Langøkt i fjellet

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Løp4Livet

Langøkt i fjellet

Legg innav Løp4Livet » 01 jun 2013 21:45

For ca.2mnd siden begynte jeg å løpe i fjellet en dag i uken. De første turene var på rundt 90.minutter. Jeg har gradvis økt dette og pr.dags dato ligger jeg nå på 2,5 til 3 timers økter. Dette tilsvarer 25-30km. Kan ikke få understreket nok hvor verdifulle disse øktene er. Merker enorm fremgang og solid overskudd. Siden målet mitt er maraton under 3 timer er det gull verdt disse fjelløktene. Merker også på tempo-øktene at jeg har mer å gi. Tyder på at muskler og sener begynner å bli vant til å jobbe over lengre tid. SÅ dette kan anbefales til alle som trener seg opp til enten halv eller helmaraton, ja eller ultra for den del.

MissHyper

Re: Langøkt i fjellet

Legg innav MissHyper » 06 jun 2013 09:41

Ja terrengløping er gull verdt :-) Men man får ikke herdet beina for asfaltløping da, så man bør jo få en god dose av det og. Men personlig foretrekker jeg terrenget! Definitivt! Krever MYE mer av energi, balanse, styrke og kondisjon!

Løp4Livet

Legg innav Løp4Livet » 06 jun 2013 15:11

Prøver å unngå mest mulig asfalt, men som du sier må det være noen økter på asfalt. For min del kommer jeg til å løpe litt mer på asfalt når det nærmer seg maraton. Siste 2mnd og frem til 2 uker før start. Terreng er gode solide treninger. Har deltatt i et 20km løp i østfold som heter fredriksmarka rundt. Et morsomt men krevende løype der en må hopper over trerstokker og løpe over myrer. Fikk likevel en oppegående tid på 1:24. Men det kostet krefter. Gikk tom etter 19km, så nesten perfekt løp:). Løpet kan anbefales. Mener det ligger en link på nettet om det er interessant

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 07 jun 2013 11:19

Støttes! Jeg driver og nærmest manisk loggfører alt som gir lindring og smerte, og fjellturer er det som gir best effekt, vel og merke når det skjer i et tempo som føles bra.

MissHyper

Legg innav MissHyper » 07 jun 2013 11:31

Ikke hørt om det løpet nei, men det er absolutt slike løp som fenger meg. Utrolig sterk tid da!!!! Imponert!!! Kikket på det nå. Er i oktober det. Har noen løp i august og september (Kraftløpet 18 aug, Drammen halvmaraton 8 sept og Norefjellmasjen 14 sept) så får se hvor motivert jeg er da :-) Så ut til å være en fin tur :-)

Løp4Livet

Legg innav Løp4Livet » 08 jun 2013 02:50

Jeg har som nevnt hvor viktig det er med en fjelløkt i uken. Jeg tror det er viktig at en ikke kjører den samme løypen hver eneste gang. Jeg har nå lagt inn tre forskjellige typer fjellturer. Disse varierer fra meget bratt, middels bratt og lett motbakke. Grunnen for at jeg tror dette kan være positivt er fordi jeg tror det er bra at ikke de samme musklene gang på gang blir mørrbanket på samme måte.

MissHyper

Legg innav MissHyper » 16 jun 2013 07:37

Ja absolutt! Varierer stort sett mine turer såpass at jeg løper hver tur en gang i uken. Men har veldig mange muligheter her jeg bor da. Nok å ta av :D

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»