VALG AV TREDEMØLLE

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Yankee
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 15 Sep 2013 19:45

Re: VALG AV TREDEMØLLE

Innlegg Yankee » 15 Sep 2013 20:04

Jeg skal prøve å få kjøpt en mølle til maks 5000 kr. Ser da at jeg kan få brukt Merida
http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... edem%F8lle
eller en ny Eltech http://www.partiexperten.no/product/fri ... T001929.do

Er noe av dette brukelig til lett kondisjonstrening? Hvilken er best tro?

Veteran
InnleggCOLON 207
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Innlegg Veteran » 16 Sep 2013 13:03

S-A2013 skrevColonHei, eg er en gutt på 26 som skal innvester i ny tredemølle, har hatt en "billigmølle" nå i noen år og vil nå ha en litt skikkelig mølle.
Tenker pris mellom 10-20t klassen. Syns det er litt vanskelig å finne skikkelige tester der det har tatt med mange møller i denne prisklassen, så vær snill å hjelp meg vist du har erfaring eller har mølle i denne klassen ;) Eg er ikke så opptatt av å kunne se løyper å profiler opp å ned å i mente, er mer opptatt av god demping, stor løpeflate, stigning, fart, hurtigtaster osv, å viktigst av alt - KVALITET! Har sett på mange merker men de sier meg ikkje så mye da alle levrandører selfølgelig skryter uhemma av sitt produkt :? så eg trenger noen med erfaring!
Kan si litt kort om bruken og da: løper i perioder 4-5 dager i uka, kjører da veldig variert, bor på plass med mye snø så er avhengig av innetrening nesten 6mnd i året.
er også en ganske tung løper (ca 90-95kg)

Har bitt meg merke i en mølle fra "sparmax" CF-7201 heter den, pris: 16990,-
Syns den har meget gode spesifikasjoner i forhold til pris, passer meg heilt perfekt i grunn, men er det noen som kjenner til kvaliteten?

Kom med innspill å synspunkter, erfaringer :D

"Kjaere vene" sa vi alltid foer om noen som vi mete var litt paa ville veier. Forstaa meg rett.
Du er ung og "maa" trene inne pga mye snoe!?! Du er heldig som i likhet med meg bodde i et snoerikt omraade med jevn kulde osv.
Mine venner sa at jeg fkkk et psykologisk overtak aa dem, naar jeg trente i 20-25 kalde, og aldri ble jeg sjuk, heller ikke hadde jeg
noen uhell/strekk e.l. Du har trent med verdens kjedeligste treningskamerat i noen aar, flere ggr. i uka, men fortsatt sliter du med
masse overvekt. Hvorfor har ikke treningen gitt mer effekt/ Jo jeg har proevd paa moella, senest forrige uke. Jeg paastaar a effekten
av slik trening gir maks. 50 % effekt jfr. med loeping ute paa vinterveier. Bandet gaar, du bruker ingen energi paa framdrift, kun paa
aa loefte beina. Antall viste km.er falske.
I tillegg er det vanskelig vet jeg aa konsentrerre seg om oppgaven, andre i naerheten, kanskje en telefon, noen som prater til deg?
Ingen rev, raadyr eller elg som krysser veien.. ingen frisk luft...uffameg saa trist, at du gjer dette frivillig.
Jeg bruker sjelden sterke ord, men aa invesere saa mye penger i en slik maskin er uforsvarlig, og resultatet blir ikke noe bedre om
maskina koster 12 eller 25 lapper. 2 reiser jorda rundt faar du for det beloepet.
Jeg gikk ned 9-10 kg. paa etpar aar med hardtrening ute i all slags vaer, og resutatet ble utrolig bra. Med moella hadde jeg aldri klart
en kg. for jeg hadde blitt gal av lengsel etter frisk luft, iblant en treningskompis, og naturopplevelsene paa langturene i kulda.
Tenk i alle fall lenge foer du kaster ut en brukbar maskin, en ny og dyrere skraper ikke av deg fettet raskere, du maa bare trene mye
hardere enn det det tydeligvis har gjort...
Tenk paa helsa paa en annen maate, kom deg ut i snoe og kulde og bli herdet, saa glemmer du overvekta, kiloene raser av deg like
raskt som paa meg. Og du er bare guttungen ennaa jfr. meg da jeg begynte som 37-aaring og sprang meg rett opp paa pallen i veteran-NM.
Lykke til med aa legge igjen alle x-tra kiloene angs veien og ikke inne istua, det funker bare ikke!

