Side 3 av 3

Re: Maraton på under 3 timer

Lagt inn: 06 jun 2013 13:38
av Løp4Livet
Hei,
Jeg teller ikke km per uke selv om jeg fører opp hver treningsøkt. Det er bena og dagsformen som bestemmer hvor mye jeg trener. På langturene mine kan det godt være jeg løper 8-10km lengre enn planlagt hvis jeg kjenner at bena fungerer veldig bra, og motsatt. Jeg er alltid bevisst på å kjenne etter hvordan kroppen fungerer. Kjenner jeg med tung i bena en dag, så tar jeg fri. Det er når kroppen får fri den vokser. Hvis en hele tiden bryter ned kroppen tar det ikke lange tiden før en går på en smell.
Jeg kjører som oftest tre kvalitetsøkter i uken. En fjelløkt på 20-26km på rundt 2,5-3 timer. I disse turene kjører jeg også endel bakkeintervaller for å øke styrken på frasparket. Veldig god trening. To dager etterpå blir det som regel en intervalløkt. Siden jeg har såpass lang økt to dager før, blir det oftest korte intervaller. Liker veldig godt 5-4-3-2-1 x 2. Men dette varierer. Liker ikke at disse øktene blir for statisk. Den siste økten kjører jeg en langdistanseøkt i maratonfart eller 0,5km/t raskere enn maratonfarten. For mitt vedkommende blir det 15km/t. Per dags dato blir disse øktene på 13-16km. Etter denne økten tar jeg som oftest total hvile dagen etter, eller så tar jeg en spinningøkt for å få ut slaggstoffene. Dette har fungert veldig bra så langt.
Hver 6 uke hopper jeg over intervalløkten for å få mer trøkk på maratonøkten. Det er tross alt det jeg trener for, og ja jeg kjenner at det hjelper. Du vil sikkert merke dette også selv når du kommer inn i treningsrutinene og lærer kroppen og kjenne.

Re: Maraton på under 3 timer

Lagt inn: 07 jul 2013 00:43
av ChrizzPilates
Hei, interessante svar. Tror du det er mulig å holde et tempo på 17km / t under en full maraton?

Re: Maraton på under 3 timer

Lagt inn: 07 jul 2013 13:43
av padde
Hei, hvordan er farten??
Du har vel full kontroll på denne antar jeg, men jeg slenger på noen tips som jeg mener holder koken opp for meg:
Løp hver dag. Er kroppen tung, løp allikevel- men sørg alltid for å "løpe lett". Dette holder kroppen i gang mer enn en hviledag. Definer trening som økter over 1t.
Går du lei, løp allikevel en time og gjerne i lapskaustempo. Du holder formen greit oppe med dette. Treningen blir for mange veldig komplisert (synes jeg).
Langtur over 2- 2.5 t mener jeg er unødvendig. Etter dette blir løpsteknikken lett veldig stabbete, iallefall hvis du løper langturen på lav intensitet. Selv løper jeg sjelden langturer over 1.30 i lav intensitet, men kjører heller progressivt turer på 2 t+. Jeg lar været (og barna) avgjøre når dette blir. Den siste halvimen er da i maratonfart (<2.50). På kortere progressive kjører jeg gjerne noe hurtigere (jeg liker progressive veldig godt ;) ) Videre har jeg flere "koseturer" på 1.30 i uka.
Løp alle konkurranser du kommer over, korte som lange, og lad opp til disse minst mulig. Det er gøy å løpe konkurranser, men kjedelig å lade opp.
God løpssommer

Re: Maraton på under 3 timer

Lagt inn: 08 jul 2013 16:09
av workingclasshero
ChrizzPilates skrev:Hei, interessante svar. Tror du det er mulig å holde et tempo på 17km / t under en full maraton?


det er godt mulig å holde en snittfart på over 20 km/t på maraton

Re: Maraton på under 3 timer

Lagt inn: 08 jul 2013 20:14
av gls
Løp4Livet skrev:Hehe ja alt er relativt. Men som jeg har sett så er det erfarne løpere(ca.40år) som er solide på langdistanse


Martin Rees løp halvmaraton i år på 1.11.32. Han er 60 år. Relativt solid. :-)

http://www.athleticsweekly.com/coaching ... rtin-rees/

Re: Maraton på under 3 timer

Lagt inn: 08 jul 2013 21:58
av runningman
workingclasshero skrev:
ChrizzPilates skrev:Hei, interessante svar. Tror du det er mulig å holde et tempo på 17km / t under en full maraton?


det er godt mulig å holde en snittfart på over 20 km/t på maraton


"godt mulig"...

Yep, hvis du er fra Etiopia eller Kenya, og tilfeldigvis er blant de 10-20 raskeste i verden. DA er "over 20 km/t" mulig.
Hvis ikke, dream on... :lol: