 1 time over det de aller beste veteranene
brukte for over 30 aar siden... Da er det noe som ikke stemmer.
Jeg haaper at mange vil diskutere dette framover, saa kanskje det endelig blir fart i norsk maraton igjen.

Lykke til alle dere som trener med med maraton som maal!

wiggen

Re: Hva har skjedd med norsk maraton?

Legg innav wiggen » 30 apr 2013 12:32

Veteran skrev:Antall loepere er mangedoblet, folk har mer fritid og bedre raad, kjoeper det beste utstyret

Det er fullstendig på jordet dersom noen tror at det er flere løpere nå enn på 80 tallet som virkelig satser på løping. Det er kanskje like mange som løper sentrumsløpet og Oslo maraton og noen andre store mosjonsløp. Men om du ser på friidrettsstevner og flere andre indikatorer er det helt soleklart mange færre som er i nærheten av å løpe så mye at de kan løpe på 2.40 eller 2.30 på maraton. ( F.eks.: Hvor mange av langrennsløperne er gode til å løpe nå? Der forsvinner en del av talentene som før var gode til å løpe, langrennsløperne trener annerledes og ligger på et lavere nivå for løping. Orienteringsløperne er også noe dårligere enn før til å løpe, de må også trene noe annerledes fordi sporten har endret seg mye) .

Sånn sett er det et totalt blindspor å skylde på treningsmetoder og utstyr, resultatene er en logisk konsekvens av antall løpere som trener nok.

Ellers synes jeg ikke det er så tragisk med maratonløpere som løper på 3 og 3,5 timerr (det er helt greit med fire også) så jeg skal ikke gå inn i noen stor diskusjon om dette, men har sett en del typiske "alt var mye bedre på 80-tallet" utspill som fokuserer på fullstendig feil ting etter min mening. Jeg har vært på mange friidrettsstevner, langrenn og orienteringsløp i mange mange år det er ikke vanskelig å se utviklingen. Man kan sikkert lære og diskutere treningsmetoder og utsyt, men skal du få opp nivået vesentlig på maraton så er hovedproblemet å få flere til å løpe nok.

wino

Legg innav wino » 02 mai 2013 00:48

Likevel så kommer du ikke bort fra at løp har stagnert, eller mere gått i revers her i landet
i flere år nå!
I de aller fleste idretter så har det vært en rivende utvikling de siste 20 år, løping går motsatt vei!
Er det for mange som er lei av å gå på skader gang på gang på gang
og dermed stopper det hele opp på et lavere nivå og de samme folka satser heller på aktiviteter
som ski og sykkel som ikke gjør de til vandrende smertepunkter resten av livet, kan virke slik!

Veteran

Legg innav Veteran » 02 mai 2013 05:10

Hei wiggen ! Daarlig debatteknik aa starte med aa paastaa at en meddebattant er "fullstendig paa jordet" . Kanskje kjenner jeg realitetene like godt som deg..?
Etter hva jeg leser paa div. fora, saa trenes og satset de enormt av mange. Jeg har selv levert div. tips til flere som sier at de gjerne vil bli gode maratonere, det er jo
derfor at saa mange deltar. Mangedoblet antall i alle loep jfr. mot 80-tallet.
Du nevner langrenns-loepere i maratonloep... Jeg faar ikke lastet ned statistikk, men kommer i farta paa kun 2 som har loept maraton. Braa loep vel paa ca. 2.26. om
jeg husker riktig..? Jeg vil tro at det kanskje holdt til 100 plass paa 80-tallet..? Magnar Lundemo vant NM paa 2.27 flere aar tidligere, flere husker jeg ikke. O-loeperne
kjente jeg ikke saa godt,men tror neppe saa mange har loept maran raskere enn disse to nevnte. Fint m du sjekker statistikken og korrigerer mitt "minne"..
Fra 1990 til idag er det kanskje 10-15 nordmenn som har loept paa tider som kvalifiserer til topp 100 totalt, dette kan du ogsaa sjekke. Dette bare beviser at det trentes
riktigere og mye hardere tidligere. Jeg ser f.eks. paa treningsprogrammet fra en "maratonskole" for mosjonister fra den tiden. Faa om noen av de som jeg har laget
program til orker trene saa mye sier de, det er knallhardt. Javisst, men uten hard trening ingen resultater, det erkjenner de fleste.
De fleste mosjonsloepere henger seg tydeligvis opp i teori, les ditt & datt av den og de, pass paa pulsen og tren i riktig "sone" saa blir alt bra. Les gjerne hva Johan K.
og Grete W. har sagt om trening., og lytt til andre med erfaring. Ser paa et sted har at en skriver" du maa orientere deg til en annen litteratur"..!!! Hamsun kanskje?
Aa bruke det meste av treningstiden til aa sjekke puls og stoppeklokke, intervaller/tid osv. har ingen hensikt. Loep mer langt og hardt saa kommer resultatene raskt,
ingen snarveier finnes, bortsett fra store individuelle forutsetninger.
Det er helt greit aa loepe paa 3-4 timer for en mosjonist i voksen alder. Men en 20-30-aaring som sier at h*n virkelig satser paa aa bli god, kan ikke slaa seg til ro med
dette. Da er det bare hard trening som mangler. For de som ikke har saa mye tid til trening, gjelder det derfor aa bruke tiden godt, lange harde turer uansett om det
"hagler trollkjerringer" omkring en.. Og ikke glem den aller beste treningen: Konkurranser, delta i alle loep du har tid til, fra bedriftsloep paa stadion til gate- skogs- og
fjelloep. Det er mye lettere aa ta ut alt i konkurranse enn ved egentrening, og det sosiale miljoet og kameratskap betyr utrolig mye foe ens velvaere.
Og like viktig er mye soevn og helst null alkohol, dette er mye viktigere enn de fleste vil tro.
Se ellers mitt neste svar, og ha en fin dag.