Brukerens avatar
Korak
InnleggCOLON 281
RegistrertCOLON 18 Jan 2010 21:02
BostedCOLON Bergen
CONTACTCOLON

Innlegg Korak » 16 Sep 2013 13:42

Jeg er møkk lei av duster som skal moralisere over folk som ikke løper ute. Om Veteran m. flere syns det er høyverdig å trene ute så tren for pokker ute. Dere er ikke noe mer høyverdige varianter av menneskeheten av den grunn. Fortsett for all del å fokusere på det som får dere i løpeskoene, men spar oss for den fordømte moralen. Alt var sikkert mye bedre under krigen o.s.v.

Jeg kommer ikke til å slutte å løpe på mølle uansett hvor lite tøft du/dere syns det er. Jeg løper på mølle fordi jeg liker å løpe på mølle - J E G L I K E R Å L Ø P E P Å M Ø L L E ! Jeg er altså ikke interessert i å høre at du/dere IKKE liker å løpe på mølle.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Veteran
InnleggCOLON 207

Innlegg Veteran » 17 Sep 2013 06:26

Korak skrevColonJeg er møkk lei av duster som skal moralisere over folk som ikke løper ute. Om Veteran m. flere syns det er høyverdig å trene ute så tren for pokker ute. Dere er ikke noe mer høyverdige varianter av menneskeheten av den grunn. Fortsett for all del å fokusere på det som får dere i løpeskoene, men spar oss for den fordømte moralen. Alt var sikkert mye bedre under krigen o.s.v.

Jeg kommer ikke til å slutte å løpe på mølle uansett hvor lite tøft du/dere syns det er. Jeg løper på mølle fordi jeg liker å løpe på mølle - J E G L I K E R Å L Ø P E P Å M Ø L L E ! Jeg er altså ikke interessert i å høre at du/dere IKKE liker å løpe på mølle.

Det var da voldsomt til temperament, bruk heller all den innestengte energien til trening, ute..hahaha.
Da har jo hatt mange bra innlegg og har virket serioes. Naa faller du ned paa "fjortis-nivaaet" med aa kalle en langt mer erfaren
mann for "dust". Fristende aa sende deg fullt navn saa du kan google litt om meg, men stoler ikke paa at du kan holde det for deg selv.
Du ville faatt langvarig hakeslepp om du leste litt av hva jeg har prestert, og naa tenker jeg ikke bare paa loeping...
Jeg ga traadstarter et godt raad som alle ansvarlige trenere ville gjort. Han oensker gaa ned adsillig i vekt, noe han oppnaar mye
raskere ved utetrening, samtidig som det ivaretar helsa paa en bede maate. Bare det aa gaa raskt eller jogge i kupert terreng gir kondis
og vektredusering mye raskere. Derfor ba jeg han vurdere dette jfr. prisen paa moella.
Jeg har aldri sagt at DU ikke skal loepe paa moella, og jeg har aldri moralisert om "hoeyverdige menneser" osv. Du tar jo helt av fra de
gode raad jeg gir han, og framstaar plutselig som en ivrig kverulant naar du benytter skjellsord til en meddebattant.
Jeg har kanskje mer erfaring med aa trene andre enn du har? Jeg vet ikke men tror det. Saavidt jeg husker har jeg vel noe bedre
prestasjoner tidsmessig ogsaa, beklager om jeg husker feil.
Jeg trente en sesong ei triathlonjente, hun ville ogsaa gjerne bruke moella naar det var kaldt ute. Greit saa jeg, da maa du finne deg
en annen trener. Ok, hun ble med paa mitt opplegg og vant NM for foerste og siste gang den sesongen.
Jeg fokuserer paa trivsel , velvaere og helse vedr. trening. Ingen serioes trener vi anbefale moella annet enn som en noedloesning
og evnt. komplement for aa holde muskulaturen igang hvis tidsnoed etc. gjoer at utetrening ikke kan gjennomfoeres.
Kos deg paa moella Du ! Traadstarter boer fokusere paa det viktigste,aa gaa ned i vekt, og da boer en legg igjen fettet ute !
Ha en fortryllende dag, Du ogsaa!

bemex
InnleggCOLON 149
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 20:05
BostedCOLON Trondheim

Innlegg bemex » 17 Sep 2013 07:41

Veteran skrevColonHan oensker gaa ned adsillig i vekt, noe han oppnaar mye
raskere ved utetrening, samtidig som det ivaretar helsa paa en bede maate.

