Salomon S-lab - hvorfor får den så mye skryt?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
MissHyper

Salomon S-lab - hvorfor får den så mye skryt?

Legg innav MissHyper » 27 mai 2013 11:19

I virvaret av flotte terreng sko så har jeg sett på Salomon S-lab, Inov -8 og også Icebug.

Blir litt overrasket når så mange skryter så mye av S-lab når de har dårlig grep på vått føre i skogen? For meg så er det akkurat det som skiller en god terrengsko fra en dårlig en. Hvorvidt jeg blir våt på beina eller ei, betyr ikke så mye. For å si det slik, jeg vil heller være litt våt enn å ha en for tett sko.

Slik jeg ser det så er Inov 8 den perfekte sko? Skal ta meg en tur på Løplabbet å prøve den. Håper den ikke er for smal.

Icebug, for varm om sommeren? Eller? Har en følese at den er supertett? (Hater tette sko.....)

Noen som har noen gode erfaringer? For en som vil ha lavt dropp? Må ha noe demping slik at jeg kan løpe på grus og noe asfalt (det er en transportdel til skogen).

leifa

Re: Salomon S-lab - hvorfor får den så mye skryt?

Legg innav leifa » 27 mai 2013 12:21

Hei
Inov-8 212 er suveren på terrengløp meget bra feste og løpsfølelse! Brukte de bla i Birken i fjor.

Eneste ulempen med dem er at føttene får mye juling under lengre ultraløp pga den tynne sålen, men det blir nok Inov-8 på Ultrabirken om 2 uker.
Har Adizero XT også de har noe bedre demping men dårligere feste.

MissHyper

Legg innav MissHyper » 27 mai 2013 12:55

leifa skrev:Eneste ulempen med dem er at føttene får mye juling under lengre ultraløp pga den tynne sålen, men det blir nok Inov-8 på Ultrabirken om 2 uker.
Har Adizero XT også de har noe bedre demping men dårligere feste.

Jeg løper opptil et par mil i terrenget. Kanskje mer men langt unna det du løper ;) Jeg har et par "gloves" fra Merrell fra før, de har super løpsfølese, veldig godt grep, ingen demping og ga meg tretthetsbrudd i høst :evil: Er nok ikke skoen sin skyld, det var nok mer det at jeg ble for ivrig i tilvenningfasen og løp for mye, for fort, også noe på hardt underlag. Den klassiske feilen :oops: Men nå tør jeg ikke bruke de noe mer når det er noe hardt underlag. Tør foreløpig ikke bruke dem i det hele tatt. Har ikke fått løpt før for en drøy måned siden. Og nå går det bra virker det som. Men 8 mnd uten løping gjør en litt skvetten da...... Tar ingen sjanser nå.

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 27 mai 2013 15:27

Godt spørsmål (trådoverskriften). Jeg har sett en del av mine fb-venner legge ut skryt av salomon-skoene der, men det er opplagt at de er sponset for å gjøre det. Noe av skrytet må altså tilskrives at det er kjøpt og betalt, uten at jeg dermed sier at ikke noe av det likevel kan være berettiget (har ikke gjort meg opp noen mening om skoene selv).

Når det gjelder Inov-8 så må du være oppmerksom på at de har flere modeller, der modellnavnet er gitt etter tyngde på skoen (som igjen sier noe om demping og støtte). Den mest populære er 212 (lav vekt) og jeg har hørt flere utrope denne(oppriktig) til sin favorittsko av alle løpesko. Den har trolig noe mer støtte og demping enn dine merell, men er fortsatt tynn og i hovedsak ment som konkurransesko (evt trening for de som har hatt lang tilvenningstid på forhånd). 212 er den inov-8 skoen jeg har selv og jeg er også veldig fornøyd med den. Vil tro at de noe tyngre modellene til Inov-8 også vil kunne være veldig gode erfaringer.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

kadens

Legg innav kadens » 27 mai 2013 20:22

Jeg løpte Vestfold Ultra Challenge 50 km på nye Asics Fuji-Trainer 2. Jeg var litt skeptisk til de skoene ettersom versjon 1 er blit kritisert for å være glatt på fjell og røtter. Men jeg var ute etter lette sko med god løpsfølelse ettersom jeg liker Asics DS Trainer bestemt jeg meg får å gi de en sjans. Jeg må si at de fungerte utmerket og de har en lett og god løpsfølelse og de fungerte bra i terrenget på sti, fjell, myr og vei.