Veteran

Legg innav Veteran » 02 mai 2013 05:30

Hei wino !
Ja du har rett i at norsk maraton har gaatt i revers i mange aar naa, og som tidligere nevnt forundres jeg over dette naar saa mange sier at de trener baade lenge
og hardt, ikke minst etter moderne teoretiske prinsipper, som jeg ikke har noe tilgode for.
Men hvor har du det ifra at loepere gaar omkring som levende smertepunkter eller hva du naa skrev... og hvilken person som er glad i loep begyner med en
annen idrett hvor det er mindre skader..?? gaatefullt for meg.
Se her: I 1976 var jeg "fotball-invalid" etter 10 aar i svensk 3.div. og formen var ikke rar. Ankel-, legg- og kneoperasjoner, jeg krabbet mer enn jeg gikk.
Jeg begynte forsiktig aa loepe, og det ble fort lange turer i fin natur, og etterhvert konkurranser av alle slag som jeg nevnte i forrige svar. Fikk mange fine kamerater
og vi camperte sammen med kone og barn i moderne campingvogn, dvs. bak i varevogna! Kjempeflott opplegg. Det tok meg 3 aar aa komme paa pallen i veteran-NM,
og tiltross for mange farlige "utforloeyper" i noen fjelloep, var jeg aldri skadet og ikke hoerte jeg om mange andre heller. Loeping er vel den minst skadebringende
idrett noen kan bedrive, saa jeg forstaar ikke hvor du vil hen...
Jeg haaper at riktig mange mosjonister vil satse ordentlig paa maraton, det er fantastisk aa kunne glede seg til et loep sammen med flere tusen, og vite at du har
trent hardt nok til aa henge med de fleste i din klasse, og i tillegg "klaa" mange mye yngre, det er moro det....

Lyke til med hardtreningen og konkurransene som kommer!

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 02 mai 2013 12:35

Veldig bra at det er tilløp til gode debatter på forumet igjen.

Jeg tror ikke at jeg har noe spesielt å bidra med i debatten, dels fordi jeg aldri har vært noen god løper og dels fordi jeg bare er sånn middels pålest når det kommer til treningsteori. Jeg har imidlertid vært løper fra ca 1980, og det jeg tidvis har fundert over er at treningen var hardere før. Det er selvsagt godt mulig at det bare var meg som trente feil, eller at jeg trener feil nå, men når jeg begynte å trene med pulsklokke så syns jeg at det var veldig vanskelig å trene rolig nok slik at pulsen kom inn i rett sone.

Den treningen jeg sikter til er det som benevnes som rolig langkjøring, ikke intervaller.. Jeg lurer rett og slett på om vi på rolig langkjøring lå i området høy sone 2 / lav sone 3. Siden vi ikke målte puls så er det vanskelig å sammenligne mot andres intensitet, men jeg opplevde det som om jeg var like anpusten som dem jeg trente med – så jeg tror ikke jeg lå på høyere belastning enn andre. Det var dessuten veldig vanlig å avslutte med en progressiv langspurt, der de siste 2 – 300 metrene var kamp om å komme først.

Der var løpere på 80-tallet som gjorde det veldig godt ved å løpe veldig rolig på langturene, men da ble det kompensert med veldig høy mengde (f.eks. Fjærestad).