Jeg klarer ikke å finne noen steder i tråden at han ønsker å gå ned i kilo......noe du antar regner jeg med? Du predikerer hele tiden at din måte/vei er den riktige.

Hvorfor ikke overraske oss alle med å si navnet ditt så vi kan få ta glede i alle din fantastiske prestasjoner som du sier du har gjort/utført?

S-A2013
InnleggCOLON 7
RegistrertCOLON 29 Jun 2013 09:11

Innlegg S-A2013 » 18 Sep 2013 15:34

Hei!
Ja det er altså eg som startet denne tråden, og vil da begynne med å spørre deg "Veteran" om hvor i denne tråden finner du at eg så veldig gjerne ønsker å gå ned i vekt? Du snakker hele tiden om hvor sterkt eg ønsker og hvor viktigt det er at eg legger fettet igjen ute! for å si det kort er du faktisk frekkere enn flatlusa her nå!
Eneste eg skriver om vekt og kg er at eg er en forholdsvis tung løper da eg regner en løper for tung da jeg er 90-95 kg.
Nå har det seg sånn at eg er vel faktisk ingen "løper" i den forstand, da løping for meg er ren kondisjons/hurtighets trening i tilleg til anen idrett.
Eg skal ikkje begynne med noe skryting her men kan nevne at eg har en fin medaljesamling innen b.l.a roing og boksing og langrenn, hvor kondisjon er ganske vesentlig.
Det eg ville med denne tråden var å høre om andre som hadde gode/dårlige erfaringer med mølle typer osv, da mølle er en meget effektiv trenings metode av kondisjon/intervaller etter fek annen trening! Eg er på ingen måte utlært men har plukket med meg en del på mine 10-12 år som seriøs trningsnarkoman, så eg skal heller starte en egen tråd neste gang eg lurer på trenings tips og evt slankekur! Er ca 94kg per nå med en fettprosent på ca 10-12% og syns det er helt greit!

Til alle dere andre, mølla er kjøpt og komt i hus. Det ble en Sportsmaster T300 og den virker meget bra!

Veteran
InnleggCOLON 207

Innlegg Veteran » 19 Sep 2013 11:38

S-A2013 skrevColonHei!
Ja det er altså eg som startet denne tråden, og vil da begynne med å spørre deg "Veteran" om hvor i denne tråden finner du at eg så veldig gjerne ønsker å gå ned i vekt? Du snakker hele tiden om hvor sterkt eg ønsker og hvor viktigt det er at eg legger fettet igjen ute! for å si det kort er du faktisk frekkere enn flatlusa her nå!
Eneste eg skriver om vekt og kg er at eg er en forholdsvis tung løper da eg regner en løper for tung da jeg er 90-95 kg.
Nå har det seg sånn at eg er vel faktisk ingen "løper" i den forstand, da løping for meg er ren kondisjons/hurtighets trening i tilleg til anen idrett.
Eg skal ikkje begynne med noe skryting her men kan nevne at eg har en fin medaljesamling innen b.l.a roing og boksing og langrenn, hvor kondisjon er ganske vesentlig.
Det eg ville med denne tråden var å høre om andre som hadde gode/dårlige erfaringer med mølle typer osv, da mølle er en meget effektiv trenings metode av kondisjon/intervaller etter fek annen trening! Eg er på ingen måte utlært men har plukket med meg en del på mine 10-12 år som seriøs trningsnarkoman, så eg skal heller starte en egen tråd neste gang eg lurer på trenings tips og evt slankekur! Er ca 94kg per nå med en fettprosent på ca 10-12% og syns det er helt greit!

Til alle dere andre, mølla er kjøpt og komt i hus. Det ble en Sportsmaster T300 og den virker meget bra!

Hei du. Mitt 3. forsoek maa bli kort fordi min maskin kutter etter kort tid.
Jeg har ikke noe problem med aa dypt beklage at jeg misforsto det med vekt. Som maratontrener var det alltid slik at de som ringte begynte med noe om
vekt.. Jeg er 85 + saa jeg maa vel faa bort endel kg. osv. Derfor tenkte jeg paa loeping nar du pratet om moella...ikke noen annet.
Jeg misforsto nok litt der, og beklager enna en gang. Tanken var veldig god !
Grattis med fin medaljefangst. DU maa vaere en utmerket "staker" med din vekt og styrke slik at Vasaloppet gaar unna i et jafs ! men oppover er det vel tyngre..?
Til alle andre, hvis jeg maa velge saa skroter jeg alle gullmedaljer og buckler fra maratonloep mot den viktigste medaljen. Beviset paa at jeg med fare for eget liv
reddet 6 mann fra aa omkomme ved et forlis.
Lykke til alle sammen.. Noen av dere skal trolig loepe i Oslo til helga, legg gjerne inn en notis her. Ha det bra!

gls
InnleggCOLON 68
RegistrertCOLON 06 Feb 2010 18:48
BostedCOLON Bærum

Innlegg gls » 19 Sep 2013 17:59

S-A2013 skrevColonHei!

Gratulerer med ny mølle fra en solid og seriøs leverandør ! Er sikker på at det er et godt valg.

Hadde selv en Sportsmaster for noen år siden, men måtte dessverre kvitte meg med den pga. plassmangel da vi flyttet til leilighet. Går nå på helsestudio i stedet, kun for å få løpt på mølle. Løper riktignok de fleste øktene ute, men synes det er fint å kunne variere med mølle innimellom. Synes mølle er spesielt egnet for tempo/intervall-økter. Ellers er det jo kjekt å kunne løpe i shorts om vinteren. :-)

møddulf
InnleggCOLON 10
RegistrertCOLON 07 Nov 2013 23:52

Innlegg møddulf » 18 Nov 2013 09:46

Hei S-A2013!
Hvordan opplever du T300 nå etter et par måneders bruk? Er det noe du er mer fornøyd med enn annet, og er det eventuelt også noen negative ting å trekke frem?

Trulsemann
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 09 Jun 2017 13:32

Innlegg Trulsemann » 09 Jun 2017 13:55

Ser det er en gammel post, men tenkte jeg kunne legge inn min erfaring med en CF-2205 Tredemølle fra Eltech / China Fun Sports. En slik en som selges gjennom finn-annonser og postordreselskap.

Spesifikasjonene er gode og gir inntrykk av at du får veldig mye for pengene. Annonsørene kaller dette også gjerne for "Tredemølle for deg som løper mye", og gjennom bilder gir de inntrykk av at den er best i test uten å gi noen referanse til hvilken test det dreier seg om. Hastigheten skal være fra 0-22 km/t, Stigning fra 0-20% og motor på 3 HK (og opp til 6 HK max).

Når jeg har brukt den litt kan jeg slå fast at:

- Hastigheten viker noenlunde grei, ihvertfall opp til 15-16 km/t
- Stigningen er en vits. På andre møller løper jeg langintervaller på 10km/t og 10-12% stigning, og når jeg når 12,5% stigning er det for tungt til å holde i 3-4 minutter. På CF-2205 kan jeg løpe i 10km/t og 15% uten å egentlig anstrenge meg. Tipper det tilsvarer 6-7% stigning.
- Løpebåndet gynger en del. Ikke full trampoline, men det nærmer seg litt. Mulig dette er et generelt problem for møller som kan "slås opp" når de ikke brukes, men det kjennes ikke helt ideelt.
- Pulsmåleren er en vits. Når pulsen min er rundt 120, viser den 100. Når pulsen min er 150-160, viser den 120-125. Og jeg må holde leeenge på pulsleserne i sidehåndtakene før pulsen i det hele tatt leses til dette. Typisk er at når jeg løper et intervalldrag og pulsen er i 160, så tar jeg tak i håndtakene. Da viser maskinen 70 i puls, og mens jeg holder på målerne går pulstallet sakte oppover til etter ca ett minutt å stabilisere seg rundt 125.
- Første gang jeg skulle bruke mølla fikk jeg støt av sidehåndtaket. Har dog ikke merket dette senere.

Når dette er sagt, så kan man fint bruke mølla til å løpe en rolig tur foran TV-en eller ta noen intervalldrag. Men når varen ikke lever opp til forventningene spesifikasjonene gir, så er du ikke fornøyd. Du kunne like gjerne kjøpt en vare med bedre kvalitet og lavere spesifikasjoner.

Vil anbefale andre å heller kjøpe noen av de mer kjente merkevarene som selges gjennom norske butikker, og da gjerne spesialbutikker. Kravet til kvalitet er mye høyere her enn i postordrebutikkene. Mulighetene til å få service på produktet likeså.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester