Salomon S-lab - hvorfor får den så mye skryt?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
melkesyre

Re: Salomon S-lab - hvorfor får den så mye skryt?

Legg innav melkesyre » 30 mai 2013 20:20

Hei MissHyper og alle andre!

Jeg har selv begynt å løpe i Inov-8 i vår og har falt fullstendig for disse skoene! Så mye at jeg har gått til innkjøp av modellene 212 (grå) og 190 (rød)! Tidligere har jeg løpt i Asics Gel Trail Sensor, men disse var ganske tunge og stive, og jeg var ikke fornøyd med grepet. MEd inov-skoene får jeg lette sko som sitter skikkelig på vått og vanskelig underlag. SKal bruke dem under Birken og har brukt dem på Salomon Trail Tour i tillegg til vanlige stiturer. Endelig kan jeg løpe i vanskelig terreng uten å risikere at jeg tar svalestup på grunn av dårlig feste.

Salomon har jeg ikke testet selv, men jeg har også reagert på at mange er så glad i dem (er dog klar over at det finnes forskjellige modeller, men det virker som alle skryter av en spesiell modell (rød og hvit)).

Barks

Legg innav Barks » 31 mai 2013 14:42

Jeg har både Inov-8 XT212 og Salomon Sense Ultra, og for meg er det den beste 2-sko kombinasjon jeg har hatt hittils. Dersom det er vått og gjørmete er XT212 MYE bedre, det er helt klart. Men på relativt tørre stier (kan gjerne være vått, men ikke ankeldyp gjørme) og så lenge man ikke løper mye på glatte og våte klipper (har ingen problemer med røtter), med eventuelle innslag av litt grusvei, dersom jeg må løpe 2-4 kilometer for i det hele tatt å komme frem til sti/skog/terreng er Sense Ultra suveren. Desuten er den fantastisk behagelig å løpe med, sitter veldig bra på foten og føles veldig bra i bruk, også på lenger turer opp mot/over 20k der jeg blir mer sliten i føttene av XT212. Har også løpt en +20k-tur på asfalt med Sense Ultra og det fungerer helt greit (men sliter litt på yttersålen).

Jeg mistenker sterkt at jeg handler enda en Sense Ultra når disse er utslitt. Veldig fornøyd med de (og nei, jeg er ikke heller sponset - og vil aldri bli det påbakgrunn av løpsresultater heller).

MissHyper

Legg innav MissHyper » 06 jun 2013 09:30

Nå har jeg vært på Løplabbet og prøvd litt forskjellig. Inov-8 passet ikke foten min da vristen min er høy og forfoten litt bred. Han sa det han på Løplabbet at den lett ble for trang om man er forfotløper og ikke har veldig smal fot. Jeg fikk ikke kjøpt noen sko da de ikke hadde så mye utvalg i min str, men de har bestilt en Adizero XT til meg som jeg skal få prøve når den kommer :D Den virket veldig god, hadde veldig lik såle som Inov8.

Salomon S-lab prøvde jeg ikke i det hele tatt. Han foreslo den heller ikke for meg. Men jeg kikket på sålen, og den hadde jo en mye finere (mindre struktur) såle enn de andre to. Og som du nevner Barks så kan man nok fint løpe litt på asfalt med disse. Noe man ikke bør med de to andre da sålen fort vil bli ødelagt av asfaltløping. På den annen side så er det ikke asfaltsko jeg er ute etter. Jeg vil ha en ren terrengsko.

S-lab er nok en meget sko for kombinasjonsturer. Mulig jeg burde hatt det, jeg må jo løpe litt på vei for å komme i skogen, men kjøper nå nok Adizero om den passer på foten min. Jeg kan jo fint ha flere sko også :-) Så S-lab er ikke ute av bildet :-)

august

Legg innav august » 08 jun 2013 21:25

Jeg begynte å løpe mer i fjellet i fjor, særlig for å trene til AXA Fjellmarathon i Sverige. Dette er en fantastisk løype med totalt 43 km og 1800 høydemeter. Vått, masse gjørme, bart fjell på toppene, små flekker med snø - ja, i det hele tatt allsidig og krevende underlag, både for løper og sko.

Lenge var planen å løpe med Inov-8 x-talen 190, for disse syns jeg var helt nydelige å løpe med. Perfekt passord for en med bred fot (i motsetning til 212 som er for smal/lav over vristen), lav drop, forfotvennlige, godt grep, kort sagt alt jeg kunne ønske meg.

Men så begynte jeg likevel å bli usikker, for etter å ha sparket borti småknauser en del ganger (typisk flat asfalt-steg, som ikke er så lett å endre) begynte jeg å kjenne at skoen mangler såkalt rock plate i sålen. På kortere turer og på mykt underlag var ikke dette noe problem, men med litt tunge føtter på snaufjellet ble det en del bank å få for tåballene, og da ble ikke avsluttende utforløping særlig behagelig. Med tanke på fjelltoppene på AXA turte jeg rett og slett ikke satse på 190, selv så glad er i dem.

