Hva har skjedd med norsk maraton?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
løpeknut

Re: Hva har skjedd med norsk maraton?

Legg innav løpeknut » 13 mai 2013 18:07

OK- vi har en "Petter Northug" da (les:Bolt), før noen tar meg på den hehehe.... Men han løper ikke maraton..

Veteran

Legg innav Veteran » 14 mai 2013 12:46

bemex skrev:DU TAR FEIL!!!!

Sitat fra Johan Kaggestad sin nye bok.

"Når 80-90% av toppidrettsutøvernes trening skjer i pratetempo er det ingen grunn til at ikke vi skal gjøre det samme"

Kaggestad mener mosjonistene kan lære av toppene.

Det var ikke akkurat sånn at de trente kjempehardt i noen år så "vedlikeholdt" de seg i form resten av årene. Jeg er ikke UENIG i at det er nødvendig med hardøkter for å bli bedre, men at hver økt skal være en hardøkt som du predikerer blir FEIL.

Grete Waitz lagde treningsprogram for kondis.no som er sitert i treningsdagboken til kondis. Her er mars uke fra programmet:

Dag 1 - 12 - 14 Km rolig løp
Dag 2 - Progressiv langtur (eksempel for en som løper 10KM på 40min) - Kilometerne løpes ca. slik 5,00 pr KM - 4,53 - 4,46 - 4,39 - 4,32 - 4,25 - 4,18 - 4,12 - 4,05 - 4,00)
Dag 3 10 - 12 Km rolig løp
Dag 4 - Oppvarming 3 KM - Hurtig løp 3 km (ca. 10 sekunder per km seinere enn 10KM konkurransefart) - Rolig løp 1 KM - Hurtig løp 3 KM (ca. 10 sekunder per km seinere enn 10 KM konkurransefart)
Dag 5 - Langtur 18 - 20 KM

Ikke akkurat hardtrening hver dag dette....

Trening er nyansert...ikke så enkelt som du skriver....kan ikke basere seg på bare hardøkter.

Hei! Jassaa Johan er blitt mosjonistenes beste venn naa, ok, han er jo en grei kar, synd at jeg ikke har kontakt med han naa, men vi har bodd i ulike verdensdeler
saa lenge at det er blitt slik. Jaja, det han skriver er for mosjonister som ikke har stoerre ambisjoner enn aa fullfoere maran paa 5-6 timer. Uten ganske mange
harde treninger vet han at det ikke holder til brukbare tider, men greit nok.
Gretes opplegg er ogsaa for nybegynnere saa det er helt fint i starten. Hun var jo temmelig spesiell ettersom hun sjelden eller aldri trente over 20 km. Men hun hadde
jo den beste kamerat og "trener" i Jack. Hun skremte jo arrangoerene i N.Y. foerste gangen da hun startet i 1500 m. tempo, men selvsagt holdt hun helt inn. Unik og
verdens mest sympatiske jente, og Jack er samme typen .
Enig i at trening skal vaere nyansert, men de fleste tror for mye paa rolige turer til at de skal oppnaa brukbare tider. Jeg mener absolutt ikke at det er saa viktig for
alle aa loepe fort, men rde som sier at de trener mye for aa bli bedre, de boer stille hardere krav til seg selv. Da holder det ikke med jogging som Grete ogsaa sa da
de pratet om 5/km. Det har ingenting med loep aa gjoere sa hun, jogging er noe helt annet. Men slevsagt er det ogsaa mye mye bedre enn aa slite sofaen i stua!
Ikke vaer redd for aa staa paa litt hardt dere som her litt ambisjoner. Det gir garantert raskt resultat, det kan mange underskrive paa...
God fortsetning paa all trening.

Veteran

Legg innav Veteran » 14 mai 2013 13:12

pusten2 skrev:Det du glemmer er at Grete Waitz hadde så god kondis at hun trente rolige turer i 3:30 tempo.
I følge Mariusbakken.com "Waitz was known for her extremely steady pace on the “easy” days. She ran with the men, at a pace from 3.30-4.00 on most of them."
Dette tempoet klarer ikke vanlige mosjonister å trene rolig i. Hvis man da trener rolige turer i 4:50 - 5:00 tempo, så trener man i et veldig "unormalt" tempo.
For hva gjør man i konkurranser? Jo, man løper fort. Er ikke noe vits å trene masse bordtennis om man skal konkurrere i tennis.