MissHyper

Legg innav MissHyper » 28 mai 2013 11:50

Trygvan: Ja jeg også tror at de 212 skoene kan være noe for meg. Om de veier 100 gram mer eller mindre utgjør ikke den store forskjellen for meg på mitt nivå tror jeg. Konkurranser deltar jeg bare noen få ganger pr år. (3-4 pr sesong) Og det er i hovedsak for å slå meg selv ;-) I år blir det kanskje bare et løp eller to pga skaden jeg har hatt. Men da trenger jeg til gjengjeld gode terrengsko ;-)

Jeg har også en følese at det er sponsing som fører til mye skryt. De er jo svin-dyre! Og da bør de jo være perfekte spør du meg :-) Og det er de jo ikke til mitt bruk. Trenger sko jeg stole på i våt skog (vi bor tross alt I Norge....).

Kadens: Mannen min har kjøpt seg Fuji og er veldig fornøyd med dem! Men jeg må ha lavere dropp da jeg løper på forfot/mellomfot :) Hvordan gikk det da? Vestfold Ultra Challenge?

leifa

Legg innav leifa » 28 mai 2013 12:04

Jeg har vurdert andre Inov-8 modeller men er litt skeptisk til Rocklite-312 GTX (herre) 275 (dame) da droppen er 8 mm vet ikke om dette er så mye at det vil innvirke på forfotløpingen. Men om man ikke er så opptatt av forfotløping så vil nok disse kunne være ett noe bedre dempet alternativ til 212 og 190.

MissHyper

Legg innav MissHyper » 28 mai 2013 12:36

212 har vel 6 mm. Har ikke prøvd det men tenkte å prøve på å løpe med de på labbet da. Bruker nå et par Brooks Pure Flow med 4 mm drop og de er kjempegode (på asfalt/grusvei). Men fungerer dårlig I terrenget.

kehaxx

Legg innav kehaxx » 28 mai 2013 16:06

Det blir helt feil å si at S-lab har dårlig grep på vått føre i skogen, siden S-lab kommer i flere utgaver og med ulike såler.

http://www.salomon.com/no/range/trail-running-s-lab.html

Jeg har Sense Ultra og er kjempefornøyd med både grep og ikke minst løpsfølelse på sti, røtter og fjell enten det er vått eller tørt. For å få noenlunde grep i gjørme eller myr, bør du imidlertid ha grovere såle som Inov-8 X-Talon 212, S-lab Fellcross eller S-lab Softground.

Jeg er forøvrig ikke sponset og kommer dessverre aldri heller til å bli det. ;)

MissHyper

Legg innav MissHyper » 29 mai 2013 13:05

Kehaxx: Jeg leste denne testen: http://www.loplabbet.no/Salomon-S-Lab-Sense-Ultra-test.

Jeg har også lest andre som har testen den på vått føre som sier den er glatt. Men som sagt, for meg er det en av de viktigste egenskapene til terrengsko. Andre løper kanskje i annet terreng enn meg og har behov for annet grep. Har ikke lest noe om de andre du nevner, det er jo en jungel av sko der ute! Derfor det er så fint å kunne spørre andre om erfaringer. Av nøytrale folk som deg som faktisk har prøvd dem. Har kjøpt så mye joggesko som jeg ikke har vært fornøyd med.... Og den skoen jeg vil ha, vil jeg skal sitte på vått terreng, en jeg kan stole på i løp som Skaubygda uten å havne blodig i mål som forrige gang. Pga trynings pga glatte sko.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»