Dermed skaffet jeg meg S-lab Sense. Jeg var ikke helt overbevist først, for de satt litt for stramt over vristen, syntes jeg, men dette viste seg etter hvert ikke å være noe problem. Løpsfølelsen var like bra som med 190, og beskyttelsen mot fjellstøt veldig effektiv. Dermed endte jeg opp med disse under løpet. Kompisen jeg sprang sammen med, brukte 190en, men han var nok litt misunnelig på meg. Selv om vi sprang milevis i gjørme, var det ikke noen merkbar forskjell i feste. Mulig 190 sitter litt bedre, men jeg opplevde ikke manglende feste som noe problem. Og på vått snaufjell sitter S-lab bedre enn x-talon. Sålen ser glatt og landeveisvennlig ut, men den har en kattetungeaktig konsistens som egner seg på fjell.

Jeg har fortsatt veldig sansen for begge modellene. Men om det er fare for mye grov grus, steinrabber og slikt, da velger jeg S-lab. Jeg kjøpte dem forresten på joggeshop.no. Der koster de 1400, hvilket ikke er så absurd dyrt.

Bjørn Inge Midtgård

Legg innav Bjørn Inge Midtgård » 09 jun 2013 15:57

Saucony Peregrine er ein god modell som eg har løpt med i nokre år. 4mm. hældropp og nok demping til at ein kan bruka den også på asfaltstrekk. Den nye varianten heiter Peregrine 3. Inov Mudclaw 300 er ein annn god modell - med nokså smal lest og tjukke mjuke knottar under. Den liknar ein fotballsko og er god i myr. Altra lagar svært gode sko med 0 dropp. Litt små i storleiken - gå opp eit halvt nummer. Skulle eg hatt nye terrengsko trur eg at ville testa ut Altra Lone Peak 1.5. Elles er det jo også mykje anna bra som td. New Balance og La Sportiva.

Altra 1.5 test:
http://www.borntorun.com/blogs/barefoot ... 1-5-review

Brukeravatar
Gunnar Bruun
Sted: Harstad

Legg innav Gunnar Bruun » 12 jun 2013 03:52

Jeg brukte dem i går på orienteringsløp i til dels sleipt og vått føre, og satt som et skudd.
Fikk kommentarer før løpet på at jeg kom til å få kjempeproblemer underveis men hadde ikke problemer hverken opp eller ned.

MissHyper

Legg innav MissHyper » 16 jun 2013 07:34

Det ble Adizeroene på meg. Det er jo en ren terrengsko og bør ikke brukes på asfalt da sporene forsvinner fort da. Men har løpt noen turer i gjørmete terreng, glatte svaberg, og røtter og de satt som et skudd :-) super løpsfølese, men selvsagt, mer såle enn Merrel Barefoot som jeg hadde, som gir en fantastisk løpsfølese, men trengte jo en sko som kunne beskytte mine skranglete bein litt bedre :lol:

Men lurer på om jeg skal ha S-lab også. For kombinasjonsturene. Evt annen god kombisko.

padde

Legg innav padde » 16 jun 2013 13:33

Hvis du liker 212, men synes den kan bli smal, er irock fra vj et meget godt alternativ. Meget god slitestyrke.

Brukeravatar
EsspeN

Legg innav EsspeN » 18 jun 2013 12:12

Jeg skal også anskaffe meg et bar salomon s-lab sense ULTRA.
Tenkte å kjøpe de I Chamonix da jeg reiser dit om en uke.

Tror neppe de er noe billigere der, koster 200 euro.
De selges også på supersport.no for 1500kr ink røbetjuice (gratis porto). Dette er nesten samme pris som joggeshop (1520 ink porto uten rødbetjuice). Begge nettbutikkene er top notch. Handla på begge flere ganger.

Uansett kjøper jeg nok mine I Chamonix så får jeg testa skoen FØR kjøp.
Var på sognsvann I går på Salomon Trail Tour og skulle teste de, men var litt sen.

Dere som har skoen. Føler dere at den er TRUE-TO-SIZE? (hvis du titter på US størrelse)

kameraten

Legg innav kameraten » 18 jun 2013 13:00

Hei,

Jeg har skoen og er meget fornøyd så langt (riktignok ikke mer enn 30km i de, men nok til å få en følelse). Jeg bruker 45 i mine Saucony Kinvara og Addidas Hagio's, men måtte opp til 46 i S-Lab Sense.
Jeg opplevde skoen som strammere over vrista enn noen av mine andre sko. Jeg testet 45 1/3, men de ble for trange.
Dette er en perfekt sko for min markaløping (grus, sti og asfalt i skjønn symfoni)..

God tur til Chamonix, det hørtes ikke kjedelig ut!!

kameraten :)

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»