Maraton på under 3 timer

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
Einar

Re: Maraton på under 3 timer

Legg innav Einar » 04 jun 2013 18:46

Løp4Livet skrev:Er 34år.

Da er ikke alderen noen begrensning. :-)
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Løp4Livet

Legg innav Løp4Livet » 04 jun 2013 21:04

Hehe ja alt er relativt. Men som jeg har sett så er det erfarne løpere(ca.40år) som er solide på langdistanse

Geir K.

Legg innav Geir K. » 04 jun 2013 21:21

Jeg tror også fjelløktene dine er super trening. Ikke minst også på grunn av at det virker som om du liker dem, noe som jo er en kjempefordel.

Løp4Livet

Legg innav Løp4Livet » 04 jun 2013 23:01

Ja brenner skikkelig for fjellturene. Tre timer på fjellet føles som knapt en time. Så blir uhyre spennende å se i konkurranse hvilke utbytte disse øktene har hatt

Veteran

Legg innav Veteran » 05 jun 2013 05:25

Løp4Livet skrev:Er 34år. Ja fjelløkter er solid trening. Løper stort sett ikke nedover, men går fort. Totallengden på øktene varierer fra 20-26km. Fjellene jeg løper på ligger på 5-600moh. Men totalt sett på hele økten ligger jeg vel på 1500-2000moh. Bruker også å kjøre noen gode bakkeintervaller underveis. Det er noe som river godt i bakside lår. Tror dette er super trening.

Hei igjen! Helt enig med deg, slik trening er veldig bra, spesielt om du legger inn bakkedrag undervies, noe jeg har
proevd aa faa fram tidligere. Og klokt ikke aa loepe saa mye nedover pga risk for skade.
Jeg hadde noen kamerater som var redde for asfalttrening, vi kalte dem for "elger" for de var var utrolig sterke og raske
i skogen og paa fjellet. Men ogsaa "elgene" maatte ha noen langturer paa asfalt for aa justere steget foer maraton, som desverre
i de fleste tilfeller foregaar paa asfalt...

Du er saa godt forberedt at du kan vaere trygg paa at du kommer under 3.00. Jeg skulle oenske at flere trente saa hardt og godt foer
sin foerste maraton ( jeg vet at det ikke er din 1.) at de unngikk aa slite seg i maal paa kanskje 4 tim.+ det kan umulig friste til reprise...
Selv foretrakk jeg masse konkurranser i andre loep foerst, men da visste jeg ogsaa at under 3 paa min 1. mara ville gaa greit, selv om
jeg da var 41 aar.
Dette fikser du veldig greit, saa lykke til videre med trening og konkurranser!

Løp4Livet

Legg innav Løp4Livet » 05 jun 2013 15:17

Takk for tilliten :). Håper det går seg til. Mitt motto er å "skynde seg langsomt". Trene systematisk, spise riktig og få nok hvile. Selv om jeg trener systematisk betyr ikke det at jeg trener slavisk etter et program. Det har jeg heller ikke tro på. For ofte vante bevegelser blir kroppen vant til, og fremgangen vil tilsutt stagnere. Med systematisk trening mener jeg og overraske kroppen ofte slik at den hele tiden må streve for å komme opp på et nytt nivå. Men for at den skal klare det så må grunntreningen være på plass. Blir som å bygge et hus. Uten grunnmur, er det bare tidsspørsmål før hele huset faller sammen

løpeknut

Legg innav løpeknut » 05 jun 2013 17:40

Veteran skrev:
Hei igjen! Helt enig med deg, slik trening er veldig bra, spesielt om du legger inn bakkedrag undervies, noe jeg har
proevd aa faa fram tidligere. Og klokt ikke aa loepe saa mye nedover pga risk for skade.

Jeg var tidligre av den oppfatning at man skulle løpe forsiktig i nedoverbakke på trening. De siste årene har jeg begynt å gi gass i nedoverbakkene. Synes dette har god effekt ved at beina blir sterkere, og teknikken bedres. Filosofien er at du må trene på det du skal bli bedre på. Løper stort sett utenfor asfalt da.

Tror ikke du trenger å løpe veldig mye på asfalt, men noen langturer med god fart på asfalt er nok lurt. Løp maraton i fjor med lite asfaltløp på forhånd og det gikk greit (hadde vel en 5-6 skikkelige langturer på asfalt før mara).

Løp4Livet

Legg innav Løp4Livet » 05 jun 2013 19:21

Jeg er av den oppfatning at det kan være lurt å ta noen langturer i bra tempo på asfalt ca.2mnd før maraton og frem til 2 uker før start. Siste 2 ukene er det om å gjøre og samle mest mulig overskudd og kun trene i daffe tempo

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 06 jun 2013 08:01

Løp4Livet skrev:Jeg er av den oppfatning at det kan være lurt å ta noen langturer i bra tempo på asfalt ca.2mnd før maraton og frem til 2 uker før start. Siste 2 ukene er det om å gjøre og samle mest mulig overskudd og kun trene i daffe tempo

Du er fortsatt klok. :-)
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 06 jun 2013 09:41

Har en fjelltur i uken som varer mellom 2,5- 3 timer. Distansen varierer mellom 20-30km. I tillegg har en intervalløkt i uken pluss en tempoøkt på rundt 15-17km der eg ligger litt over maratonfart, det vil si 15km/t. Ellers gjennomfører jeg resten av treningsøktene i daffe tempo for å redusere restitusjonstiden best mulig

Hei.
Basert på dine resultater så vet du bedre enn de fleste hva som kreves for å bli god til å løpe. Så derfor håper jeg du vil dele enda litt mer om hvordan du trener:
* Hvor mange km løper du typisk per uke?
* Hva slags intervaller trener du? (Terskel, eller dritharde? Lange eller korte? Mange eller få? Korte eller lange pauser?)
* Periodiserer du treningen? Evt. hvordan?

:)
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»