Hei, det blir litt rotete for meg, delvis pga sterkt nedsatt syn (skade) og jeg vet ikke om dette var myntet paa meg.
Naar Grete sa at de fleste loeper i et altfor langsomt tempo til aa matche en konkurranse saa stemmer det med min oppfatning og mine raad.
Uten sammenligning foroevrig, som jeg har nevnt saa holdt jeg 4.00/km. paa mine langturer uansett vaer og foere, og alltid med maksfart i bakkene, innbilte
meg at det var konkurranse bare for aa teste meg selv. Desverre ble det altfor faa slike turer, det var viktigere ting aa tenke paa, derfor maatte jeg trene effektivt.

Som vedkommende her skriver, i konkurranse loeper man fort osv. Det betyr at det ikke nytter aa jogge paa trening og tro at man plutselig blir en spreking naar
en faar startnr. paa brystet. Det er saa altfor mange som tror at det gaar an. Vi hadde endel slike teoretikere tidligere ogsaa, som tegnet og forklarte, men de
kunne aldri gi et godt svar hvis noen spurte om hvorfor det ikke funket i praksis.
For helt nybegynnere er det greit aa taa noen rolige turer, men de maa kombineres med litt slit og svette for aa oppnaa resultater, og da blir det slik som for meg, at
en aldri faar nok tid til trening. Som min datter alltid sa til meg,du gleder deg vel naa pappa, naa jeg fikk tid til en langtur, og hunvar ogsaa en ivrig supporter paa
baade i naermiljoeet og paa konkurranser andre steder naar vi "bodde' i "vare-campingvogna".. det var gyllene tider det...
God tur, aldri sur ut paa trening...

Wilfred Jarl

Legg innav Wilfred Jarl » 15 mai 2013 20:19

Morsom debatt :)
Som flere har nevnt er nok en av hovedårsakene til at ikke flere løper fort selvsagt at bredden heller ikke er den samme. Det skyldes igjen et annet samfunn enn for 30 år siden. Veteran har helt rett i at det var veldig mange flere som løp under 2.30 på 80-tallet. Vi ser det samme i store deler av Vest-Europa. for et par år siden hadde svenske Runners World en artikkel med statistikk over resultatutviklingen i Lidingøloppet, og i segmentet elite/supermosjonist er tilbakegangen i antall gode tider nesten latterlig stor.

Så blir det mye anekdotisk rundt om "man trente bedre før" eller ikke, den har jeg også lyst til å være med på :D
Det kan nok være noe i at hysteriet rundt soner (unngå for all del "lapskaustrening") ikke har vært tjenlig for resultater på helmaraton. Jeg var aktiv på 80-tallet, og "rolig langtur" var ikke veldig rolig, og mellomlange turer gikk gjerne i konkurransefart eller fortere. Dette ga oss spesifikk trening; arbeidskravene i maraton er tross alt ganske spesielle. Øivind Dahl løp på 2.11, med fulltidsjobb, jeg kan aldri huske å ha sett ham løpe sakte på trening, og vi var sambygdinger. Det har vært mange som har tolket Lydiard sin trening som long slow distance, men det var ikke så mye slow som det var long.

I de siste åra syns jeg det har vært veldig interessant å følge debatten med Canova på letsrun.com, han trener jo noen av verdens aller beste maratonløpere. Hans filosofi er at all grunnlagstrening har som formål å bygge opp løperen til å kunne gjennomføre de knallharde maraton-spesifikke øktene (35 km fort, 5x5km intervaller etc). I og for seg er det noen likhetstrekk med Jack Daniels sine programmer. Jeg tror de fleste som prøver å løpe de rolige langturene ihht Daniels sine skjema vil revurdere hva rolig er, og det er ganske mange turer i maratonfart+langturer med innlagt terskelfart. ndg Ingrid Kristiansen er det jo rett at mye av treninga hennes var i "sone 1", men hun trente også noen knallharde spesifikke økter (32 km langkjør etterfulgt av 1000meters intervaller) som jeg tror man fort kan overse når man sier at 80-90% av treninga går i sone 1.

Til slutt, gitt at bredden i toppen ikke var det den en gang var, la oss glede oss desto mer over de gode distanseløperne vi faktisk har. Å være maratonløper er ikke mer gloriøst i dag enn det var for 30 år siden.

