Kondis og NFIF

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
ipconfig

Kondis og NFIF

Legg innav ipconfig » 21 jun 2013 22:46

Etter at NFIF nærmest harselerer med sliterne i norsk mosjonsløp er det da naturlig at det blir en splitt slik at de som driver med stevneløp bør holde seg innenfor NFIF og de som driver med mosjonsløp bør holde seg til Kondis som organisasjon.

Det er vel litt slik at de som driver med baneløp har samme popularitet som rytmisk sportsgymnastikk. Venner og kjente gidder så vidt møte opp. Det er ingen "eliteserie". Ørten forskjellige NM. Jeg tenker at siden NFIF nå virkelig har sett seg lei på sliterne som arrangerer løp og heller vil ha skikkelige kommersielle krefter på banen selv om de sier det motsatte - er det på tide da at vi som er på mosjonsnivå melder oss ut av friidrettsklubbene og starter klubber som er tilsluttet Kondis?

Det er jo en svært uheldig utvikling men når forbundet gir totalf f**n i hva grasrota holder på med så er det vel på tide at grasrota selv finner ut hvordan ting bør være og kjører løpet videre uten noen involvering av NFIF. Da slipper vi å forholde oss til lisenser, fare for konkurranse til egne arrangement fra forbundet + at NFIF ikke bryr seg om annet enn penger fra mosjonistene.

Andre som tenker det samme?

Kjell Vigestad

Re: Kondis og NFIF

Legg innav Kjell Vigestad » 22 jun 2013 12:00

Hvor er friidrettsforbundets troverdighet
Innenfor Norges Idrettsforbund er det friidrettsforbundet som det eneste forbundet som kan stå bak det de definerer som friidrett sammen med Bedriftsidrettsforbundet. Nå har de prøvd seg på at de har eiendomsrett også til aktiviteter utenfor Norges Idrettsforbund i forbindelse med kritikken de rettet mot Holmestrand Maraton, og det gikk ikke så bra. Jeg gikk igjennom over 100 debattinnlegg i den saken, og kritikken mot friidrettsforbundet var overveldende. Jeg klarte bare å finne ett innlegg som synes det var helt greit at friidrettsforbundet innførte avgift på mosjonsløping.

Friidrettsforbundet vil ha hånd om all løping enten den skjer i motbakke, i myra, i skogen eller på landeveien. Men interessen strekker seg ikke så mye lenger enn det. Forbundet har en side som heter http://www.mosjon.com og innholdet der forteller hvor brennende ønsket er om å gjøre noe for mosjonsidrett. Da forbundet overtok Gang og turmarsjforbundet, som ble tvangsnedlagt, så fulgte det med en del ressurser via Norges Idrettsforbund. Det ble opprettet et mosjonskontor med 1-2 ansatte og nå skulle de gjøre noe for mosjonsidretten. Det ble et mageplask som kom raskere enn vi kunne forestille oss.

ipconfig har helt rett. Friidrettsforbundet er i hovedsak opptatt av banefriidrett og noen nær tilknyttede aktiviteter innenfor løping som diverse NM/nordisk/EM i terrengløp. I år har de imidlertid ikke en gang klart å finne en arrangør som er villig til å arrangere NM i maraton. Oslo Maraton har blitt forespurt, men har takket nei. Det er kanskje ikke så rart etter innføring av startavgift og nå saken med Rock'n Roll Marathon.

Kondis ivaretar mye av mosjonsdelen innenfor løping, men helt uten noen form for støtte fra Friidrettsforbundet eller annen statlig støtte. Alle penger fra staten til idretten går via Norges Idrettsforbund til særforbund og til idrettskretser. Også pengene til mosjonsidrett, så noe av de statlige bidragene til NFIF er basert på at forbundet (og deres klubber) driver en bred mosjonsvirksomhet. Kondis står for kontrollmåling av løyper som ellers i verden blir gjort av nasjonale friidrettsforbund. Vi lager komplette terminlister, skriver om løpene og bistår arrangørene med råd og veiledning. På friidrettsforbundets www.mosjon.com består hele terminlista for mosjonsløp i Norge for resten av 2013 av 5 mosjonsløp, fire i Møre og Romsdal og ett i Hordaland. På terminlista på kondis.no er det 854 arrangementer igjen i 2013. Og siste nyhetssak [b]på http://www.mosjons.com [/b er snart 6 måneder gammel, og det er en avskrift av en nyhet på kondis.no, men uten kildeangivelse, og hvor også bildet er hentet fra kondis.no uten at bildet er kreditert Kondis.

Det står ikke så mye mer om mosjonsløp på http://www.friidrett.no heller, selv det skrives om enkelte begivenheter. Det var et bra oppslag om Sentrumsløpet og Holmenkollstafetten, men siden har det vært stilt. Av de siste 100 nyhetene på friidrett.no og forbundets kretssider, var det en sak om mosjonsløp, - om Bislett-Mila på bane. Med et bilde tatt av Kondis, men uten kreditering av fotograf. I tillegg en påminning om påmelding og henting av startnummer for et jenteløp i Rogaland som kretsen selv arrangerer. Det var alt. De øvrige 97 gjaldt generelle organisasjonssaker, banefriidrett og en sak om NM i kappgang.

Friidrettsforbundets troverdighet når det gjelder mosjonsløp utenfor bane er i øyeblikket veldig liten. I forslaget til friidrettstinget i mars om innføring av lisens for alle som deltar i mosjonsløp, så var et punkt i begrunnelsen at forbundet nå skulle ta hånd om eierskapet til hele friidretten, - også mosjonsløpene. Og de skulle gjøre en masse for mosjonsidretten. Sannheten er enkel. Det er penger til forbundets sentrale virksomhet, og da er det behovet for mer penger til å følge opp lovende unge og eliten, som var den direkte foranledningen.

Friidrettsforbundet har ingen andre ønsker for mosjonsløpingen enn å "eie den" og at det går bra med den uten at forbundet selv gjør noen med den. Og nå går det så bra at de vil ha litt mer av kaka enn de 6 kronene de i dag krever inn for hver deltaker i løp arrangert av en friidrettsklubb. Og de pengene går til kretsene, så de bidrar ikke til å finansiere sentrale aktiviteter som i stor grad har fokus på eliteidrett.

Friidrettsforbundet mente det hadde gått så greit med å innføre mosjonslisens i sykkel- og skiforbundet, så nå var det på tide også for friidrettsforbundet å melke mosjonistene. Med en lisens på 20 % av startkontingenten på opptil kr 150 kunne det bli minst 8 millioner mer å rutte med til forbundets prioriterte virksomhetsområder.

Det hadde vært arbeidet med dette lisensforslaget en tid og kretsstyrene hadde vært informert om forslaget, og de hadde fått en garanti for de skulle få kompensert det de måtte tape når startavgiften på kr 6 per deltaker falt bort. Men for klubbene og medlemmer flest i friidrettsforbundet (og for Kondis) ble forslaget første gang omtalt 24. februar på friidrett.no, dvs. tre uker før tinget. Noen klubber forsto konsekvensene av forslaget, som SK Vidar, som forsto at de nå risikerte å måtte sende nesten 2 millioner av overskuddet for Oslo Maraton videre til forbundet om forslaget skulle bli vedtatt. Forslaget var ikke engang blitt sendt ut til høring til de som ville bli mest berørt, dvs. til de av landets friidrettsklubber som arrangerer mosjonsløp.

Under behandlingen av forslaget på friidrettstinget kom det umiddelbart et utsettelsesforslag. Saken var altfor dårlig utredet og arrangørklubbene var ikke hørt på forhånd. Saksordfører for lisensforslaget var forbundets visepresident, Tore Hordnes. Han sa at forbundet trengte pengene så fort som mulig og at en utsettelse på til neste ting om to år derfor var uaktuelt. Samme Hordnes var også styrets talsmann når eliteidretten skulle behandles. Han sa at det var mulig at forbundet ikke hadde råd til å sende utøvere til junior-VM. Generelt ble det sagt at markedet for sponsormidler var tøft og at friidrettsforbundet ikke kunne regne med vekst på den siden og at budsjettet for 2014-2015, som skulle vedtas på tinget, måtte strammes inn om ikke mosjonslisensen ble innført

Det er like greit at friidrettsforbundet kaller en spade for en spade. De trenger mer penger til en satsning på å dyrke de mest lovende ungdommene og eliten, og en lisens for mosjonister utenfor NFIFs klubber skulle bidra til det.

