Side 1 av 3

Maraton på under 3 timer

Lagt inn: 27 mai 2013 22:45
av Løp4Livet
Lurer på om dette er realistisk. Begynte å løpe igjen i februar i år etter 1,5 år skadeavbrekk. Før skaden hadde jeg vært aktiv løper i 2 år. Har en maraton på 3:07, 6-7 halvmaraton med beste tid på 1:24 og femten 10km med beste tid 36:40. Jeg er per dags dato 85kg mot 80kg da jeg løp maraton på 3:07. Med min treningen vil jeg med tiden komme ned under 80kg. Er 1.84 høy og er 34år. Håper noen har noe og komme med

Re: Maraton på under 3 timer

Lagt inn: 28 mai 2013 10:17
av Einar
Høres realistisk ut det. Både vekt og antall kilometer i uka er viktige faktorer til om du lykkes...

Re: Maraton på under 3 timer

Lagt inn: 28 mai 2013 11:07
av Løp4Livet
Takk for svar. Har en fjelltur i uken som varer mellom 2,5- 3 timer. Distansen varierer mellom 20-30km. I tillegg har en intervalløkt i uken pluss en tempoøkt på rundt 15-17km der eg ligger litt over maratonfart, det vil si 15km/t. Ellers gjennomfører jeg resten av treningsøktene i daffe tempo for å redusere restitusjonstiden best mulig

Re: Maraton på under 3 timer

Lagt inn: 29 mai 2013 20:05
av Einar
Høres glimrende ut. du har lest fasiten. :-)

Re: Maraton på under 3 timer

Lagt inn: 30 mai 2013 14:09
av Geir K.
Hei,
Dette tror jeg også er mulig å få til for deg.
Det høres ut som om du har en rimelig fin balanse i treningen din. Husk bare på å skynde deg langsomt slik at du unngår skader.
Samtidig tror jeg det er lurt at du løper en del på asfalt dersom det maratonløpet du satser på går på asfalt. Da blir beina mer vant til den harde belastningen dette er. Det blir særlig avgjørende på den siste mila i løpet.
Jeg har også stor tro på å delta i en del kortere løp, ikke minst halvmaraton, som en forberedelse til maraton. Deltakelse i løp er jo god trening for kroppen generelt, og det er jo artig å være med i konkurranser, men i tillegg opplever jeg det som positivt når jeg løper maraton at farten da er en god del lavere enn jeg har hatt i de kortere løpene - det hjelper mentalt.
Siden du allerede har løpt på en veldig god tid, så kjenner du sikkert godt til hva som lønner seg å gjøre i de siste ukene før selve løpet. Men det skader sikkert ikke å lese litt mer om dette. Det finnes en god del artikler o.l. både på nettet og i papirform.
Dette var bare noen springende tanker. Poenget var å si at dette kan du klare, og å ønske lykke til.

Re: Maraton på under 3 timer

Lagt inn: 31 mai 2013 20:11
av Løp4Livet
Hei og takk for svar. Jeg prøver å unngå mest mulig asfalt, men ser poenget ditt. Hvor ofte mener du at jeg bør trene på asfalt? Vurderer om jeg skal kjøre en fartsøkt i uken hvor jeg begynner på feks 10km og bygger meg rolig oppover. Når det gjelder intervallene bruker jeg stort sett tredemølle. Syns det er greit og veldig målbart. På møllen kjører jeg også bakkeinervaller, men ikke så ofte da det koster en del med tanke på de lange fjellturene. Har du forslag til gode intervaller så si gjerne i fra

Re: Maraton på under 3 timer

Lagt inn: 03 jun 2013 13:42
av Geir K.
Hei igjen,
Jeg synes det er litt vanskelig å gi bastante råd om asfaltløping, og andre ting også for den del.
Når det gjelder det maratonløpet som er det store målet for sesongen din, så bør vel treningsarbeidet legges opp etter følgende prioritering:
1) Klare å stille til start (ergo, ikke trene slik at du blir skadet)
2) Klare å komme til mål, og helst under tre timer (ergo, trene nok og riktig, slik at du ikke får skader/problemer underveis som gjør at du må bryte, og slik at du klarer å holde høyt nok gjennomsnittsfart).
Utfordringen her er at det er en viss motsetning mellom 1) og 2), og alt handler om å finne den rette balansen. Og her er blant annet trening på hardt underlag sentralt. Men akkurat hvor mye, er det vanskelig å gi råd om. Jeg er nesten fristet til å si 'mest mulig, så lenge du unngår skader', men det blir vel ikke så mye mer konkret av det. Dette avhenger selvsagt også av hvor robust musklene og leddene dine er, løpeteknikk, etc. Du sier at du har vært skadet før, og hvis det var et resultat av for mye trening på hardt underlag, bør jo selvsagt det også tas hensyn til.
En ting som er lurt på slike underlag i hvert fall, er å ta det mer med ro i unnabakkene. Da er det jo mye mer tyngde på beina hver gang de lander, og det øker sjansen for skader. Det er jo også mulig å gå fort nedover f.eks., særlig hvis du har hatt stor belastning i den siste tiden eller at du har en føling med en skade.
Et annet tips er å bygge opp kapasiteten til å løpe på hardt underlag over tid. Øk litt for hver uke.
Det er også lurt å gjøre noen enkle styrkeøvelser for å forhindre skader, som f.eks. tåhev og vri foten rundt ved ankelleddet (hjelper mot beinhinnebetennelse).