Veteran

Legg innav Veteran » 17 mai 2013 06:49

løpeknut skrev:Hei. Har ikke lest alle innlegg i denne tråden, så dere får unnskylde meg. Men synes tråden er så interessant at jeg slenger meg på.

Jeg har alltid løpt men aldri trent veldig mye. Er mest ivrig på langrenn, men har nok innsett at det er på løpefronten jeg har best anlegg.. Jeg prøver å løpe 3-4 dager pr uke og er fornøyd hvis jeg får til det. Har etterhvert gjort samme erfaring som Veteran her, nemlig at de harde lange øktene gir veldig mye tilbake. (Jeg er 37 år, løpte mitt første maraton i fjor på 2:53, så vet dere omtrent hvor jeg står).

Jeg trener nok ikke så ensidig hardt som Veteran beskriver her. Jeg har veldig troen på å kjenne på dagsform, overskudd, følelse i beina. En rolig langtur blir gjerne hurtig dersom jeg føler for det. Og en økt som skulle være knallhard og vare i 40 min, kan gjerne bli en rolig tur dersom det butter veldig i mot. Men dette prøver jeg å unngå, ved å søke overskudd før hver trening. Tror mange bommer på nettopp dette. Man er veldig oppsatt på X antall km pr uke, og at det går ut over kvalitet. Forstår forresten ikke hvordan man får tid til all treninga, men supert for de som klarer det :)

Men jeg tror faktisk det er de harde turene som gjør deg god. Det dras paralleller til eliteløperene, og all rolig trening de bedrev. Jeg tror de benyttet mye konkurranser etc som trening, og mengden hard-trening var nok høy hvis man teller km og timer. Jeg synes det er for mye fokus på rolig trening. De rolige langturene er bra. Har lest at all trening er kondisjonstrening, derfor vil alle langturer trene utholdenheten - evnen til å tåle belastning over tid. Jeg tror allikevel at effekten av treningen blir større jo høyere intensitet du trener på. Min filosofi er altså: Hardt men med overskudd.

Hei loepeknut ! og alle andre. 3 lange "skriv" ble borte, preover med en kortversjon naa.

Du har gjort det helt riktige og trent nok til aa fullfoere 1. maran paa en meget god tid som ville gitt en fin plassering i din klasse ogsaa "de gyllene 80-aara"..
Da vet du hvor viktig gode forberedelser er, i motsetning til de mange som starter med for svakt treningsgrunnlag og maa slite seg i maal, noe som neppe gir
"mersmak" med det foerste... Har du tid nok saa beheover du selvsagt ikke trene like hardt som meg hele tiden, for meg ble et bare slik fordi jeg syntes det
var moro hele tiden, ogsaa om jeg var sliten foer trening... Jeg hadde faset punkter paa ell mine ulike trasser der jeg sjekket tiden og bestemte meg for aldri
aa loepe langsommere, saa jeg var nok spesielt loepekaat...men sannelig ga det raske resultater ogsaa..
Antall km/uke osv. var detaldri snakk om, og jeg noterte aldri noe. Lurt aa forlenge en planlagt rask kort tur til en mye lengre hvis du foeler for det, absloutt,
men ikke saa lurt aa korte ned langturen for mye selv om du er litt troett/sliten i starten, det loeser venlig vis etterhvert.
Med den tiden du har prestert skal det ikke mange justeringer til foer du er helt i toppen i din klasse, og om vi om mulig har kontakt naar du blir 41, saa er jeg
sikekr paa at du kan mobbe meg litt med at du har knust min bestetid. da er du paa samme minutt som Kaggstad og jack W. ogsaa, fint selskap det, hahaha..
Din filosofi er meget god, harde turer maa til for aa bli herdet og taale kjoeret hele veien. Og treningsgleden er det viktigste grunnlaget , det nytter ikke aa sette
seg maraton-maal uten at det hele bunenr i loepeglede.
Jeg avslutter denne epistel naa foer pc laaser seg igjen, men komemr gjerne tilbake for en ny prat. Lykke til du og alle andre! Og ha en fin 17.mai!!

Dette blir selvsagt synsing fra min side, men er det ikke det vi driver med her da. Har lyst til å prøve flere maraton, men lyst og tid styrer treningshverdagen min.