Saken om Rock'n Roll Marathon viser at forbundet er villig til å gå på akkord med sine prinsipper om det kan gi penger i kassa. Kr 300.000 i året får friidrettsforbundet av det helkommersielle selskapet i USA som står bak Rock'n Roll Marathon for å hjelpe selskapet bak arrangement inn i det norske markedet. Så når generalsekretær Kjetil Hildeskor i friidrettsforbundet sitter på riksdekkende TV i "Holmestrand-saken" og sier at friidrettsforbundet vil demme opp for at kommersielle krefter skal komme inn i mosjonsløpsmarkedet, så sliter friidrettsforbundet både med tillit og troverdighet i denne saken.

Hilsen Kjell Vigestad
tidligere daglig leder av Kondis

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 22 jun 2013 21:46

Takk for godt innlegg Kjell! Men er det bare oss to og Tim som egentlig bryr seg? Jeg har på følelsen at ingen gidder å bry seg og syns det egentlig er greit å betale hva det koster så lenge de ikke trenger å være med i en klubb med påfølgende dugnader, loddbøker osv.

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 23 jun 2013 07:45

Joda, jeg bryr meg. Jeg kommer ikke til å delta i flere konkurranser i Norge om det blir avgift. Det handler ikke om beløpet, men om prinsippet. Ingen skal få lov å ta seg betalt for ingenting.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 23 jun 2013 10:53

Joda, jeg bryr meg også, men hva er det egentlig å si? dette er jo bare for dumt, på grensen til det utrolige.

En ting er hva man synes om kommersielle aktører har noe på det norske mosjonsmarkedet å gjøre generelt, men en annen og klarere ting er jo troverdigheten til Friidrettsforbundet med en slik helomvending i løpet av to måneder. Jeg må gni meg litt i øynene - er dette virkelig mulig?

Jeg var for øvrig såvidt innom sakspapirene til NFIF ifm den omtalte generalforsamlingen tidligere. Så vidt jeg har fått med meg har de hatt et underskudd de to siste årene. De har vel behov for å dekke det inn tenker jeg, og jeg vil tro det er dette driftsmessige underskuddet behovet kommer fra. Deres største problem er at de ikke er voksne nok til å fremstille saken som den er, men i stedet dikter opp argumenter som i deres øyne "høres" bedre ut. De burde kalle en spade for en spade og synliggjøre for publikum deres egentlige behov og begrunne behovene på en skikkelig måte. (+ selvfølgelig samarbeide langt bedre med Kondis). Nå faller de bare gjennom, og møter til og med seg selv i døra så det synger.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

haakonh

Legg innav haakonh » 23 jun 2013 13:48

Takk for gode innlegg, ikke minst fra Kjell Vigestad.
Sist redigert av haakonh den 23 jun 2013 14:56, redigert 1 gang totalt.

haakonh

Legg innav haakonh » 23 jun 2013 13:57

Takk for gode innlegg, ikke minst fra Kjell Vigestad.
For de fleste mosjonsløpere er NFIFs opptreden lite kjent. Når de får høre om dette, rister de fleste på hodet. Det som skiller lisenssaken i NFIF fra det som har skjedd i langrenn og sykkel, er trolig den store avstanden mellom forbundet og mosjonsløperne. Og enda mer at det faktisk finnes en organisasjon som fyller rommet imellom, nemlig Kondis. Opprinnelig var vel dette den norske maratonklubben. Hvorfor så beskjedne? I dag hevder NFIF, stikk mot juristers vurderinger, at de forvalter retten til maratonløp og til å beskatte disse. Samtidig utøver de denne retten ved å ødelegge for de eksisterende arrangementene, i tillegg til å skattlegge dem. Dette blir litt middelaldersk. Skal allmuen bare akseptere det? Eller enkeltvis komme med tomme trusler om å aldri mer å delta i løp - det vi liker best av alt?

Her må Kondis på banen, fordi det er de, ikke NFIF, som reelt sett er den kollektive organisatoren av norsk mosjonsløping, ikke minst med sine utrettelig løpsreportasjer, løpsannonseringer og statistikk.

Nå venter vi at Kondis eller andre med erfaring kommer med forslag til alternative strategier for arrangører og løpere. Er eneste mulighet at arrangørklubbene melder seg ut av NFIF? Eller finnes det mer realistiske veier, for eksempel at klubbene kan melde seg inn i Kondis, eventuelt parallelt med NFIF? Da kunne mosjonsløp selv bestemme om det skulle være et Kondis-arrangement, eller et NFIF-arrangement. Advokat Kjenner sier NFIF ikke har rett til å bestemme over norske maratonløp, men har NFIF lov til å avgiftsbelegge ikke-medlemmer? Hvordan kan løpsstatuser, påmeldingsordninger og klasseinndelinger endres slik at dette unngås?

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 23 jun 2013 21:57

Bra forslag Håkon. Her er min mening

1) Utmelding av klubber i NFIF:
Dette er lite ønskelig med tanke på friidretten generelt. Men gateløpere og mosjonister har mindre og mindre å gjøre i en tradisjonell friidrettsklubb. Min tanke hadde vert en gruppering som "Frie norske løpeklubber". De trener ikke organiseres men heller stemme med føttene - dvs at medlemsmassen velger disse klubbene og deres arrangementer heller enn løp arrangert med lisens. Min tanke er å lage en stiftelse/klubb som "leier" utstyr (f.eks. tidtakerutstyr fra lokal friidrettsklubb) og arrangerer løp og treninger. Detter er jo allerede "the dark side" for friidretten så de vil sannsynligvis ikke merke noe allikevel utenom at endel "støttemedlemmer" vil forsvinne.

2) Parallelt med NFIF
Her vil naturligvis NFIF drive med boikott av løpere som er med i "paralellklubber". Dvs at de som satser går til "lojale" klubber. Da oppnår NFIF at det blir endre mindre miljø i gruppen 15-19 år.

3) Innmelding Kondis
Jeg ønsker at Kondis skal være uavhengig og holde seg til en fornuftig linje. De gjør en utmerket jobb i dag. Vi kan heller kjøre som i dag at Kondismedlemmer får rabatt (selv om jeg har vert inne på tanken). Men ulempen er at Kondis mister sitt svært gode ståsted og det ønsker ikke jeg å risikere.

Oppsummert:
Jeg ønsker at det startes nye uavhengige klubber som fortsetter å arrangere de mosjonsløpene som de har i dag med ny arrangør (forbehold om at den lokale friidrettsklubben ikke vil kjøre det videre), bruker kondis som hovedkanal for markedsføring, reportasjer og som arrangørstøtte.

Kanskje vi skulle starte "Frie Norske Løpeklubber" foreningen på Justisen i Oslo :D

HaraldST

Legg innav HaraldST » 25 sep 2013 21:31

Fikk nettopp tilbud fra BUL om påmelding til Sentrumsløpet 2014.
Da jeg så at det ville medføre lisens til NFIF sa jeg: NEI TAKK - Finner heller et annet løp.

Er det noen som vet 'hvor landet ligger' for neste års Oslo (halv)maraton ?

Thomas Hetland

Legg innav Thomas Hetland » 27 sep 2013 07:52

..her er en aktuell problemstilling fra min klubb EIK. Vi arrangerer terrengtrimmen som de siste to år har vært 3 løp på våren og 3 løp på høsten. I 2011 hadde vi denne trimmen gratis for alle for at terskelen skulle være lavest mulig for å trimme i løp. Foran 2012 sesongen så vi oss nødt til å ta 50kr for de voksne for hele karusellen. Du kan da løpe de løpene du vil i karusellen. Dette gjorde vi for at vi skal gå i null. annonseutgifter,,premier til barn,,saft..startnummer. Alt annert er drevet på dugnad. Det er ca 100 forskjellige voksne innom denne karusellen i løpet av en sesong. Dvs ca 5000kr til EIK friidrett. Nå skal altså forbundet ha 20kr per voksne deltager(startavgift mindre en 101kr). Dvs de "stjeler" 2000kr fra EIK. og vi går 2000kr i minus hvis ikke mer pga vi har nok mer utgifter en 5000kr. vi har ikke noe nettpåmelding og folk melder seg på samme dag kort tid før løpet. Hva vi må gjøre nå er ennå uklart. Kan hende vi setter opp startavgiften, som igjen kan medføre redusert aktivitet.? Et fåtall av diss 100 mosjonisten er like "ivrige" som meg. Dvs det er ikke aktuelt med helårslisen for de. Mange av dem er også aktive i andre idretter og ikke medlem av en friidrettsklubb og har dermed heller ikke mulighet for å kjøpe helårslisen. Ikke ville det lønt seg heller da de ikke deltar i så mange løp.

Iconpig som er tårdstarter har Onsdagstempo på Bryne etter innspirasjon fra SRM. Her har de 20kr for ikke Brynemedlemmer for deltagelse. Dette vil nå gå i null for dem..20kr inn--20kr ut......fordi den vanlige mosjonist skal sponse "elitesatsing" eller at en friidretts-leder skal bo fint i Zurich til neste år under EM................

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»