Oppsummert: Langturene gikk fortere før, kan dette være en faktor?
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 02 mai 2013 21:38

Min oppfatning er at det er færre aktivt konkurrerende løpere i dag enn det var på 70-80-tallet. Statistikken viser at vinnertiden på NM maraton har variert gjennom hele historien. Det er kun i perioden 1979-1990 at vi har hatt et jevnt noe høyere nivå enn ellers. Vinnertidene lå da jevnt på mellom 2:15-2:20, hvorpå de steg igjen til "gammelt nivå", med tider opp mot 2:30 rundt årtusenskiftet. I dag har vi en del yngre løpere som kan bli gode på maraton om noen år, i tillegg til at Øystein Sylta jo er på høyde med de gamle heltene (2:16 i Frankfurt i fjor).

Hvilke forklaringer man setter på at det har blitt tynnere i toppen er ikke godt å si, personlig tenker jeg det kan ha noe med samfunnstrender og kjøpekraft å gjøre (økt kjøpekraft trekker i feil retning). Men det er i alle fall ikke vi som faktisk løper sin feil at bredden ikke er større! Å lese hvordan andre har gjort det, måle med pulsklokke og snakke om det, etc. er motivasjon for oss som holder på og ikke til hinder for at vi skal bli gode. Problemet tror jeg er den manglende bredden på aktive. Mange nybegynnere innen løping er dømt til å snuble over et tilfeldig utvalg av en uendelig rekke av kortfatta artikler, 4x4-teori, ulike teorier om pulssoner, riktig trening etc. Når vi som har vært med i dette gamet noen flere år enn nybegynnerne, prøver å veilede de i informasjonsjungelen med velmente svar på dette forumet er det blant annet for å prøve å hjelpe de å komme et lite steg videre. Det er ikke akkurat flust med bidragsytere her inne. Fint for deg at du brenner for maraton. Kanskje du kunne tenke deg å besvare noen av spørsmåla folk stiller?
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

jonny

Legg innav jonny » 03 mai 2013 20:20

Veteran skrev:Magnar Lundemo vant NM paa 2.27 flere aar tidligere, flere husker jeg ikke. O-loeperne
kjente jeg ikke saa godt,men tror neppe saa mange har loept maran raskere enn disse to nevnte. Fint m du sjekker statistikken og korrigerer mitt "minne"..

Jan Fjærestad, Yngvar Christiansen, (Terje Næss), Oddmund Roaldkvam, Pål Corneliussen, Egil Johansen, Lars Ølstad, Håvard Tveite, Tore Sagvolden og Morten Hoffmann hadde bedre tider. Orientering har endret seg mye. Før kunne det være ei "gampeløype" på 13km med 8 poster, nå kan det være ei løype på 3km med 25 poster, og som dermed stiller andre krav til løperen.
Øvelsen maraton er derimot nøyaktig den samme. En viktig årsak til at flere løp fort før er at det var mange flere som drev med løping da. Dermed er det lengre mellom "de rette typene" nå. Dette må ses i sammenheng med samfunnsutviklingen. Dagens ungdom er generelt i dårligere form. De vokser opp med mange flere tilbud, data, andre fritidsaktiviteter, andre idretter som ikke var vanlig på 80-tallet.
Jeg tror ikke det trenes så mye annerledes i dag, så treningsprinsippene spiller liten rolle.
Men det positive er jo følgende: Nå er en ny løpsbølge på gang, og da er det jo bare å håpe at vi igjen får oppleve en ny storhetstid. Og så må vi ikke glemme at Urige Buta faktisk har løpt fortere enn alle de gamle heltene.