Veteran: Har ikke mye peiling på de gode løperne du refererer til, men vi har da noen gode løpere i dag og. Øystein Sylta er jo knallgod. Tror du ikke Sondre Norsdad Moen og Sindre Buraas kunne bli gode maratonløpere dersom de satset på det? Jeg tror det handler en del om hva som er in i tiden. Løping har ikke vært særlig populært de siste år. Ungdommen trenger forbilder å strekke seg etter dersom det skal satses på løp. Det er ikke mange "Petter Northug" i friidrett. Nå vises det turrenn i langrenn fra hele verden, men det er sjelden jeg ser et maraton på TV. Kan jo håpe på en ny løpebølge nå, så kanskje talentene dukker opp igjen.

En siste ting: Tror det er viktig å ha trua på den treninga DU gjør. Ikke følg alle nye råd som dukker opp i KONDIS eller på forumet ;)

Veteran

Legg innav Veteran » 17 mai 2013 07:21

Hei Wilfred Jarl... og flere med..

Stadig tull med min pc saa beklager at jeg ikke faar svart paa alle, men vil gjerne henge med og tar et kort sammndrag..
At tidene har forandret seg radikalt betyr nok mye for interessen , all utvikling er som kjent ikke bare positiv. Dette remediet som gjoer at vi kan sitte i hver
vaar verdensdel og "prate" sammen er et bevis paa enorm framgang som samtidig misbrukes forferdelig av smartinger uten samvittighet. Nok om det naa.
Du nevner bl.a. min gode kompis Oeyvind Dahl, ikke mye jogging paa langturer der nei, og han og de andre toppene deltok ogsaa ofte i mange karusell-loep osv.
og noen av dem startet i flere maraton/aar noe de beste naa ikke gjoer.
Selvsagt kan vi ikke forvente at nordmenn skal vaere helt i toppen, afrikanere o.a. har en helt annen motivasjon og treningsmuligheter enn "oss", men det jeg
savner er stoerre bredde som tidl. nevnt mellom 2.10-2.30. Det var vel minst 50 som loep under 2.30/aar under hele 80-tallet.
Moro at Sylta som en nevner loeper saa bra, haaper han faar selsakp av flere framover. De andre som blir nevnt kjenner jeg ikke noe til, men kanskje vil Ingebriktsen
proeve maraton senere..? Marius Bakken ble nevnt her, hva skjedde med han? Jeg husker da han begynte og gjorde fine tider at vi troddehan kunne blir en riktig
topploeper, de var han jo forsaavidt ogsaa. Men han manglet spurt til aa henge med de aller beste. han skrev vel om maraton-trening i Kenya ogsaa? Kan noen
fortell mer om dette og hva som skjedde videre med hans karriere? Som dere sikkert forstaar har jeg vaert saa lenge borte at jeg har mistet mye informasjon, og
naa som jeg er fast etablert i ny leilighet med loenn fra Staten i form av alderspensjon , og mye fritid, samtidig som jeg har kommet godt igang med trening igjen,
paa sykkel, saa vil det vaeer moro aa bli oppdatert av dere som vet mer enn meg..
Gir meg her & naa foer pc laaser seg igjen, og kommer tilbake hvis noen oensker en prat. Hurra for 17. mai, ha en fin dag!

Koffertløperen

Legg innav Koffertløperen » 02 jun 2013 20:04

Har ikke sett eller lest denne debatten før nå, men har lyst til å kaste inn følgende - nærmest som en kuriositet:
Har snakket med Jan Fjærestad noen ganger og lest en del om ham - blant det jeg husker er at han en gang sa at når han skulle løpe sine rolige langturer, løp han så sakte at han måtte gjemme seg vekk innerst i de lengste fjordene på Vestlandet. Fordi det gikk så sakte at han syntes det var flaut hvis (kjent)folk så ham...

Veteran

Legg innav Veteran » 03 jun 2013 10:36

Veteran skrev:
bemex skrev:DU TAR FEIL!!!!

Sitat fra Johan Kaggestad sin nye bok.

"Når 80-90% av toppidrettsutøvernes trening skjer i pratetempo er det ingen grunn til at ikke vi skal gjøre det samme"

Kaggestad mener mosjonistene kan lære av toppene.

Det var ikke akkurat sånn at de trente kjempehardt i noen år så "vedlikeholdt" de seg i form resten av årene. Jeg er ikke UENIG i at det er nødvendig med hardøkter for å bli bedre, men at hver økt skal være en hardøkt som du predikerer blir FEIL.

Grete Waitz lagde treningsprogram for kondis.no som er sitert i treningsdagboken til kondis. Her er mars uke fra programmet:

Dag 1 - 12 - 14 Km rolig løp
Dag 2 - Progressiv langtur (eksempel for en som løper 10KM på 40min) - Kilometerne løpes ca. slik 5,00 pr KM - 4,53 - 4,46 - 4,39 - 4,32 - 4,25 - 4,18 - 4,12 - 4,05 - 4,00)
Dag 3 10 - 12 Km rolig løp
Dag 4 - Oppvarming 3 KM - Hurtig løp 3 km (ca. 10 sekunder per km seinere enn 10KM konkurransefart) - Rolig løp 1 KM - Hurtig løp 3 KM (ca. 10 sekunder per km seinere enn 10 KM konkurransefart)
Dag 5 - Langtur 18 - 20 KM

Ikke akkurat hardtrening hver dag dette....

Trening er nyansert...ikke så enkelt som du skriver....kan ikke basere seg på bare hardøkter.

Hei! Jassaa Johan er blitt mosjonistenes beste venn naa, ok, han er jo en grei kar, synd at jeg ikke har kontakt med han naa, men vi har bodd i ulike verdensdeler
saa lenge at det er blitt slik. Jaja, det han skriver er for mosjonister som ikke har stoerre ambisjoner enn aa fullfoere maran paa 5-6 timer. Uten ganske mange
harde treninger vet han at det ikke holder til brukbare tider, men greit nok.
Gretes opplegg er ogsaa for nybegynnere saa det er helt fint i starten. Hun var jo temmelig spesiell ettersom hun sjelden eller aldri trente over 20 km. Men hun hadde
jo den beste kamerat og "trener" i Jack. Hun skremte jo arrangoerene i N.Y. foerste gangen da hun startet i 1500 m. tempo, men selvsagt holdt hun helt inn. Unik og
verdens mest sympatiske jente, og Jack er samme typen .
Enig i at trening skal vaere nyansert, men de fleste tror for mye paa rolige turer til at de skal oppnaa brukbare tider. Jeg mener absolutt ikke at det er saa viktig for
alle aa loepe fort, men rde som sier at de trener mye for aa bli bedre, de boer stille hardere krav til seg selv. Da holder det ikke med jogging som Grete ogsaa sa da
de pratet om 5/km. Det har ingenting med loep aa gjoere sa hun, jogging er noe helt annet. Men slevsagt er det ogsaa mye mye bedre enn aa slite sofaen i stua!
Ikke vaer redd for aa staa paa litt hardt dere som her litt ambisjoner. Det gir garantert raskt resultat, det kan mange underskrive paa...
God fortsetning paa all trening.

Jeg fikk bare lyst til aa utdype Johans uttalelser om ”pratetempo“。。 hvilket tempo er det?Meget individuelt。。 selv loep jeg min 2。 maraton 4 uker etter den 1。
Etter 3-4 km。 fant jeg rytmen og mitt tempo og kom i prat med en tysker og en inntil da for meg ukjent nordmann, veldig trivelig kar 。 Vi holdt foelge helt inn
og pratet mye sammen hele tiden。 Saa ”pratetempo“ gaar helt greit ogsaa med litt fart, vi loep alle inn paa 2。42。
Mitt 1。 fjell-maraton gikk ogsaa mye i pratetempo,etersom jeg tok igjen en yngre kar jeg kjente litt over halvveis og vi hold pratetempo-folge helt inn uten
aa slippe noen forbi, men vi tok igjen mange i bakkene opp mot Baatskaret og tiden bla 2。58。。( ser at bare 3 totalt loep litt raskere i aar。。。)
Det ville vaert morro med en pratetempo-langtur sammen naa Johan,lurer paa hvem av oss som har best kondis naa? Du som er sykkel-ekspert eller meg
som sykler flere mil nesten daglig ?, og akkurat idag kjoepte jeg en liten computer for litt mer noeyaktig maaling av fart og distanse。。。
Jaja, bare noen tanker omkring dette for moro skyld。。Johan vet like godt som meg at det maa hardere trening til hvis en vil oppnaa en brukbar tid paa maran,
men naar kondisen foerst er paa plass, da kan du loepe fort og langt og samtidig prate uanstrengt, slik er det bare。。。。。。
Ha en fin dag。

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»