Jeg også synes det er fint å løpe intervaller på tredemølle. Tidligere kjørte jeg mer 4x4 max O2, men jeg kjører nå langt mer såkalte terskeløkter. Denne, som er utarbeidet av Johan Kaggestad, synes jeg er veldig fin: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=595491
Fordelen med denne er at du holder deg i gang med et brukbart tempo gjennom hele økten. Det er jo bra maratontrening.

Re: Maraton på under 3 timer

Lagt inn: 03 jun 2013 22:59
av Løp4Livet
Hei igjen,
Interessant link du hadde. Dette må prøves ut. Når det gjelder skaden som jeg hadde fikk jeg konstatert bruskskade i patella(kneskålen). Operasjonen er vellykket, men grunnen for det lange oppholdet(1,5år) var mye stivhet i kneet etter operasjonen. Stivheten ga seg ikke og jeg valgte dessuten i februar iår og ta en kikkehulloperasjon for å finne ut hva det kunne være. Der fant de arrvev som hadde dannet seg. Alt annet såg veldig fint ut. I dag har jeg litt stivheter, men ingenting er som under og etter en treningsøkt. Da kjenner jeg ingenting. Så det er jo positivt.

Jeg trener som sagt en økt i uken på fjellet. Dette er økter på 2-3 timer. I tillegg en fartstreningsøkt pluss en intervall. Sitter å funderer på om jeg skal kjøre en fjelløkt hver fjorten dag istedenfor en gang i uken. Fjelløktene koster endel og er redd for at det skal gå på bekostning av intervalløktene og fartstreningsøktene. Har du noen gode forslag her? Liker jo veldig godt fjellturene, men kan bli litt mye med tre harde økter i uken.

Re: Maraton på under 3 timer

Lagt inn: 04 jun 2013 12:30
av Einar
Løp4Livet skrev:Hei igjen,
Interessant link du hadde. Dette må prøves ut. Når det gjelder skaden som jeg hadde fikk jeg konstatert bruskskade i patella(kneskålen). Operasjonen er vellykket, men grunnen for det lange oppholdet(1,5år) var mye stivhet i kneet etter operasjonen. Stivheten ga seg ikke og jeg valgte dessuten i februar iår og ta en kikkehulloperasjon for å finne ut hva det kunne være. Der fant de arrvev som hadde dannet seg. Alt annet såg veldig fint ut. I dag har jeg litt stivheter, men ingenting er som under og etter en treningsøkt. Da kjenner jeg ingenting. Så det er jo positivt.

Jeg trener som sagt en økt i uken på fjellet. Dette er økter på 2-3 timer. I tillegg en fartstreningsøkt pluss en intervall. Sitter å funderer på om jeg skal kjøre en fjelløkt hver fjorten dag istedenfor en gang i uken. Fjelløktene koster endel og er redd for at det skal gå på bekostning av intervalløktene og fartstreningsøktene. Har du noen gode forslag her? Liker jo veldig godt fjellturene, men kan bli litt mye med tre harde økter i uken.


Personlig tror jeg øktene i fjellet er viktige, men det er ren synsing. Det er den type løping du blir råsterk av. Du skriver ikke noe om hvor gammel du er, men tre hardøkter i uka høres ikke uoverkommelig ut. Selv løper jeg bortsett fra noen få uker om sommeren langt over 50% av treningen på tredemølle, også langturer. Det gjør jeg både på grunn av logistikk, pollenallergi og glatte veier på vinteren. Noe av grunnen er også at jeg har blitt ganske comfortloving med åra.Har løpt helt greie løp på asfalt uten å falle sammen på slutten.

Re: Maraton på under 3 timer

Lagt inn: 04 jun 2013 18:28
av Løp4Livet
Er 34år. Ja fjelløkter er solid trening. Løper stort sett ikke nedover, men går fort. Totallengden på øktene varierer fra 20-26km. Fjellene jeg løper på ligger på 5-600moh. Men totalt sett på hele økten ligger jeg vel på 1500-2000moh. Bruker også å kjøre noen gode bakkeintervaller underveis. Det er noe som river godt i bakside lår. Tror dette er super trening.