Veteran

Legg innav Veteran » 04 mai 2013 04:34

Hei. min "dampmasin-PC" fusker saa mye at jeg blir lei. Et langt innelgg bare forsvant naa igjen..
Proever med noen korte svar til hver enkelt uten aa sitere. Jeg har ogsaa store synsproblemer etter en ulykke, saa unnskyld alle feil...
kerak: du har din egen erfaring aa bidra med, det er greit, uansett hvilket nivaa du var/er paa . Jeg var mosjonistmaratoner som loep min
foerste mara som 41 aaring, men steinhard trening og mange loep ga god erfaring.
Det viktigste for meg og de fleste var effektiv trening, med 1,5 heltidsstillinger maatte jeg bruke tiden godt. Ikke tid til lange joggeturer, det
var bortimot maks. hver gang jeg loep alene, og tilpassing til de andre naaer vi var flere.
Du nevner Fjaerestad, en av de jeg ikke hadde personlig kontakt med, men en herlig type forsto jeg. Han jogget nok ikke akkurat paa sine langturer,
men vi maa ikke sammenligne oss med topploepere. De er sikre paa sin fart og form og maa noedvendigvis ta det litt roligere iblant foran konkurranse.
Middels paalest vedr. trenings-teori sier du. Jeg leste 0- null sider med slikt. Lyttet litt paa Johan K og Grete W. og de andre topploeprne jeg traff ofte,
men ingen nevnte noengang Puls og soner. Der ligger problemer idag. Du nevner jo selv at du "kom over i feil sone" elelr noe i den dur. Hvis ingen kan loepe
etter dagsformen og bare kjoere for fullt naar en kjenenr at alt funker, ja da blir resultatet deretter.
Det nytter ikke aa jogge/hvile seg i form. Ingen slike teorier foerer fram, kondisen oppnaas kun ved hard trening over en viss tid.. De har sikkert du
ogsaa erfart.

trygvan: du er inne paa mye av det riktige. Samfunnstrender som gjoer at faerre unge "orker" satse paa noe som krever fysisk anstrengelse. Noen tror som
kjent at " de kan leve av plast og syntetisk mat"... og at alle mennesker kan leve av IT.... kan de jonglere med data saa er framtiden sikret, tror de.
Teorier igjen. Aaa lese seg til god kondis med minst mulig fysisk innsats, og ikke lytte paa de med erfaring er populaert.
En skrev sannheten paa et annet forum om trening. Ingen unge idag vet hva det vil si aa jobbe saa hardt et kroppen smerter, derfor takler de ikk motgang
eller smerte. Det gaar ogsaa tydelig fram av diskusjon om "skader", de fleste er livredde for det aller minste og takler ingenting, da kan de umulig bli gode
loepere.
Naa krangler PC,n igjen saa jeg runder av her naa... me talas att.. vennlgi hilsen Veteran

Veteran

Legg innav Veteran » 04 mai 2013 13:24

Hei, jeg proever med noen linjer igjen.
jonny: takk for oppdatering med O-loepere. Fjaerestad og Roaldkvam regnet jeg som maratonere, meg jeg kjenner igjen de andre du nevner ogsaa, men har ikke
fulgt godt nok med paa disse. Ja O-loep tidligere var noe helt annet, sist jeg saa paa TV for endel aar siden var det inne i byen, tilrettelagt for TV som de fleste
arrangement etterhvert er blitt, mammon raar... Min beste kontakt med O-loep var midt paa 80-tallet da den kvinnelige norgesmester satt paa mitt kne da hun ble
intervjuet av NRK, ganske trivelig kontakt det, men jeg husker ikke hennes navn. Jeg loep ogsaa et nybegynner-loep og suste forbi de fleste postene glemte maale-stokken
paa kartet, hahaha, kom meg til maal like foer det ble moerkt, saa det maa ha avert paa hoesten.... moro var det lell san...
Nei det trenes veldig anerledes idag bortsett fra de aller beste. Alle diskusjoner gaar joi paa pus og soner. Det var aldri aktuelt tidligere. Harkjeor derimot var det som
preget snakket melklom loeperne. Da forsto alle at kun hard trening paa bortimot maks kapasitet var det eneste riktige. Trener man aldri saa hardt nytter det ikke aa
tro at det skal gaa i konkurranse aa holde et myem hoeyere tempo enn det en er trent for. Aldri. Saa noen ting er veldig enkelt, og dette proever mange teoretikere
bortforklare naa for tiden. Resultatene taler for seg selv. Kun de faa som vaager kjeore sitt eget loep blir gode maratonere.
Du nevner Buta som vel har lite med norsk loeping aa gjoere, navnet forteller meg at han er oppvokst i et miljoe der han ikke fikk noe gratis. En god loeper og sikkert
en hyggelig kar, men ikke samnelignbar med nordmenns loepekultur, og spesielt ikke for mosjonister ..
Sats paa effektiv trening, ikke subbing. Det tar ikke mange mnd. foer superkondisen kommer hvis du takler at det gjoer litt vondt iblant den foerste tiden.
Den fantastiske foelelsen naar det virkelig loesner og du gleder deg mer til hver langtur enn ungene gjoer til Julaften, den er bare herlig, men heldigvis ikke helt gratis.
Det skal koste litt svette, da blir gleden ogsaa mye stoerre.
Kom gjerne med synspunkter, jeg er ikke redd for aa si hva jeg mener og taaler det meste..
Vennlig hilsen etter en nyyydelig lang sykkeltur i godvaeret......

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»